printlogo


کد خبر: 260919تاریخ: 1401/12/21 00:00
دور دنیا

هامبورگ عرصه تروریسم صهیونیستی در اروپا
با مشخص شدن هویت ضارب حمله تروریستی شامگاه پنجشنبه گذشته در بندر هامبورگ آلمان، نگرانی‌های جدی درباره تروریسم صهیونیستی در قاره سبز به وجود آمده است. پلیس آلمان اعلام کرد مهاجمی که پنجشنبه شب در محله آلستردورف در شمال مرکزی بندر هامبورگ ۷ نفر را به ضرب گلوله کشته است، یک مرد 35 ساله به نام «فیلیپ ف» و شناخته‌شده برای مراجع قانونی است. بر اساس این گزارش، او جزو اعضای فرقه «شاهدان یهوه» است که فرقه شبیه اوانجلیسم و زیرمجموعه صهیونیسم مسیحی است. عجیب آنکه پلیس هامبورگ پیش از وقوع تیراندازی مزبور خانه ضارب را بازرسی کرده اما دلیلی برای ضبط اسلحه او پیدا نکرده بود.
او که شهروند آلمان بوده و مجوز قانونی حمل اسلحه داشته، در جریان حادثه پنجشنبه شب از پنجره سالن مراسم شروع به تیراندازی به سمت جمعیت کرده و در نهایت نیز به خودش شلیک کرده است. در این تیراندازی ۸ نفر نیز زخمی شدند که در میان آنها یک زن باردار نیز حضور داشت و جنین او از دست رفت. به این ترتیب قربانیان این حمله ۴ مرد و ۲ زن و یک جنین دختر متولدنشده بودند. در میان مجروحان نیز یک شهروند اوگاندایی و یک شهروند اوکراینی دیده می‌شوند. «شاهدان یهوه» جنبشی است که سال ۱۸۷۰ میلادی در پیتزبورگ آمریکا و بر اساس قرائتی انحرافی از مسیحیت تاسیس شد که معتقدان به آن به اصول یهودی مسیحیت ارجاع دارند.
***
رئیس‌جمهور تونس خواهان ارتقای روابط با سوریه
ریاست‌جمهوری تونس اعلام کرد هیچ توجیهی برای نبود روابط بین این کشور و سوریه وجود ندارد. قیس سعید شامگاه جمعه در دیدار با  «نبیل عمار»، وزیر خارجه این کشور از فقدان سفیر تونس در سوریه و بالعکس انتقاد و عمار را مکلف به تبادل سفیر با دمشق کرد. قیس همچنین گفت قصد دارد سطح روابط دیپلماتیک کشورش را با سوریه به سفیر ارتقا دهد. به گزارش روزنامه وطنا الیوم، قیس با بیان اینکه تونس نه در سایر کشورها دخالت می‌کند و نه دخالت در کشور خود را می‌پذیرد، گفت: «همچنان که در ابتدای قرن بیستم اعلام کردم، تونس تجزیه سوریه را نمی‌پذیرد». تونس از نخستین کشورهای عربی بود که اوایل سال 2012 سفیر سوریه را طرد کرد. از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2011، تونس از جمله کشورها‌یی بود که تروریست‌ها از آنجا برای جنگ در کنار گروه‌های مسلح تروریست در سوریه اعزام می‌شدند. این کشور عربی شمال آفریقا که بیش از 10 سال است روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرده در سال 2017 روابط دیپلماتیک محدودش را احیا کرد و در پایان سال 2018 تردد هوایی بین ۲ کشور آغاز شد. اخیرا تلاش‌هایی به منظور بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب صورت گرفته است. ۲ هفته پیش هیاتی از روسای پارلمان‌های عربی به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق راهی دمشق شد و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.
***
ارمنستان: پیمان صلح با باکو بدون تضمین‌ امنیتی ممنوع است
دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان با اعلام اینکه کشورش بدون مذاکره درباره تضمین‌های امنیتی برای قره‌باغ کوهستانی، با جمهوری آذربایجان پیمان صلح امضا نخواهد کرد، عملا بر چشم‌انداز یکجانبه باکو درباره کریدور قفقاز جنوبی خط بطلان کشید. آرمن گریگوریان، دیروز در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد گفت: «شکی نیست که توافقاتی برای حل مساله قره‌باغ کوهستانی لازم است و برداشت ما و شرکای بین‌المللی این است که در صورت پیشرفت در موضوع قره‌باغ کوهستانی و در صورت وجود ضمانت، پیمان صلح می‌تواند نهایی شود. تضمین امنیت و حقوق ارامنه ساکن قره باغ  از جمله شروط است». به گفته او چنین تضمین‌هایی باید شامل ایجاد منطقه غیرنظامی در اطراف قره‌باغ یا حضور ناظران بین‌المللی در سرزمین‌های ارمنی‌نشین باشد. دبیر شورای امنیت ارمنستان همچنین خاطرنشان کرد که باکو و ایروان تاکنون هیچ توافقی در این مورد نداشته‌اند و تاکید کرد: «جمهوری آذربایجان علاقه‌ای به مذاکره با حسن‌نیت ندارد». این در حالی است که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور باکو در روزهای اخیر تلاش کرده بود به ارامنه ساکن در منطقه قره‌باغ درباره زندگی بهتر در آینده اطمینان بدهد.
***
دانمارک تحریم تسلیحاتی عربستان را لغو کرد
وزیر خارجه دانمارک از پایان تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی و امارات عربی متحده خبر داد؛ تحریمی که در رابطه با جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی وضع شده بود. این در حالی است که لارس لوکه راسموسن، خود معترف است عربستان یک کشور مشکل‌دار از زاویه نگاه اتحادیه اروپایی است. او در مصاحبه اخیر خود با نشریه پولیتیکن  خبر داد که دولت دانمارک طبق دکترین سیاست خارجی «واقعگرایی عملگرایانه» خود تصمیم گرفته این ممنوعیت تسلیحاتی علیه ریاض و ابوظبی را لغو کند. لوکه راسموسن معتقد است کشورش در این مورد باید همان موضعی را انتخاب کند که سایر کشورهای اروپایی در راستای منافع‌شان برگزیده‌اند. دانمارک در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در راستای محکوم کردن قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری ریاض در استانبول، همچنین جنگ یمن به رهبری ائتلاف عربستان سعودی و امارات عربی متحده، ممنوعیت صدور تسلیحات علیه این ۲ کشور را اعمال کرده بود.

Page Generated in 0/0069 sec