printlogo


کد خبر: 260841تاریخ: 1401/12/16 00:00
رئیس دستگاه قضا در واکنش به بدحالی سریالی تعدادی از دانش‌آموزان برخی مدارس کشور اعلام کرد؛ کسانی که دانش‌آموزان را مسموم می‌کنند به عنوان مفسد فی‌الارض محاکمه خواهند شد
خط و نشان قاضی‌القضات برای جنایتکاران
اژه‌ای: در صورت دستگیر شدن عوامل، پرونده‌شان را به‌صورت ویژه و خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم

گروه سیاسی: روز گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی ‌اژه‌ای که در صدر یک هیات عالی قضایی به استان اصفهان سفر کرده بود، در دیدار اقشار مختلف مردم، با اشاره به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در تعدادی از مدارس در برخی نقاط کشور، اظهار کرد: این اقدام یکی از مصادیق روشن افساد فی‌الارض است، چنانچه عوامل این اقدام، مشخص، شناسایی و دستگیر شوند، بدون تردید مفسد فی‌الارض هستند و دستگاه قضایی به پرونده آنها به صورت خارج از نوبت و ویژه رسیدگی خواهد کرد و عناصری که به نحوی از انحا اعم از مباشرت، مشارکت و تسبیب در این امر دخالت داشتند، به اشد مجازات می‌رسند و با آنها برخورد قاطع و بدون اغماض صورت می‌گیرد. رئیس قوه‌قضائیه افزود: همچنین روز گذشته به دادگستری تمام استان‌ها دستور داده شده که شعبه‌ای را در مرکز استان برای احضار افراد التهاب‌آفرین و دروغ‌پراکن در قضیه مسمومیت‌ها اختصاص دهند؛ این افراد از ۲ حالت خارج نیستند، یا احراز می‌شود که سوء‌نیت دارند و همراستا با دشمن هستند که در آن صورت به اشد مجازات می‌رسند یا احراز می‌شود که سوء‌نیت ندارند که در این صورت نیز نمی‌توان در قبال آنها اغماض کرد و برخورد قانونی با آنها به عمل خواهد آمد.
* مجموع عفوشده‌ها بیش از ۸۰ هزار نفر بودند
رئیس عدلیه در ادامه با تشریح مختصات و مشخصات عفو اخیر زندانیان و محکومان از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: مجموع عفوشده‌ها بیش از ۸۰ هزار نفر بودند؛ این عفو‌شده‌ها شامل همه زندانیان و محکومان واجد شرایط بودند. برخی تصور می‌کنند وقتی می‌گوییم ۸۰ هزار نفر شامل عفو شدند، همه آنها مربوط به اغتشاشات بودند؛ اصلا جمعیت اغتشاشات در این حد نبود، محکومان اغتشاشات اخیر فقط بخشی از عفوشده‌های اخیر را تشکیل می‌دهند. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: همچنین همه این ۸۰ هزار عفو شده، در زمره زندانیان نبودند، بلکه تعدادی از آنها افرادی بودند که با قرار، در بیرون از زندان حضور داشتند یا به جزای نقدی محکوم شده بودند، همچنین تعدادی از عفوشده‌ها نیز با تقلیل مجازات روبه‌رو شدند.
***
تشکیل کارگروه تحقیق و بررسی اتفاقات اخیر در مدارس به دستور رئیسی   
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور نیز در جلسه روز یکشنبه هیات دولت، با اشاره به گزارش وزیر اطلاعات از بررسی و پیگیری مساله بدحالی تعدادی از دانش‌آموزان در برخی شهرها اظهار داشت: توطئه جدید دشمن برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان، فرزندان عزیز و والدین آنها جنایت و اقدامی ضدبشری است. رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم پیگیری این موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع دستگاه‌های مربوطه برای رفع نگرانی‌های مردم گفت: این اقدام حلقه‌ای دیگر از زنجیره‌ توطئه‌های دشمن است که برای التهاب‌آفرینی در جامعه و تشویش اذهان عمومی و هراس‌افکنی در میان فرزندان این مرز و بوم انجام شده و باید ریشه‌یابی و با آن برخورد جدی شود. رئیسی همچنین دستور داده است به منظور تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان کارگروهی با حضور دستگاه‌های اطلاعاتی، وزارت بهداشت و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور تشکیل شود. در این کارگروه علاوه بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مامور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.

Page Generated in 0/0049 sec