printlogo


کد خبر: 260837تاریخ: 1401/12/16 00:00
اخبار

کشاورزان منتظر اعلام نرخ خرید تضمینی گندم
اگرچه هنوز تصمیمی درباره افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گرفته نشده اما امید است دولت در این باره تصمیم به افزایش بگیرد. قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی درباره تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده گفت: با عنایت به افزایش هزینه‌های سم و کود و برداشت، کشاورزان انتظار دارند با توجه به اهمیت گندم به عنوان یک کالای اساسی، افزایش قیمت اتفاق بیفتد. همچنین با توجه به افزایش هزینه‌هایی که از زمان کاشت تا برداشت گندم رخ داده است، نگرانی ما این است که اگر این افزایش قیمت رخ ندهد، برخی کشاورزان، گندم سبز خودشان را خوراک دام کنند. وی افزود: ما پیشنهاد کردیم در این برهه که اکثر واسطه‌های تولیدی گندم، با افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند، قیمت خرید گندم نیز افزایش یابد، بنابراین انتظار ما این است که در جلسه قیمت‌گذاری که بزودی تشکیل می‌شود، افزایش قیمت گندم رخ بدهد تا کشاورزانی که برداشت گندم کردند بلافاصله به دولت تحویل دهند؛ چرا که در سنوات قبل عمدتا گندمی را که به دولت تحویل می‌دادند، شاهد بودیم پول آن را دیر از دولت تحویل می‌گرفتند، بنابراین مصوبه‌ای در حال تدوین است که دولت ظرف 24 ساعت این موضوع را تسویه حساب کند.
***
طلب ۲۰ هزار میلیاردی قطعه‌سازان از خودروسازان
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به شرایط سخت تورمی جامعه و کاهش قدرت خرید افراد بویژه در جامعه کارگری، خواستار انجام به موقع پرداختی‌ها از سوی خودروسازان شد. گلوردی گلستانی با اعلام اینکه سال 1401 قطعه‌سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تامین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند، از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و گفت: برای مثال در این زمینه مدیرعامل اسبق ایران خودرو وعده‌هایی داده بود که عملی نشد و درخواست داریم پرداختی‌ها به موقع انجام شود تا قطعه‌سازان پایان سال خوبی داشته باشند. در این جلسه منصور منصوری، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز گفت: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان 2 هزار دستگاه در روز برای سایپا و 2 هزار و 400 دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامه‌ریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این اساس مسوولیت  قطعه‌سازان بسیار زیاد است. منصوری همچنین به برنامه تولید 2 هزار و 200 دستگاه در روز از سوی سایپا و ۳ هزار دستگاه خودرو در روز از سوی ایران‌خودرو در سال 1402 اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز به‌ طور معمول در انتهای هر سال انجام می‌شود و سازندگان قطعات را دچار چالش می‌کند. این مقام صنفی به طولانی شدن پرداخت 120 روزه خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.
***
حضور هیأت بزرگ تجاری قطر در ایران برای سرمایه‌گذاری
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر استفاده از ظرفیت صادرات مجدد و سرمایه‌گذاری مشترک با قطر، از حضور هیات بزرگ تجاری قطر به منظور سرمایه‌گذاری در ایران طی هفته‌های اخیر خبر داد. علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به تاکید دولت سیزدهم برای توسعه روابط با همسایگان گفت: قطر یکی از کشورهایی است که اگرچه از نظر سیاسی و مسائل منطقه‌ای قرابت نزدیکی با ایران دارد اما طی سال‌های اخیر توجه زیادی به استفاده از فرصت‌های تجاری و اقتصادی با این کشور انجام نشده است. پیمان‌پاک با بیان اینکه طی چند ماه گذشته و‌ در دولت سیزدهم توجه جدی به توسعه روابط تجاری با این کشور داشته‌ایم، گفت: در این راستا اقدام به اعزام رایزن بازرگانی به قطر، ایجاد مرکز تجاری، برگزاری نمایشگاه اختصاصی، اعزام هیات‌های تجاری و... شده است. وی ادامه داد: به همین‌ منظور و در راستای برنامه‌یزی‌ها و فعالیت‌های وزارت صمت امروز (روز گذشته) میزبان معاون وزیر صنعت و تجارت و یک هیات از تجار و سرمایه‌گذاران قطری هستیم. معاون وزیر و‌ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در نشست امروز با بیش از 100 فعال اقتصادی ایران جلسات B2B برگزار می‌شود و نشست‌های مذاکرات تجاری برای عقد قرارداد، توسعه واردات و صادرات و سرمایه‌گذاری در مجموعه‌هایی برای تولید مشترک و صادرات به کشورهای مختلف از طریق ایران برگزار می‌شود. پیمان پاک افزود: با توجه به عضویت قطر در GCC و اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، می‌توان از ظرفیت این کشور برای استفاده از تجارت آزاد بهره برد. معاون وزیر صمت ادامه داد: در جلسه با مسؤولان وزارت صنعت و تجارت قطر مذاکراتی در زمینه حمل‌و‌نقل دریایی، بیمه، مباحث بانکی، حوزه ضمانتنامه‌ و مسائل امنیت غذایی خواهیم داشت. معاون وزیر و‌ رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران درباره سطح تجارت ایران و قطر گفت: سطح تجارت ایران و قطر در حال حاضر حدود 200 تا 250 میلیون دلار است که  در تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این عدد را افزایش دهیم. معاون وزیر صمت اظهار کرد: تمرکز این هیات بر بحث ایجاد امنیت غذایی، فعال کردن جایگاه ژئوپلیتیک ایران به عنوان هاب غلات منطقه با حضور و مشارکت و سرمایه قطر‌ی‌ها و استفاده از ظرفیت بندر حمد بود.

Page Generated in 0/0117 sec