printlogo


کد خبر: 260864تاریخ: 1401/12/20 00:00
دور دنیا

سخنگوی وزارت امور خارجه:
اینستکس نماد ناکامی و عدم استقلال اتحادیه اروپایی از آمریکا بود
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به برچیده شدن خط تبادل مالی اینستکس میان اتحادیه اروپایی و ایران، این سامانه ناکارآمد را نماد ناکارآمدی، فقدان استقلال، بی‌عملی و فقدان تعهد اروپایی‌ها به توافق برجام دانست.
ناصر کنعانی دیروز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تصمیم کشورهای سهامدار اینستکس برای تعطیلی این سامانه گفت: «دولت‌های اروپایی پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، متعهد شده بودند با اتخاذ راهکارهای ضروری، استمرار منافع اقتصادی ایران از تعهدات رفع تحریمی برجام را محقق کنند. یکی از سازوکارهایی که اروپایی‌ها خود برای انجام این تعهد مطرح کردند، تاسیس اینستکس به عنوان یک کانال مالی برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا بود».
او سپس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اگرچه هرگز به این سازوکار تکیه نکرده و دل نبسته بود اما در کمال حسن‌نیت، از هیچ همکاری مقتضی برای فعالیت این کانال دریغ نکرد اما متاسفانه دولت‌های اروپایی در کنار بی‌عملی درباره سایر تعهدات خود، در راه‌اندازی موثر اینستکس نیز ناکام بودند و اقدامات لازم و ضروری برای فعال‌سازی آن در قالب انجام تعهدات اروپا ذیل برجام را انجام ندادند.
کنعانی دلیل اصلی ناکامی اینستکس را نبود اراده جدی و ناتوانی دولت‌های اروپایی در ایفای تعهدات‌شان در مسیر جبران خروج یکجانبه آمریکا از برجام و همراهی آنها با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا دانست، همچنان که این کشورها در تمام طول زمان فعالیت اینستکس هیچ منبع مالی یا خط اعتباری بلندمدت به این کانال تزریق نکردند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید مجدد بر اینکه ایران هیچ‌گاه به اینستکس دل نبسته بود و تجارت بین‌المللی خود را از سایر کانال‌های مالی و بانکی بین‌المللی انجام داده است، عنوان کرد: «مقصر جلوه دادن ایران در بیانیه تعطیلی اینستکس، تلاشی واهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی مطلق اروپا در حداقل توانایی برای استقلال مالی از آمریکاست».
***
انتخاب مجدد گروسی به مدیرکلی آژانس
۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در ادامه نشست فصلی خود، درباره سمت مدیرکلی این سازمان رای‌گیری کردند که در نتیجه آن رافائل گروسی برای دومین دوره ۴ ساله برای این سمت انتخاب شد. این دیپلمات ۶۲ ساله آرژانتینی عمدتا از رویکردهای آمریکا، تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و همچنین رژیم صهیونیستی تاثیر‌پذیر بوده است.
تأکید گروسی بر تفاهم اصولی در تهران
گروسی روز دوشنبه در سخنان آغازین نشست  شورای حکام با اشاره به دیدارش با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران گفته بود: «بعد از رایزنی‌هایم با معاون رئیس‌جمهور ایران به توافقی برای دادن اجازه به آژانس جهت انجام تدابیر راستی‌آزمایی و نظارت دست پیدا کردیم».
او پیش از این نشست در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره سفرش به ایران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت که این دیدار باعث تفاهم بر سر مسائل و اصول اساسی شده است.
او مدعی شد: «ما در بالاترین سطوح تعهداتی از ایران به دست آوردیم و این مساله با تمام دفعات قبل تفاوت دارد». این در حالی است که پس از عقب‌نشینی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برخی اظهارات پیشین خود در بازگشت از تهران، لاورنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود گروسی نتوانسته اظهاراتش در روز شنبه درباره توافق با ایران برای دسترسی به برخی اطلاعات، افراد و اماکن در ایران را تایید کند.
یکی از ادعاهای او این بود که دوشنبه هفته گذشته در پاسخ به این سوال که «آیا ایران دوربین‌ها و تجهیزاتی را که در ماه ژوئن از کار انداخته بود مجددا نصب خواهد کرد؟»  گفته بود: «به طور کلی بله».
گروسی همان جا گفته بود که ایران برخی از تجهیزات را جایگزین خواهد کرد اما این مساله وابسته به شرایط معین و رایزنی‌های بیشتر است.
پیش‌تر ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از بهروز کمالوندی، معاون سازمان انرژی اتمی کشورمان اظهارات گروسی درباره دسترسی به شخصیت‌ها را رد کرده بود.
این نماینده مجلس همچنین به نقل از کمالوندی گفته بود: «ملاک ما برای همکاری با آژانس، پادمان است و طبق قانون اقدام راهبردی مجلس، تا زمانی که تحریم‌ها طبق توافق رفع نشود، ایران نظارت‌های فراپادمانی را اجرا نمی‌کند».
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بر اساس گزارش ارائه‌شده در جلسه با معاون سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که نحوه نظارت و راستی‌آزمایی بعدی در جلسه فنی که در آینده بین ایران و آژانس در تهران برگزار خواهد شد، مورد توافق قرار خواهد گرفت.
در همین رابطه تروئیکاى اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) طی بیانیه‌ای مشترک خواستار اجرای سریع و کامل توافق آژانس و ایران شدند.
***
6 کشته در تیراندازی خونین هامبورگ
تیراندازی شامگاه پنجشنبه در هامبورگ آلمان به کشته ‌شدن دست‌کم ۶ نفر و زخمی ‌شدن چند نفر دیگر منجر شد. بر اساس اطلاعات پلیس آلمان، این حادثه ساعت 9 شب به ‌وقت محلی در محله آلستردورف در شمال مرکزی این بندر رخ داده است. به گزارش بیلد، ضارب متواری شده و پلیس هنوز نتوانسته است او را دستگیر کند. پلیس از اهالی محله آلستردورف خواست خونسردی خود را حفظ کنند و در صورت دریافت اطلاعاتی درباره ضارب، آن را سریعا در اختیار مسؤولان قرار دهند.

Page Generated in 0/0057 sec