printlogo


کد خبر: 260916تاریخ: 1401/12/21 00:00
تصمیم پارلمان آفریقای جنوبی برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با تل‌آویو، خشم کابینه رژیم صهیونیستی را برانگیخت
دومین ضرب شست آفریقا به اسرائیل
پیش از این اتحادیه آفریقا عضویت رژیم صهیونیستی را معلق کرده بود

به دنبال تصمیم آفریقای جنوبی برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با تل‌آویو، خشم بر کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست بنیامین نتانیاهو حاکم شد و وزارت خارجه این رژیم تصمیم پارلمان آفریقای جنوبی را شرم‌آور خواند.
به نوشته روزنامه عربی۲۱، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اقدام پارلمان آفریقای جنوبی در تصویب پیش‌نویس طرحی برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با تل‌آویو را محکوم کرد و آن را تصمیمی شرم‌آور خواند.
این بیانیه نشان‌دهنده میزان خشم و غافلگیری رژیم صهیونیستی از این تصمیم است. اتحادیه صهیونیستی در آفریقای جنوبی نیز این تصمیم را محکوم کرد و مدعی شد «دولت حزب کنگره ملی آفریقا سیاست خارجی را تعیین کرده که به دنبال برقراری روابط دوستانه با حاکمیت‌های دیکتاتور است و همزمان میزبان رزمایش‌های دریایی با روسیه، مسؤول جنایات جنگی وحشتناک در اوکراین است».
حزب آزادی ملی در آفریقای جنوبی با توجه به اقدامات مستمر رژیم صهیونیستی در نقض حقوق ملت فلسطین، پیش‌نویس طرحی را برای کاهش سطح دیپلماتیک سفارت کشورش در اراضی اشغالی ارائه کرد.
حزب ملی سوسیال آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای این اقدام را ستود و تاکید کرد این طرح از سوی نلسون ماندلا، رهبر فقید مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی حمایت می‌شد و او تاکید داشت آزادی ما بدون آزادی فلسطینی‌ها کامل نمی‌شود.
این حزب در ادامه بیانیه خود با اشاره به تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در جمع اتحادیه آفریقا تاکید کرد: اسرائیل به اجلاس سران اتحادیه که هیاتش از آن اخراج شد، فراخوانده نشد.
آبا کلوندو، سخنگوی اتحادیه آفریقا با اشاره به اخراج هیات دیپلماتیک اسرائیلی از اجلاس اتحادیه آفریقا گفت: اتحادیه آفریقا خواستار دعوت از نماینده اسرائیل برای شرکت در افتتاحیه اجلاس نشد و با آن موافقت نکرد و به شکل مناسبی از اجلاس اخراج شد. کلوندو افزود: جایگاه اسرائیل در اتحادیه آفریقا هنوز در حال بررسی از سوی کمیته روسای کشورها است.
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در پی این اخراج اعلام کرد: «ما این اتفاق را جدی می‌گیریم و متاسفیم که اتحادیه آفریقا از سوی چند کشور افراطی همانند الجزایر و آفریقای جنوبی گروگان گرفته شده است».
سایت روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد حزب حاکم در آفریقای جنوبی دسامبر ۲۰۱۷ تصمیم گرفت از دولت بخواهد فورا سطح سفارت کشورش در اراضی اشغالی را کاهش دهد. حزب کنگره ملی آفریقا در ژوهانسبورگ نیز در همین مقطع زمانی تصمیم گرفت سفارت واقع در «رمات گان» را به یک دفتر هماهنگی تبدیل کند. در متن این حکم آمده است: برای اعلام جدی حمایت‌مان از ملت مظلوم فلسطین، کنگره ملی آفریقا به اتفاق آرا تصمیم گرفت از دولت بخواهد بدون هیچ پیش‌شرطی، وضعیت سفارت خود در اراضی اشغالی را به دفتر هماهنگی تنزل دهد.
هیات رژیم صهیونیستی چندی پیش به‌صورت پنهان وارد نشست اتحادیه آفریقا شد اما نیروهای امنیتی اتحادیه آفریقا پس از آنکه متوجه شدند هیات تل‌آویو بدون دعوت در نشست حضور پیدا کرده، نمایندگان رژیم صهیونیستی را بیرون کردند، سپس هیات صهیونیستی مدعی شد برای حضور در جلسه افتتاحیه نشست اتحادیه آفریقا دعوت داشته اما با این حال نتوانستند این ادعای خود را اثبات کنند و در نتیجه از نشست بیرون انداخته شدند.
 رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا سال ۲۰۲۱ رژیم صهیونیستی را به صورت یکجانبه به عنوان عضو ناظر این اتحادیه معرفی کرد که این اقدام با مخالفت شدید چند کشور آفریقایی از جمله الجزایر مواجه شد. پس از اعتراض کشورهای آفریقایی، اتحادیه آفریقا فوریه سال گذشته میلادی تصمیم عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را به تعویق انداخت.
اتحادیه آفریقا در جریان سی‌وپنجمین نشست خود که در آدیس آبابا برگزار شد، پیشنهاد کرد عضویت تل‌آویو در این اتحادیه به تعویق بیفتد تا کمیته‌ای متشکل از ۷ رئیس‌جمهور این مساله را بررسی کنند.
رژیم صهیونیستی البته در نخستین واکنش خود به اخراج دیپلمات ارشدش از نشست اتحادیه آفریقا، ایران را به دست داشتن در این اقدام متهم کرد. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: تل‌آویو بشدت اقدام انجام‌شده در اخراج فرستاده‌اش به نشست اتحادیه آفریقا را که در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی برگزار شده است محکوم و ایران دشمن اصلی خود را به تدارک این اقدام با کمک الجزایر و آفریقای جنوبی متهم کرد.
سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این حادثه را خطرناک توصیف و ادعا کرد: فرستاده ویژه (رژیم) اسرائیل یکی از اعضای ناظر بوده و کارت مربوط به ورود به جلسه را هم در اختیار داشت. او مدعی شد: بسیار ناراحت‌کننده است که ببینیم اتحادیه آفریقا در گروگان تعداد کوچکی از کشورهای افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی قرار دارد که توسط ایران هدایت می‌شوند.
«لایر هیر» سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به اخراج هیأت صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا، ایران را متهم کرد. او مدعی شد «بار- لی» دیپلمات صهیونیست اخراج‌شده از اتحادیه آفریقا ناظر رسمی مامورشده از سوی تل‌آویو بوده که کارت ورود با خود به همراه داشته است.
سخنگوی کمیسیون اتحادیه آفریقا در پاسخ به توئیت فعالان فضای مجازی و خبرنگاران به ادعای تل‌آویو واکنش نشان داد و تأکید کرد: «برعکس... اتحادیه آفریقا نه مجوز داده و نه برای فردی که از حضور در نشست اتحادیه آفریقا بیرون انداخته شد، دعوتی فرستاده بود». سخنگوی کمیسیون اتحادیه آفریقا همچنین اشاره کرد که درخواست رژیم صهیونیستی برای حضور در اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر هنوز تایید نشده و در حال بررسی است.
***
رئیس سابق موساد: برای ویران کردن اسرائیل به ایرانی‌ها نیاز ندارید      
رئیس سابق موساد هشدار داد اسرائیل با خطر فاجعه‌بار و بی‌سابقه روبه‌رو است. تامیر پاردو در گفت‌وگو با کانال 12 رژیم صهیونیستی هشدار داد: «اسرائیل در رابطه با تفکیک داخلی که به دلیل طرح کابینه نتانیاهو برای تضعیف سیستم قضایی و تبدیل به دیکتاتوری اتفاق افتاد، به وضعیت بسیار خطرناکی رسیده است».
این مقام صهیونیست افزود: من 70 سال دارم، هرگز تصور نمی‌کردم به این نقطه برسیم، این بزرگ‌ترین خطر وجودی از زمان تشکیل است. این مقام سابق اطلاعاتی گفت: اسرائیل برای نابودی به بمب اتم نیازی ندارد، اسرائیل تصمیم گرفته است روش خود‌تخریبی را تجربه کند.
پاردو در این باره گفت: فاجعه‌ای در حال رخ دادن است، فاجعه‌ای در راه است. این ماه من 70 ساله هستم و اگر یک یا ۲ یا ۳ سال پیش کسی به من می‌گفت این تصویر امروز دولت است، می‌گفتم متوهمی، دولت اسرائیل هرگز به این نقطه نخواهد رسید. غیرممکن است، برای ما اتفاق نمی‌افتد و حالا به بزرگ‌ترین خطر وجودی که از زمان اسرائیل داشته‌ایم، رسیده‌ایم. وی می‌افزاید: دشمنان روی حصار نیستند، ایرانی‌ها هنوز بمبی پرتاب نکرده‌اند، برای ویران کردن اسرائیل به ایرانی‌ها نیاز ندارید، می‌توانید این کار را خودتان بسیار ماهرانه انجام دهید. اسرائیل در حال تجزیه است، برای من شرم‌آور است که در آن سرمایه‌گذاری کنم. وی افزود: روز بعد از سوگند دولت، نخست‌وزیر نتانیاهو گفت: اولویت اول رسیدگی به مساله ایران، اولویت دوم، رسیدگی به هزینه‌های زندگی و ساخت‌وساز، بحران مسکن و اولویت سوم، گسترش پیمان آبراهام است اما از آن زمان، هر چه می‌شنویم از اصلاحات قانونی است، نه از ایران و نه موارد دیگر چیزی نمی‌شنویم.

Page Generated in 0/0065 sec