printlogo


کد خبر: 260885تاریخ: 1401/12/20 00:00
اخبار

حکم نهایی پرونده هواپیمایی اوکراینی بزودی صادر می‌شود
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: حکم نهایی پرونده هواپیمایی اوکراینی بزودی صادر می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه حکم نهایی پرونده هواپیمایی اوکراینی بزودی صادر خواهد شد، گفت: سقوط هواپیمای اوکراینی دل همه را به درد آورد و به خانواده شهدای این حادثه تسلیت می‌گویم. وی افزود: از همان ابتدا سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به این موضوع ورود کرد و به صورت دقیق و کارشناسی‌های چندجانبه، در چند مرحله حادثه را مورد رسیدگی قرار داد و در نهایت، پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح ادامه داد: بعد از تشکیل ۲ جلسه دادگاه، اولیای دم نسبت به ابلاغ کارشناسی ایراداتی را مطرح کردند که برای حفظ حقوق اولیای دم، پرونده با قرار رفع نقص به دادسرا اعاده شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان افزود: پرونده به گروه کارشناسان جدید ارجاع شد و آنها نیز بعد از بررسی‌های دقیق نظر نهایی خود را اعلام کردند و پرونده مجددا به دادگاه ارسال و ۱۸ جلسه دیگر دادگاه برگزار شد. رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: در مجموع برای رسیدگی به این پرونده ۲۰ جلسه دادگاه برگزار شده است که جلسات دادگاه از صبح آغاز و تا ساعت ۱۲ ادامه می‌یافت. وی بیان کرد: قضات این پرونده، قضات متبحر و دارای سوابق طولانی قضایی، مسلط، مومن و متدین هستند که پرونده را دقیق مورد بررسی قرار دادند. ختم رسیدگی پرونده اعلام شده و بزودی حکم نهایی صادر خواهد شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان از افرادی که درباره این پرونده پیشاپیش اظهارنظر می‌کنند درخواست کرد با توجه به اهمیت و حساسیت پرونده، اجازه دهند قضات در نهایت بی‌طرفی و با دقت کامل حکم این پرونده مهم را صادر کنند و از هرگونه اظهارنظر پیش‌دستانه خودداری کنند. رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تاکید کرد: به‌‌رغم طولانی بودن گردش کار پرونده به دلیل اهمیت بالای آن، حکم در فرجه قانونی صادر خواهد شد. صدور حکم دادگاه به معنی پایان پرونده نیست، این رای هم از طرف اولیای دم و هم متهمان قابل اعتراض است و در نهایت در صورت اعتراض پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.
***
خطیب موقت جمعه تهران:
افرادی که در مسمومیت دانش‌آموزان نقش داشتند مفسد فی‌الارض هستند
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مساله مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند مبنای فقهی دارد، زیرا کسانی که این کارها را می‌کنند، مفسد فی‌الارض هستند.
آیت‌الله سیداحمد خاتمی با اشاره به مساله مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان گفت: مقام معظم رهبری در روز درختکاری فرمودند: کسانی که دست به این کارها می‌زنند چه عامل، چه مسبب، باید حکم اشد مجازات برای‌شان داده شود و این حکم باید اجرا شود. علاوه بر این فرمودند دیگر در رابطه با اینان، عفوی نیز در کار نخواهد بود. خطیب موقت جمعه تهران تاکید کرد: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند مبنای فقهی دارد، زیرا کسانی که این کارها را می‌کنند، مفسدفی‌الارض هستند و حکم‌شان نیز اعدام است. آیت‌الله خاتمی افزود: بر اساس ماده 286 قانون مجازات اسلامی،‌ هر شخصی که اقدام به پخش مواد سمی و میکروبی خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها کند، به ‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسدفی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌شود.
***
خدمات ماندگار مرحوم غفوری‌فرد الهامبخش است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی درگذشت مرحوم حسن غفوری‌فرد را به آحاد ملت عظیم‌الشأن ایران و بویژه به خانواده ارجمند ایشان تسلیت گفت.
در بخشی از پیام سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری آمده است: «مرحوم غفوری‌فرد در تاریخ نهضت اسلامی از فعالان جبهه انقلاب و مدیران باسابقه نظام جمهوری اسلامی بود که علاوه بر ۴ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی، در سنگرهای مدیریتی مهم چند دولت از جمله سکانداری سازمان تربیت بدنی و حوزه ورزش کشور، خدمات ماندگار و قابل ستایش به نسل جوان جامعه اسلامی را در کارنامه الهام‌بخش خود داشت. او در مقاطع و شرایط حساس سیاسی-اجتماعی کشور، هیچ‌گاه از صراط مستقیم انقلاب اسلامی خارج نشد و مواضع و نقش‌های او همواره نشان از تعهد و پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌های بلند انقلاب و نظام اسلامی، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت و یکپارچگی ملی داشت».
***
افشاگری جدید خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی
خطر محکومیت و ابطال مجوز اینترنشنال جدی است
رعنا رحیم‌پور، مجری بی‌بی‌سی فارسی که فایل صوتی مکالمه وی علیه شبکه ایران اینترنشنال چندی پیش منتشر شده بود، در توئیتی از احتمال ابطال مجوز این شبکه خبر داد. به گفته رحیم‌پور، آفکام (نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا) به وی اطلاع داده است که ۲ هفته قبل از انتقال این شبکه به آمریکا، مسؤولان شبکه مجوز پخش در بریتانیا را پس دادند، چراکه خطر محکومیت و ابطال مجوز آنها جدی است. در فایل صوتی‌ای که اواسط آبان‌ماه از رحیم‌پور در فضای مجازی منتشر شد، وی افشا می‌کند در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده است فقط با رهبران احزاب تجزیه‌طلب گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود!

Page Generated in 0/0060 sec