printlogo


کد خبر: 260828تاریخ: 1401/12/16 00:00
مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای نمایندگان مجلس شورای اسلامی
از وام 440 میلیونی ازدواج تا تکلیف با‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بودجه سال 1402 دیروز به مواد مرتبط با بخش هزینه‌ای لایحه پرداختند. به گزارش «وطن امروز»، در روزهای اخیر بهارستان‌نشینان در ۳ نوبت به بررسی لایحه بودجه می‌پردازند و در همین خلال نظرات و پیشنهادات خود را نیز مطرح می‌کنند. 
* سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف به ثبت‌نام افراد متقاضی جدید یارانه شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند د تبصره 17 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس این بند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن به‌روزرسانی داده‌ها، ۲ بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و مشمولان ماده 13 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت‌های یارانه‌ای آنها و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام کند. سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط و مقررات اقدام کنند. 
* تکلیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن
همچنین نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای بانک‌هایی که به تکالیف قانونی خود در قانون جهش تولید مسکن عمل نکنند مجازات مالیاتی تعیین کردند؛ آنها با بند الحاقی 3 تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس بند الحاقی 3 تبصره 16 ماده واحده این لایحه؛ بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند حسب ماده 4 قانون جهش تولید مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن (مطابق سهمیه تعیین‌شده توسط بانک مرکزی برای هر بانک) اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت تسهیلات مسکن مطابق تبصره 5 ماده 4 قانون جهش تولید مسکن، نسبت به اخذ مالیات به میزان 20 درصد تعهد انجام‌نشده (تا سقف 30 هزار میلیارد تومان) اقدام می‌‎شود و به ردیف تعیین‌شده در جداول درآمدی جهت تخصیص به صندوق ملی مسکن با اولویت تامین مسکن برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و تامین اعتبار جهت تکمیل خطوط ریلی شهرهای جدید واریز می‌شود.
* تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن به خانواده‌های فاقد مسکن دارای فرزند سوم و بیشتر
 نمایندگان با جزء 3 بند الف تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در جزء 3 بند الف تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است:
3 - تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن (موضوع ماده 69 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت): برای خانواده‌‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال 1399 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند به میزان 200 میلیون تومان است.
* وام ۳۰ میلیونی به ازای فرزند اول
در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای بودجه 1402، نمایندگان با جزء 2 بند الف تبصره 16 ماده واحده این لایحه درباره  تسهیلات فرزندآوری موافقت کردند.
در جزء 2 بند الف تبصره 16 ماده واحده لایحه آمده است:
تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری (موضوع ماده 10 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت): برای فرزندانی که از سال 1400 به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌‌الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود:
1-2: به ازای فرزند اول 30 میلیون تومان
2-2: به ازای فرزند دوم 60 میلیون تومان 
2-3: به ازای فرزند سوم 90 میلیون تومان
2-4: به ازای فرزند چهارم 120 میلیون تومان 
2-5: به ازای فرزند پنجم و به بعد 150 میلیون تومان
* ۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای زوج‌های زیر ۲۵ سال
نمایندگان با جزء یک بند الف تبصره 16 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در بند الف تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است:
الف- منابع و مصارف تسهیلات قرض‌الحسنه اجتماعی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چارچوب برنامه کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل 2 میلیون میلیارد ریال از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه اعم از جاری و پس‌انداز شبکه بانکی غیر از بانک‌های قرض‌الحسنه پس از کسر سپرده قانونی را به قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اقدام کند:
جزء هـ بند ج تبصره 16 قانون بودجه سال 1401 تنفید می‌شود.
1- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج (موضوع ماده 68 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):
1-1- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از 1/1/1398 بوده است مبلغ 180 میلیون تومان و با دوره‌ بازپرداخت 10 ساله
1-2- تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر 25 سال و زوجه‌های زیر 23 سال مبلغ 220 میلیون تومان.
* دستگاه‌های اجرایی مکلف به مسدود کردن حساب‌های فرعی خود شدند
نمایندگان با بند ح و بندهای الحاقی 1، 2، 3، 4 و 5 تبصره 19 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بند ح تبصره 19 ماده واحده این لایحه آمده است: تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه 5 ‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله دستگاه‌ها و شرکت‌های مستلزم ذکر یا تصریح نام مانند شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت به‌جز سازمان‌های توسعه‌ای به تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند تمامی ‌حساب‌های فرعی خود را مسدود و تمام حساب‌های ریالی خود (درآمدی و هزینه‌ای) را صرفا از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند. دستگاه‌های یادشده موظفند تمام دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را فقط از طریق ‌حساب‌های افتتاح‌شده نزد بانک مرکزی انجام دهند.
 نگهداری هرگونه حساب توسط دستگاه‌های یادشده در بانکی غیر از بانک مرکزی در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است. نهادهای عمومی غیردولتی در رابطه با آن بخش از منابع خود که از محل منابع عمومی یا کمک‌های مردمی تامین می‌شود، مشمول حکم این بند می‌شوند. عدم اجرای این حکم درباره دستگاه‌هایی که مستقیما زیر‌نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شوند، منوط به اذن معظم‌له است.
در بند الحاقی 1 تبصره 19 ماده واحده این لایحه آمده است: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است تا پایان تیرماه سال 1402 گزارش اجرای طرح‌های عمرانی که هزینه آن از محل اعتبارات عمرانی دولت تامین می‌شود، حاوی مطالعات توجیهی (اولیه) پیشرفت عملیات و مشکلات اجرای طرح‌ها، همچنین پیشنهادهای مشخص جهت رفع این مشکلات، مقایسه پیشرفت فیزیکی با برنامه گزارش جامع درباره عملیات انجام‌شده و کارهای ناتمام در دوره برنامه را تهیه و ضمن انتشار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران، کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند. طرح‌های نظامی، دفاعی و امنیتی از شمول این بند مستثنا است.
بر اساس بند الحاقی 2 تبصره 19 ماده واحده این لایحه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از خرداد ماه سال 1402 گزارش همه پرداخت‌های انجام‌شده از محل‌های بودجه عمومی و هدفمندسازی یارانه‌ها را به تفکیک ردیف‌های مصوب در جداول شماره‌های 6 ،7، 8، 9و10 و پیوست شماره 1 این قانون را به صورت برخط (آنلاین) و در موارد استثنا حداکثر ظرف مدت ۷ روز کاری به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا در اختیار نمایندگان قرار گیرد. سازمان برنامه و بودجه مکلف است به گونه‌ای عمل کند که در سال 1402 تفاوت درصد تخصیص هریک از ردیف‌های اصلی جدول شماره 7 (به جز حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان) حداکثر 20 درصد و ردیف‌های متفرقه جدول شماره 9 حداکثر 30 درصد باشد. تخصیص و پرداخت اعتبار منوط به صدور مصوبه کمیسیون تخصیص اعتبار موضوع ماده 30 قانون برنامه و بودجه است. همچنین در بند الحاقی 3 تبصره 19 ماده واحده این لایحه آمده است: همه اعتبارات مجلس شورای اسلامی طی مبادله موافقتنامه بین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تخصیص می‌یابد و هزینه‌کرد آن، بر مبنای این موافقتنامه است.
* اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال سربازان وظیفه پس از پایان خدمت
نمایندگان با بندهای الحاقی 1 و 2 تبصره 18 ماده واحده این لایحه موافقت کردند. در بند الحاقی 1 تبصره 18 ماده واحده این لایحه آمده است: 2 هزار میلیارد تومان جهت اشتغال سربازانی که خدمت وظیفه را سپری کرده‌اند با معرفی ستاد کل نیروهای مسلح پرداخت می‌شود.
 در بند الحاقی تبصره 18 ماده واحده این لایحه آمده است: 25 درصد از منابع جزء‌های 6 و 7 بند الف این تبصره به طرح‌های تولید و اشتغال تعاونی‌ها پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اختصاص می‌یابد.

Page Generated in 0/0078 sec