printlogo


کد خبر: 260818تاریخ: 1401/12/16 00:00
دور دنیا

محبوبیت «عرین الاسود» در نابلس رو به افزایش است
نیویورک تایمز گزارشی را منتشر کرد که توسط پاتریک کینگزلی و هبه یزبک تهیه شده و در آن اعلام شده گروه‌های مسلح جدیدی در کرانه باختری ظاهر شده‌اند. این ۲ نویسنده می‌گویند: ابوعبدالله که از رهبران انتفاضه دوم فلسطین بود، با کاهش فعالیت و روند مقاومت تفنگ خود را پنهان و به عنوان یک کارمند دولتی در نابلس فعالیت کرد. ماه میلادی گذشته زمانی که نیروهای اسرائیلی به این شهر حمله کردند، ابوعبدالله ۴۲ ساله، اسلحه خود را به گروهی از مردان مسلح فلسطینی که ۲۰ سال از او کوچک‌تر بودند، قرض داد که در یک نبرد چهار ساعته با سربازان اسرائیلی در این شهر شرکت کردند. همه اینها او را برای نخستین بار در چند سال گذشته وارد درگیری کرد. او یکی از چندین مبارزان سابقی است که پس از نبرد آن روز به صحنه بازگشت. ابوعبدالله گفت: ما وظیفه‌ای داریم که باید انجام دهیم.
***
عمران خان ممنوع‌التصویر شد
مقام‌های پاکستان به دلیل اینکه عمران خان از حضور در دادگاه سر باز می‌زند، به دنبال دستگیری او هستند و او را ممنوع‌التصویر ‌کرده‌اند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، این اقدامات از سوی دولت اسلام‌آباد علیه عمران خان، نخست‌وزیر برکنارشده پاکستان تنش‌های سیاسی در این کشور را افزایش داده است. به گفته سخنگوی پلیس اسلام‌آباد، تیم پلیس روز یکشنبه به محل اقامت عمران خان در لاهور رسید اما نتوانست او را بیابد. نخست‌وزیر برکنارشده ۷۰ ساله پاکستان بعدا در منزلش برای حامیان و اعضای حزبش سخنرانی کرد. وی در جمع حامیانش گفت: من فقط در مقابل خداوند سر تعظیم فرود می‌آورم نه در مقابل نهاد یا قدرتی دیگر. عمران خان ضمن حمله به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان که ۱۱ ماه پیش قدرت را به دست گرفته، گفت: این جنگ ما برای آزادی واقعی است. حزب «تحریک انصاف» تهدید کرده است که «در صورت بازداشت «خان»، اعتراضات گسترده‌‌ای راه‌‌اندازی خواهند کرد».
***
بازدید وزیر دفاع روسیه از ماریوپل
وزیر دفاع روسیه در جریان دیدارش از منطقه دونباس به بازدید از روند پیشرفت بازسازی تاسیسات زیربنایی در منطقه ماریوپل رفت. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در جریان این بازدید از کارگران مجتمع عمرانی نظامی که در حال انجام عملیات عمرانی و مرمتی در این شهر هستند، تقدیر کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در چارچوب یک بازدید کاری از منطقه عملیات ویژه نظامی، از کارهای انجام‌شده وزارت دفاع روسیه برای بازسازی زیرساخت‌های منطقه دونباس در مجتمع ساخت‌وساز نظامی این کشور بازدید کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر دفاع روسیه از کار مجتمع ساخت و ساز نظامی تمجید کرد و از سازندگان نظامی درگیر در بازسازی زیرساخت‌های اجتماعی در دونباس تشکر کرد.
***
بشار اسد کی به روسیه می‌رود؟
کرملین به اخبار مربوط به سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به مسکو واکنش نشان داد. دیمتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه دیروز دوشنبه به اخبار مربوط به برنامه‌ریزی درباره سفر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به مسکو واکنش نشان داد و اعلام کرد کرملین در زمان مناسب آن را اعلام خواهد کرد. وی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: برنامه‌ریزی سفرها طبق پروتکل موجود انجام می‌شود. پسکوف تاکید کرد: ما در زمان مشخص برنامه سفرها را اعلام می‌کنیم و پیش از آن به این موضوع نمی‌پردازیم. سخنگوی کرملین افزود: قواعد امنیتی درباره امنیت و سلامت سفر وجود دارد. ما هر موضوعی را در زمان مناسب آن اعلام می‌کنیم. این درحالی است که پیش از این یک رسانه روس به نقل از منابع وابسته به ریاست جمهوری روسیه که نام‌شان را ذکر نکرده بود از سفر بشار اسد به روسیه در نیمه دوم ماه مارس جاری خبر داده بود.
***
۵ کشته در درگیری جدید جمهوری باکو و ارمنستان
نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز یکشنبه در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی تیراندازی کردند که این تیراندازی به کشته شدن حداقل ۵ نفر از هر ۲ طرف منازعه منجر شد. قره‌باغ کوهستانی نقطه کانونی جنگ ۲ کشور به شمار می‌رود که در بیش از ۳۰ سال گذشته همچنان محل مناقشه است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد ۲ نظامی در تبادل آتش ‌پس از آن کشته شدند چرا که نیروهای این کشور، کاروانی را که مظنون به حمل سلاح از شهر اصلی منطقه به مناطق دورافتاده بودند متوقف کردند. گفته می‌شود کاروان از یک جاده غیرمجاز استفاده کرده است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این باره اعلام کرد: اطلاعات عملیاتی درباره انتقال تجهیزات نظامی، مهمات و پرسنل از جمهوری ارمنستان از طریق جاده خاکی «خانکندی – خلفالی - تورشسو» (Khankendi-Khalfali-Turshsu) به اراضی متعلق به جمهوری آذربایجان؛ جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر هستند، دریافت شده است. بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این باره اضافه می‌کند: برای راستی‌آزمایی اطلاعات دریافت‌شده، یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان تلاش کردند خودروهای مشکوک را متوقف و بازرسی کنند که در آن زمان ارمنستانی‌ها تیراندازی کردند. در نتیجه تبادل آتش، دو طرف متحمل تعدادی زخمی و تلفات شدند. وزارت خارجه ارمنستان نیز از کشته شدن ۳ نیروی خود در قره‌باغ خبر داد. این گزارش می‌گوید کاروان ارمنستان حامل اسناد و یک تپانچه خدماتی بوده و اتهامات جمهوری آذربایجان مبنی بر حمل سلاح ساختگی است.

Page Generated in 0/0055 sec