printlogo


کد خبر: 260836تاریخ: 1401/12/16 00:00
دلار به کانال 48 هزار تومان بازگشت
دلار همچنان می‌ریزد
دلار 2 هزار تومان دیگر ارزان شد

روز گذشته در ادامه روند عقب‌نشینی بازار ارز، قیمت دلار وارد کانال 48 هزار تومان شد. صرافی‌‎های معتبر و بانکی هر دلار آمریکا را 48500 تومان می‌فروختند و 48100 تومان می‌خریدند. دلال‌ها و فعالان غیررسمی بازار هم در کانال 49 هزار تومان دلار را معامله می‌کردند. این نرخ‌ها در حالی است که یکشنبه دلار در کانال 51 هزار تومان معامله می‌شد. 
به عقیده فعالان بازار ارز، بخشنامه بانک مرکزی درباره عرضه ارز پتروشیمی‌ها و صادراتی‌ها به صرافی‌های تضامنی، علت اصلی ریزش قیمت دلار طی ۲ روز اخیر بوده است.
* تقاضای غیرواقعی بازار ارز را به تلاطم انداخت
احمد لواسانی، دبیرکل سابق کانون صرافان درباره وضعیت بازار ارز گفت: اگر قرار باشد اتفاق مثبتی رخ دهد، یک طرف آن خود مردم هستند که باید به نوعی با همدلی و مساعدت این مشکل را حل کنند. در حال حاضر تراز تجاری منفی نیست و ارز حاصل از صادرات به اندازه نیاز کشور موجود است اما متاسفانه آن چیزی که نگران‌کننده است، موضوع تقاضای غیرواقعی است که بازار را به تلاطم انداخته و امیدواریم در روزهای آینده این عامل نیز فروکش کند. وی افزود: مردم در معاملات صاحب اختیار هستند اما فرض را بر این بگذارند اگر بازار با این افزایش قیمت ناگهانی که داشته است، در روزهای آتی کاهش یابد، آنگاه کسانی که سرمایه‌شان اندک است ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.
* طلا هم عقب نشست
دیروز همچنین سکه امامی (طرح قدیم) در بازار با کاهش یک میلیون و 800 هزار تومانی قیمت، 23 میلیون و 962 هزار تومان دادوستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی جدید نیز با کاهش یک میلیون و 600 هزار تومانی، 27 میلیون و 191 هزار تومان معامله شد. نیم سکه دیروز در بازار با کاهش یک میلیون و 300 هزار تومانی به قیمت 15 میلیون و 357 هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه نیز با کاهش یک میلیون و 300 هزار تومانی 9 میلیون و 355 هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی با کاهش 800 هزار تومانی نسبت به دیروز، 4 میلیون و 994 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز در بازار دیروز با کاهش قیمت 13 هزار تومانی نسبت به روز قبل، ۲ میلیون و 329 هزار تومان نرخ‌گذاری شد‌، همچنین هر مثقال طلای 18 عیار در بازار با کاهش 45 هزار تومانی، 10 میلیون و 111 هزار تومان نرخ‌گذاری شد. هر اونس طلا (معادل 31.132 گرم) در بازار جهانی روز گذشته با کاهش 2 صدم درصدی نسبت به یکشنبه‌، 1856 دلار معامله شد.
* صادرکنندگان ملزم به فروش ارز به قیمت ۲۸ هزار تومان نیستند
بهزاد لامعی، مدیر اداره رسیدگی به تعهدات صادراتی و وارداتی بانک مرکزی گفت: صادرکنندگان ملزم به فروش ارز به قیمت ۲۸ هزارتومان نیستند. قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، صادرکنندگان را مکلف کرده ارز خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. آیین‌نامه‌ای هم آذرماه امسال تصویب و ابلاغ شده که اکنون ملاک عمل ما، این آیین‌نامه است. در این آیین‌نامه آمده است صادرکنندگان باید تا ۹۰ درصد ارز خود را در قالب اسکناس یا به روش عرضه در سامانه نیما، واگذاری پروانه‌های صادراتی و سایر روش‌هایی که عنوان شده، بازگردانند. صادرکنندگان در بخش پتروشیمی، فولاد و فلزات اساسی نیز مکلف هستند ۱۰۰ درصد ارز صادراتی خود را بازگردانند، البته در این بخش استثنائاتی وجود دارد. یعنی صادرکنندگان حوزه پتروشیمی و فلزات اساسی چنانکه بخواهند بخشی از ارز صادراتی خود را در قالب اسکناس بازگردانند باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند. در تالار اول سامانه نیما صرفا کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و برخی اقلام اولیه و ضروری ارز ۲۸ هزار و۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و این ارز از محل صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود، بنابراین هیچ صادرکننده دیگری ملزم نیست که ارز خود را با نرخ ۲۸ هزار ۵۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه کند. در روزهای اخیر، یک بازنگری در بازگشت ارزهای صادراتی صورت گرفت که به موجب آن، سایر صادرکنندگان به جز صادرکنندگان گروه‌های ۲۱ تا ۲۵ در تالار دوم سامانه نیما، ارز خود را عرضه خواهند کرد و در این بازار، مکانیسم کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضاست. شروع مبادلات در تالار دوم با نرخ حدود ۳۶ هزار تومان انجام شد و نرخ آخرین مبادله در روزهای اخیر، حدود ۳۸ هزار تومان بود. در بازار مبادله ۳ مجموعه شامل تالار حواله ارزی، تالار اسکناس و تالار طلا و سکه را در نظر گرفته‌ایم که بخش مربوط به طلا و سکه هنوز راه‌اندازی نشده است. رفع تعهد ارزی از طریق اسکناس به این صورت است که صادرکنندگان صرفا در مبادی ورودی، اظهارنامه گمرکی خود را به شعب بانک ملی ارائه می‌کنند و بانک ملی ارز آنها را با نرخی معادل یک درصد کمتر از نرخ بازار مبادله که اکنون حدود ۴۴ هزار تومان است، خریداری می‌کند. این صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به شعب ریالی بانک ملی، ریال خود را دریافت کنند.

Page Generated in 0/0051 sec