printlogo


کد خبر: 260877تاریخ: 1401/12/20 00:00
6 نفر از عوامل مسمومیت دانش‌آموزان دستگیر شدند؛ برخی دستگیر‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر دارای پرونده بوده و هدف از این کار را بدنام‌کردن نظام عنوان کردند
نا‌امنی؛ پروژه جدید اغتشاشگران
معاون امنیتی وزارت کشور: هیچ‌کدام از دستگیرشدگان ماجرای مدارس از کادر مدرسه نبوده‌اند

گروه اجتماعی:‌ پس از اقدامات شبانه‌روزی و انجام تحقیقات فشرده نهادهای امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل ماجرای بدحال شدن دانش‌آموزان مدارس کشور، تعدادی از این افراد شناسایی و دستگیر شدند. دستگیرشدگان در همان ساعات اولیه به اقدامات خرابکارانه خود در این زمینه اعتراف و اعلام کردند «برای اینکه مردم را نسبت به نظام بدبین کنیم دست به این کار زدیم». علاوه بر این در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد برخی افراد دستگیر شده اقدامات خرابکارانه‌ای را در ناآرامی‌های‌ چند ماه گذشته در پرونده خود دارند.
معاون امنیتی - انتظامی وزارت کشور در توضیح اقدامات دستگاه‌ها درباره علل مسمومیت دانش‌آموزان در هفته‌های اخیر گفت: افرادی در ۵ استان دستگیر شدند که از کادر مدرسه نیستند. 
سیدمجید میراحمدی افزود: وزیر کشور بعد از ابلاغ ریاست جمهور مبنی بر شناسایی علل و عوامل بدحال شدن دانش‌آموزان به طور مستمر و روزانه و به اتفاق سایر وزارتخانه‌های ذی‌ربط همچون وزارت اطلاعات، بهداشت، آموزش‌و‌پرورش و همچنین فراجا، اطلاعات سپاه و سازمان پدافند غیرعامل، مسائل مربوط به این موضوع را دنبال کردند. بر اساس اقدامات و تحقیقات دستگاه‌های اطلاعاتی کشور، در 5 استان تعدادی شناسایی و دستگیر شدند که کار بررسی و تحقیق کامل از آنها همچنان ادامه دارد و به محض اینکه اطلاعات در این زمینه کامل شد و نتایج روشنی به دست آمد، نتایج را اعلام خواهند کرد. وی افزود: البته برخی موارد هم که جنبه غیرمعاندانه داشته‌اند بدست آمده و ارشاد شده‌اند. به گفته وی، نکته قابل توجه این است که ان‌شاءالله با حفظ آرامش و دوری از هر گونه اضطراب و استرس این مساله بخوبی مدیریت می‌شود و با هوشمندی مردم از آن عبور خواهیم کرد. طبق گفته وی، وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است بر اساس آخرین یافته‌های خود که با استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی کشور و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های کشور انجام شده، تاکنون به هیچ ماده سمی و مسمومیت ناشی از ماده سمی نرسیده است. وی در ادامه تاکید کرد: حدود کمتر از ۵ درصد دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی کرده‌اند، متاثر از ماده شیمیایی تحریک‌آمیزی بوده که عوارضی چون سوزش گلو یا ریزش اشک و سرگیجه و حالت تهوع را از خود نشان داده است. بیش از ۹۵ درصد کسانی که ابراز ناراحتی کردند، ناشی از استرس، اضطراب و نگرانی بوده است. وی در ادامه اظهار کرد: برخی دانش‌آموزان به دلیل نگرانی، استرس و اضطراب خود یا اولیای‌شان در مدرسه حاضر نشدند اما آموزش در همه مدارس کشور برقرار بوده است و هیچ مشکل خاصی هم نداشته‌اند. 
* دستگیری شبکه نا‌امنی در مدارس فارس
معاون سیاسی - امنیتی - اجتماعی استانداری فارس نیز از دستگیری چند نفر که اقدام به بدحال کردن دانش‌آموزان و تهیه فیلم از آنها و همچنین ارسال آن به شبکه‌های بیگانه کرده بودند، خبر داد. محبی‌پور در مصاحبه با صدا و سیمای استان فارس گفت: فردی که در پی انتشار گاز در مدارس از ناراحتی دانش‌آموزان فیلمبرداری و آن را برای شبکه‌های بیگانه ارسال می‌کرد، شناسایی شد که در ادامه با انجام کارهای اطلاعاتی دقیق و با حکم مراجع قضایی همراه با 4 همدستش دستگیر شد. این شخص که از کارکنان بیمارستان لار بود به همراه دختر خود و همکلاسی‌های او اقدام به تهیه گاز سمی برای بدحال کردن دانش‌آموزان می‌کرد. یکی از دختران دانش‌آموز دستگیرشده در اعتراف به تهیه گازهای سمی به خبرنگار صداو سیما گفت: برای تهیه گاز سمی با دوستم عرفانه تماس گرفتم، از او خواستم این گاز را برایم تهیه کند که او در پاسخ گفت: اوکیه. فردا صبح می‌توانید بیایید آن را ببرید. دیگر دانش‌آموز دستگیر شده هم گفت: من هم به علیرضا، دوستم زنگ زدم و گفتم رفیقم می‌گوید می‌توانی برایم گاز تهیه کنی؟ او پس از گذشت حدود یک ساعت با من تماس گرفت و گفت: رفیقم پیدا کرده است، می‌توانید بیایید ببرید. ساعت شش و نیم و 7 صبح روز دوشنبه همراه پدرم رفتیم و گازها را گرفتیم.
طبق تحقیقات و گزارش‌های موجود، این دانش‌آموزان به همراه پدر یکی از آنها، دانش‌آموزان 7 مدرسه را در شهر لار بدحال کردند. مطابق اعتراف یکی از دانش‌آموزان دستگیر‌شده، آنها این گازها را در مدرسه دخترانه عدالت، مدرسه پیام، زینب، زینعلی، مکتب‌الزهرا، فاطمه‌الزهرا و امام موسی کاظم رها کرده‌اند. او در ادامه افزود: گازها در بسته‌های 9تایی سبز و طوسی و دارای فتیله بودند. فتیله را آتش می‌زدیم و از دیوار پشتی مدارس به داخل پرت می‌کردیم. دیگر دانش‌آموز دستگیرشده هم گفت: وقتی فتیله آتش می‌گرفت و تمام می‌شد دود می‌کرد اما بی‌رنگ بود.
این افراد از اقدامات خرابکارانه خود فیلم می‌گرفتند اما پدر یکی از دانش‌آموزان در پاسخ به خبرنگار صداوسیما درباره نحوه فیلمبرداری این موضوع را انکار ‌کرد و گفت: من کارمند بیمارستان هستم. وقتی بچه‌ها از آمبولانس پیاده می‌شدند من بیمارستان بودم.
در ادامه دانش‌آموزی که فیلم‌ها را برای شبکه‌های معاند می‌فرستاد، گفت: من یک پیج ادیت داشتم که فیلم‌ها را در آن می‌گذاشتم با یک آهنگ، بعد با پیج اصلی آن را استوری می‌کردم، در آن پیج شبکه سعودی اینترنشنال را تگ کردم و فرستادم.
نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد این افراد در نهایت یک هدف مشترک داشته‌اند. دانش‌آموزی که فیلم‌ها را برای شبکه‌های ضدانقلاب می‌فرستاد در پاسخ به خبرنگارصداوسیما درباره چرایی این کار گفت: این کار را انجام دادم تا مردم نسبت به نظام بدبین شوند، خبرنگار صداوسیما از او پرسید یعنی اینکه این گازها را به گردن نظام بیندازید؟ وی اعتراف کرد بله!
بنا به این گزارش و به گفته نیروهای امنیتی، 3 نفر از این افراد در ناآرامی‌های چند ماه گذشته به سبب اقدامات خرابکارانه دستگیر شده بودند که فیلم آموزش خرابکاری پدر یکی از دانش‌آموزان به دخترش نیز موجود است.
* دستگیری یک دانش‌آموز به عنوان عامل مسمومیت دانش‌آموزان خراسان‌ شمالی 
معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از دستگیری یک نفر در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان یکی از مدارس دخترانه بجنورد خبر داد. سرهنگ سجاد نامور در این باره اظهار داشت: پس از اعلام مسمومیت در یکی از مدارس شهر بجنورد بلافاصله تیمی از کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی وارد عمل شد که پس از بررسی، یک دانش‌آموز به عنوان عامل مسمومیت‌ها (نوعی مواد محترقه بدبو) شناسایی شد. وی خاطرنشان کرد: ماموران در ادامه مغازه‌ای را که اقدام به فروش این اقلام می‌کرد شناسایی کردند و عامل فروش توسط ماموران دستگیر شد. 
سرهنگ نامور با بیان اینکه این واحد صنفی با دستور قضایی پلمب شد، درباره بررسی و شناسایی عوامل مسمومیت سایر مدارس بجنورد گفت: احتمالا سایر مدارس هم همین عامل بوده چون بر اساس شواهد صدا و بوی مشابه با این مواد را داشته‌اند. معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: عامل مسمومیت دانش‌آموزان نوعی مواد محترقه بدبو است.
گفتنی است در چند روز گذشته بیش از ۷۰ دانش‌آموز دختر خراسان شمالی در شهرهای بجنورد و اسفراین با ادعای مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند. بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، تاکنون ۹۸ درصد افراد مسموم شده از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

Page Generated in 0/0056 sec