printlogo


کد خبر: 260791تاریخ: 1401/12/15 00:00
اخبار

ثبت‌نام 120 هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی‌
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه قرعه‌کشی خرید خودروهای وارداتی هفته جاری برگزار می‌شود، گفت: 120 هزار نفر متقاضی خرید خودروهای وارداتی در مرحله پیش‌ثبت‌نام خرید این خودروها ثبت‌نام کردند.
مهدی ضیغمی با بیان اینکه ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی ساعت 24 روز 13 اسفند (شنبه) به پایان رسید، اظهار داشت: بر این اساس ثبت‌نام دیگر تمدید نمی‌شود. 
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت: حدود 120 هزار نفر متقاضی خرید خودروهای وارداتی در مرحله پیش‌ثبت‌نام شرکت کرده‌اند و بعد از استعلامات لازم، ثبت‌نام‌کنندگان قطعی مشخص می‌شوند. 
وی بیان داشت: همان‌طور که قبلا اعلام شده بود اسامی کسانی در قرعه‌کشی به عنوان برنده قطعی اعلام خواهد شد که شرایط عمومی ثبت‌نام را داشته باشند، یعنی دارای پلاک فعال انتظامی نباشند یا متقاضی طی 48 ماه گذشته ثبت‌نام و صدور فاکتور خودرو نزد خودروسازان نداشته باشد. 
ضیغمی با بیان اینکه شرایط عمومی خرید خودروهای وارداتی مطابق با شرایط خرید خودروهای داخلی است، گفت: همچنین متقاضیان خرید خودرو باید دارای گواهینامه رانندگی باشند و سایر شرایط نیز مطابق بخشنامه اعلامی لازم است. 
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت: پس از استعلامات لازم اسامی برندگان قطعی قرعه‌کشی برای خرید خودروهای وارداتی مشخص و برای برندگان پیامک ارسال می‌شود. 
وی در رابطه با زمان اجرای قرعه‌کشی خودروهای وارداتی افزود: قرعه‌کشی در هفته جاری و احتمالا روز سه‌شنبه یا چهارشنبه همین هفته انجام می‌شود، البته امیدواریم این قرعه‌کشی روز سه‌شنبه 16 اسفند برگزار شود. 
***
به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر زمین داده می‌شود
با تصویب مجلس، وزرات راه و شهرسازی مکلف به اختصاص یک قطعه زمین به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر شد. در جلسه علنی نوبت عصر دیروز (یکشنبه) بند ح تبصره ۱۱ در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد. طبق این مصوبه، به‌منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در سال ۱۴۰۲ یک قطعه زمین یا واحد مسکونی ‌به ‌صورت رایگان در قالب شرایط مندرج در ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر زیر 20 سال اختصاص دهد.
***
توفان رکود و بدهی در راه بازارهای آمریکا
نوریل روبینی، اقتصاددان که به دکتر دوم (Dr. Doom) نیز معروف است، گفت: یک «توفان تمام‌عیار» در حال وقوع است و رکود، بحران بدهی و تورم خارج از کنترل، امسال به بازارها ضربه خواهند زد.
بنا به گزارشی از وبگاه بیزنس اینسایدر، روبینی، یکی از نخستین اقتصاددانانی است که رکود سال ۲۰۰۸ میلادی را پیش‌بینی کرد. وی از ماه‌ها پیش درباره یک بحران بدهی رکود تورمی (وجود همزمان تورم و رکود اقتصادی) هشدار داده است که بدترین جنبه‌های رکود تورمی شبیه دهه ۱۹۷۰ میلادی و بحران بدهی شبیه سال ۲۰۰۸ میلادی را ترکیب می‌کند.
روبینی پنجشنبه گذشته در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی استرالیا گفت: معتقدم امسال یک بحران رکود تورمی ظاهر خواهد شد. تورم مصرف‌کننده همچنان روی 6.4 درصد چسبنده است اما روبینی گفت که برآورد می‌کند فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) باید نرخ‌های معیار را «بسیار بالاتر از» ۶ درصد افزایش دهد تا تورم به هدف ۲ درصدی خود بازگردد. وی افزود که این ممکن است جرقه رکود شدید، سقوط بازار سهام و نکول بدهی‌ها را بزند و فدرال رزرو چاره‌ای نخواهد داشت غیر از اینکه از مبارزه با تورم دست بکشد و مارپیچ قیمت‌ها از کنترل خارج شود. به هر حال، نتیجه یک رکود شدید و به دنبال آن مشکلات بدهی و تورم بیشتر خواهد شد.
روبینی گفت: اکنون ما با یک توفان تمام‌عیار روبه‌رو هستیم: تورم، رکود تورمی، رکود و بحران بدهی بالقوه.
***
کاهش 2 هزار تومانی قیمت مرغ
بررسی‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد دیروز قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته 2 هزار تومان در هر کیلو کاهش قیمت دارد اما مشتقات مرغ افزایش قیمت داشته است.
روز گذشته در فروشگاه‌های محصولات پروتئینی هر کیلوگرم مرغ 66 هزار تومان به فروش می‌رفت، این در حالی است که هفته گذشته نرخ هر کیلو مرغ گرم، 68 هزار تومان برچسب خورده بود.
در حالی که پیش از این گفته می‌شد با افزایش تقاضای مرغ بویژه در آستانه عید و ماه رمضان، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت اما در حال حاضر شاهد روند کاهش قیمت‌ها هستیم. در روزهای گذشته با بالا رفتن قیمت گوشت در بازار، برخی پیش‌داوری کرده بودند که تقاضا در بخش گوشت سفید هم افزایش می‌یابد و قیمت مرغ بیش از اندازه بالا خواهد کشید. طبق قیمت‌ها در بازار، اگرچه قیمت مرغ در هر کیلو 2 هزار تومان کاهش یافته اما فروشندگان برخی قطعات مرغ را گران‌تر کرده‌اند که ۲ دلیل‌ دارد؛ نخست اینکه افزایش تقاضا در این بخش موجب شده برخی فروشندگان قیمت‌ها را بالا ببرند و دلیل دوم اینکه ستاد تنظیم بازار فقط برای مرغ کامل قیمت تعیین کرده است و مشتقات آن شامل این نرخ‌گذاری نیست و به همین دلیل دست سودجویان برای افزایش قیمت باز است. ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه قیمت هر کیلو مرغ را 63 هزار تومان تعیین کرده بود.

Page Generated in 0/0062 sec