قائممقام رئیس رسانه ملی گفت: باید فضایی را در رسانه ملی ایجاد کنیم که همیشه در عمق میدان و در میان مردم باشیم، در هر زمانی که اراده کنیم متناسب با امکانات و توان موجود تلاش کنیم و هر محله، مدرسه، مسجد و خانه، یک مرکز تولید محتوا و اعزام به جبهههای جنگ نرم شود.
نخستین نشست تخصصی معاونان سیمای مراکز استانها روزهای سهشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه (9، 10 و 11 اسفند جاری) به میزبانی صداوسیمای مرکز اصفهان برگزار شد. در این نشست مسلم رحیمی، قائممقام معاونت امور استانها گفت: سند تحول سیمای استانها باید بر محور عدالتگستری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در همین نشست تخصصی، جمعبندی و اعلام شود. رحیمی ادامه داد: دقت در شناخت حوزه ماموریت معاونتها در مراکز استانها که وابسته به شناخت زیستبوم محل ماموریت بوده، شناخت سختافزارها و نرمافزارها، تهیه بانک اطلاعاتی از افراد شناختهشده و نخبه در هر حوزه در شهر و روستای محل ماموریت، استفاده از مزیتهای استانی برای برقراری اتحاد ملی، ارتباط با استانهای دیگر و تعامل داشتن با مراکز استانهای همجوار، انگیزه دادن به نیروها و استفاده از افراد تازه نفس و متخصص، نظارت کامل بر چرخه تولید، تامین و پخش و در نهایت پرورش ایدههای جشنوارهای از جمله مواردی است که باید در سند تحول سیمای استانها مدنظر قرار گیرد.
در ادامه این نشست یوسف افشارنیا، مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان گفت: صداوسیما با رویکرد تحولی در تولید و انعکاس رسانهای، توانست بار دیگر وحدت و یکپارچگی مردم در راهپیمایی 22 بهمن ۱۴۰۱ را به همه جهان ثابت کند و برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام جمهوری اسلامی بیفزاید که این اقدام هوشمندانه رسانه ملی، مورد تمجید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت. افشارنیا افزود: این نشست تخصصی، فرصت طلایی برای تعامل بیشتر معاونان سیمای مراکز است که قرار است سیاستهای مختلف برنامهسازی در سال 1402 را برای تولید محتوای هرچه بهتر و برنامهریزی مورد بررسی قرار دهد.
در دومین روز این نشست محمدباقر اعلمی، مدیرکل سیمای استانها نیز با بیان اهمیت برنامهریزی در سال پیش رو درباره برنامهریزی محتوایی گفت: تحول در سازوکار و تحول در محتوا از مهمترین موارد گفتوگوی این نشست است.
در آخرین روز از این نشست، نیز وحید جلیلی، قائممقام رئیس رسانه ملی در امور فرهنگی گفت: همه نکات برجسته این شهر و استان باید یادآوری و تازهگردانی شود تا از ذهن و دل مردم دور نشود. تمام دنیا، جنگ را با نیروی حرفهای و کلاسیک اداره میکنند اما ما در دوران دفاعمقدس جنگ را با نیروی مردمی اداره کردیم.
* مردمسالاری دینی یک مدل جدید را به جهان ارائه کرد
جلیلی با بیان اینکه ما امروز درگیر جنگ فرهنگ و تمدن واقعی هستیم، تصریح کرد: وجود و ماهیت دفاعمقدس بدون بسیج نیروها و حضور گسترده، وسیع و دائمی مردم قابل تصور نبود و در جنگ فرهنگی نیز باید بتوانیم سازوکارهایی برای حضور گسترده مردمی طراحی و اجرا کنیم. در حوزه سیاسی ما توانستیم نظامی را پایهریزی کنیم که با همه نظامهای موجود در دنیا فرق میکرد؛ مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی یک مدل جدید را به جهان ارائه کرد و نهادهای مختلف مردمسالاری شکل گرفت.
جلیلی افزود: ما در حوزه فرهنگی نیز قابلیتهای زیادی داریم و صداوسیما با ماهیت قرارگاهی خود باید بتواند فضایی را فراهم کند که استعدادهای موجود در جامعه، شور و شوقی که برای مشارکت مردم و نخبگان وجود دارد از بین نرود.
* باید همیشه در عمق میدان و در میان مردم باشیم
قائممقام فرهنگی صداوسیما تاکید کرد: باید فضایی را در رسانه ملی ایجاد کنیم که همیشه در عمق میدان و در میان مردم باشیم، در هر زمانی که اراده کنیم متناسب با امکانات و توان موجود تلاش کنیم و هر محله، مدرسه، مسجد و خانه، یک مرکز تولید محتوا و اعزام به جبهههای جنگ نرم شود. تحول در رسانه ملی یعنی اینکه صداوسیما باید به شکل قرارگاهی اداره شود. نباید اجازه دهیم بر اثر غفلت ما استعدادها حذف شوند.
جلیلی با اشاره به اینکه در صداوسیما فرصتهای حضور مردمی و نخبگانی را باید شناخت و از این ظرفیتها باید بخوبی استفاده کرد، گفت: مدیر فعال فرهنگی یعنی اینکه قابلیتها، سرمایهها و امکانات و دارایی خود را ببیند و از دشمن نترسد.
* تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف توسط دشمنان
جلیلی با ابراز تاسف از اینکه در سالهای گذشته رسانه ملی، نخبگان و دانشمندان را حذف و سلبریتیها را برجسته کرد، گفت: در کشور ما یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب، تشویق و فراهم کردن زیرساختهای رشد و پیشرفت برای بانوان در جامعه بوده است. از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، بانوان جامعه رشد چشمگیری داشته و به مدارج عالی رسیدهاند اما متاسفانه با نپرداختن درست رسانه به این ویژگیها، دشمنان این نقاط قوت را به عنوان نقاط ضعف نشان میدهند.