printlogo


کد خبر: 260912تاریخ: 1401/12/21 00:00
توسط انتشارات انقلاب اسلامی انجام شد
انتشار خاطراتی از رهبر انقلاب برای نخستین ‌بار

نسخه الکترونیکی کتاب «دوباره فردوس»، نوشته علیرضا مهرداد، به کوشش انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. به گزارش «وطن امروز»، نسخه‌ الکترونیکی کتاب «دوباره فردوس» به کوشش انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.  کتاب حاضر روایت حضور جهادی آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی در زلزله فردوس در سال 1347 است. این کتاب به قلم سید علیرضا مهرداد نوشته شده و برای اولین‌بار، خاطرات منتشرنشده از رهبر معظم انقلاب در موضوع حضور ایشان در زلزله فردوس در این کتاب 240 صفحه‌ای گنجانده شده است.
در معرفی این اثر آمده است: حوادث گاهی زود فراموش می‌شوند و گاهی چنانند که سال‌های سال نه از صفحه روزگار و نه از ذهن و زبان مردم محو نمی‌شوند. تلخی و شیرینی برخی پیشامدها و پیامدها در ذائقه مردم چنان ماندگار می‌شود و نسل‌به‌نسل چنان پیش می‌آید که با تازه‌ترین لحظات زندگی مردم همراه می‌شود؛ کهن‌الگویی می‌شود ملی یا جهانی و قهرمانانش اسطوره می‌شوند برای همیشه، برای همه‌جا و برای همگان. زلزله فردوس در شهریورماه 1347  از این‌ دست اتفاقات بود.
لرزش دیوانه‌وار زمین، روزگار مردم را سیاه و فرصت زیستن هزاران نفر را تباه کرده بود. بی‌توجهی‌ها و نابخردی‌های حکومت طاغوت نیز نمکی بر زخم آسیب‌دیدگان و خادمان راستین ایشان بود اما امیدواری، صبر، نجابت و توکل، همچون خورشیدی گرم و نورانی بر سیاهی‌ها و خرابی‌ها فائق شد. با همت و جهاد و ایثار مردم، کم‌وکسری‌ها رفع و زخم‌ها درمان شد.
کتاب «دوباره فردوس» سرگذشت مستندی از ناخوشی‌ها و خوشی‌های زمین‌لرزه فردوس است. برای آنکه این ماجرا ثبت و تنظیم شود، افراد به‌جامانده از روزگار زلزله پای میز مصاحبه آمده و برگ‌هایی از تاریخ شفاهی فردوس را نقل ‌کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای نیز که در زمان زلزله جوانی 29 ساله و مدیر پایگاه امداد روحانیت بودند، خاطرات‌شان را از آن حادثه سهمگین نقل فرموده‌اند. خاطرات ایشان که در مرکز اسناد دفتر حفظ و نشر آثار ایشان مضبوط بود، با ترکیبی از یادمانده‌های اعضای پایگاه و اهالی فردوس که به‌شیوه تاریخ شفاهی گردآوری شده و نیز اسناد و تصاویری چند برگرفته از منابع و آرشیوهای مختلف، این اثر را رقم‌ زده است.

Page Generated in 0/0066 sec