printlogo


کد خبر: 260860تاریخ: 1401/12/20 00:00
نخستین اکران «آخرین دیپلمات» ۳ سال پس از تولید
مقابله با تحریف

گروه فرهنگ و هنر: مراسم نخستین اکران فیلم مستند «آخرین دیپلمات» به میزبانی دانشگاه علم و صنعت با حضور کارگردان مستند و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم که به همت انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت برگزار شد علیرضا معینی، معاون فرهنگی دانشگاه علم و صنعت در سخنانی گفت: تهیه مستند از تاریخ معاصر ایران، یکی از مصادیق جهاد تبیین و بسیار پرارزش است. دشمنان انقلاب اسلامی در خلأ کمبود روایت‌های مستند، سعی در جعل و تحریف واقعیت‌های زمان پهلوی داشته و تلاش می‌کنند با استفاده از رسانه‌های خود، دوران سیاه پهلوی را دورانی رؤیایی(!) نشان دهند.
* با مستندی چون «آخرین دیپلمات» تیغ تحریف‌ها برنده نخواهد بود
وی تاکید کرد: وقتی مستندی مثل «آخرین دیپلمات» از زبان یکی از نزدیکان دربار و داماد شاه، اردشیر زاهدی، اینچنین روایت می‌شود، واقعیت‌ها برملا شده و دیگر تیغ تحریف‌ها برنده نخواهد بود. از تمام عزیزانی که برای تهیه این مستند تلاش کردند، بویژه کارگردان و نویسنده محترم آن جناب آقای تاجیک به سهم خود تشکر و قدردانی می‌کنم و آرزوی توفیقات روزافزون برای‌شان دارم.
در ادامه امیر تاجیک، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم با تشکر از حضور دانشجویان و اساتید بیان کرد: در روزگاری که شبهه‌افکنی و تحریف تاریخ به بخش مهمی از جنگ روانی ضد افکار عمومی تبدیل شده، لازم است با بیان دقیق روایت‌ها، به نسل‌های جدید کمک کنیم در پیچ‌های تاریخی با شناخت صحیح از روند وقایع کشور، دچار تحلیل غلط نشوند. جای خوشحالی دارد که نخستین اکران فیلم در دانشگاهی است که مزین به عنوان «علم» و «صنعت» است؛ ۲ مقوله‌ای که همواره نیاز کشور بوده و در این روزها این نیاز برای برون‌رفت از شرایط موجود بیشتر حس می‌شود.
کارگردان «آخرین دیپلمات» با اشاره به اهمیت این فیلم خاطرنشان کرد: حوادث مختلف نباید حس میهن‌دوستی و عرق به اعتلای کشور را کمرنگ کند. اردشیر زاهدی اگرچه زندگی پرفراز و نشیبی داشت اما در سال‌های آخر تلاش کرد با دفاع از مسیر پیشرفت و اعتلای میهن عزیز اسلامی‌مان، در مقابل بدگویی‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌های وطن‌فروشان ایستادگی کند تا جایی که یک بار سلطنت‌طلبان در شهر مونترو محل زندگی وی، با ایشان برخورد فیزیکی کردند و آقای زاهدی مدت‌ها به واسطه این ضرب و جرح دچار خونریزی کلیه و آسیب‌های دیگر شد.
در ادامه، فیلم مستند «آخرین دیپلمات» برای حاضران در سالن اکران شد و پس از آن تاجیک به سوالات دانشجویان درباره فیلم، روند تولید و تجربیات کار پاسخ داد.
* بازخوانی بدون واسطه تاریخ راهی برای مقابله با تحریف آن
تاجیک تصریح کرد: «آخرین دیپلمات» از زبان یکی از موثرترین چهره‌های پهلوی دوم به بازخوانی بدون واسطه تاریخ می‌پردازد. این روزها که ما با تحریف تاریخ مواجهیم، اکران این فیلم می‎تواند مسیر صحیحی را پیش پای علاقه‌مندان تاریخ کشور و اعتلای آن قرار دهد.
این مستندساز با بیان اینکه تحقیق و پژوهش فیلم و جمع‌آوری و خرید آرشیو ماه‌ها به طول انجامیده، گفت: از زمان پایان تولید تا نخستین اکران عمومی، قریب به ۳ سال طول کشیده است. صرف‌نظر از هزینه‌های ریالی و زمانی، اکران عمومی فیلم حداقل انتظاری است که می‌توان از دستگاه‌های فرهنگی کشور خاصه رسانه ملی داشت.

Page Generated in 0/0061 sec