printlogo


کد خبر: 260903تاریخ: 1401/12/21 00:00
رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل 2.5 برابر شد
چرخ صنعت می‌چرخد

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار از رشد اقتصادی کشور، رشد بخش صنعت کشور در 9 ماه نخست امسال 5.1 درصد اعلام  شد. این در حالی است که در مدت مشابه سال 1400، رشد بخش صنعت 3.1 درصد و سال 1399 حدود 1.5 درصد بود.
همچنین رشد بخش صنعت در سال 1397 منفی 8.2 درصد، در سال 1398 حدود 0.7 درصد و در سال 1399 بالغ بر 1.8 درصد بود.
سال 1400 با تغییر دولت و بهبود سیاست‌های صنعتی، رشد این بخش به 3.1 درصد افزایش یافت و در سال جاری هم در 9 ماه نخست رشد بخش صنعت به 5.1 درصد ارتقا یافته که از سال 1397 تاکنون بهترین عملکرد است.
بر اساس گزارش مرکز آمار، رشد فصلی بخش صنعت در پاییز امسال هم 5 درصد اعلام شده است در حالی که در پاییز سال قبل 2.9 درصد بود.
طبق اعلام وزارت صمت، در ۵ فصل عملکرد دولت سیزدهم (پاییز 1400 تاکنون) متوسط رشد فصلی بخش صنعت 4.2 درصد بوده است، این در حالی است که در دهه گذشته طی سال‌های 1390 تا 1399 متوسط رشد فصلی بخش صنعت منفی 2.8 درصد بود.
در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز متوسط رشد فصلی بخش صنعت 1.7 درصد بود. به عبارتی رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل 2.5 برابر شده است.
همچنین رشد بخش معدن که در چند سال گذشته منفی یا صفر بود، در 9 ماه نخست امسال سرانجام مثبت شد و به نزدیکی یک درصد رسید. رشد بخش معدن در فصل پاییز هم به 2.7 درصد افزایش یافت که در چند سال گذشته بی‌سابقه است.
علاوه بر این، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات که شاخص مهم سرمایه‌گذاری در بخش صنعت محسوب می‌شود در 9 ماه نخست امسال 6.4 درصد رشد کرده، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 4.3 درصد رشد کرده بود. این در حالی است که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین‌آلات در اکثر سال‌های دهه گذشته با رشد منفی مواجه شده بود. شاخص صادرات کالا و خدمات هم که در 9 ماه نخست سال قبل منفی 6.8 درصد بود، در سال جاری به مثبت 22.4 درصد رسیده و رکورد جدیدی را ثبت کرده است.
* رشد 17.7 درصدی صادرات کشور در 10 ماه سال جاری
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ما 17.7 درصد رشد و واردات نیز ۱۶,۹ درصد رشد داشت. سیدرضا فاطمی‌امین دیروز در حاشیه مراسم آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: اتاق بازرگانی یکی از تشکل‌های بسیار مهم در ساختار کشور‌ و یک اجتماع همگرا در بین فعالان اقتصادی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته تعامل بسیار خوبی با اتاق داشته‌ایم و امروز نیز انتخابات دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی افزود: در ۳ ماه گذشته کارهای بسیار زیادی انجام شد تا این انتخابات بخوبی برگزار شود و در این باره ۱۲۰۰ نفر به عنوان داوطلب عضویت در اتاق‌های سراسر کشور حضور یافته‌اند و تلاش زیادی شد تا حاشیه‌ای به وجود نیاید و تاکنون هم چنین مواردی نبوده است.
فاطمی‌امین با اشاره به آمار تجارت گفت: در ۱۰ ماهه امسال صادرات ما 17.7 درصد رشد داشته و واردات نیز ۱۶,۹ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه واردات به ۳ گروه کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی تقسیم می‌شود، بیان داشت: واردات کالاهای واسطه‌ای ۱۶ درصد رشد، واردات کالاهای سرمایه‌ای ۵۱ درصد و واردات کالاهای مصرفی منفی ۸ درصد در 10 ماهه امسال رشد داشته است، بر این اساس واردات ما در خدمت تولید بوده است.
فاطمی‌امین اظهار داشت: سال گذشته در ۱۰ ماه از سال، ۵ میلیارد دلار واردات ماشین‌آلات داشتیم اما در ۱۰ ماهه‌ امسال واردات ماشین‌آلات ۸ میلیارد دلار بود‌؛ این موضوع نویدبخش این است که فعالان اقتصادی با وجود مشکلات موجود، حرکت بسیار خوبی را آغاز کرده‌اند و ما نیز به عنوان دولت وظیفه حمایت از آنها را بر عهده داریم.

Page Generated in 0/0070 sec