printlogo


کد خبر: 260931تاریخ: 1401/12/21 00:00
سازمان هواشناسی نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر در پی بارش‌های پیش رو هشدار داد
بارش برف و باران در ۲۱ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۱ استان بر اثر بارش برف و باران هشدار داد. سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد خیزش گردوخاک، در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد بارش برف و رخداد مه خبر داد. این وضعیت جوی روز دوشنبه (فردا) در خوزستان، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان، بوشهر، فارس، چهارمحال‌وبختیاری، کرمانشاه، اصفهان، یزد، نیمه جنوبی همدان، جنوب کردستان، جنوب مرکزی، غرب کرمان و نیمه غربی هرمزگان و روز سه‌شنبه (۲۳ اسفند) در فارس، کرمان، هرمزگان، یزد، سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌رضوی، نیمه شرقی سمنان، خراسان جنوبی و جنوب شرق استان‌های بوشهر و اصفهان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل جاده ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، وقوع کولاک برف در نواحی کوهستانی بویژه گردنه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. 
سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای برون‌شهری، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوط و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. 
از سوی دیگر مسؤولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی بیندیشند. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در اغلب نقاط کشور و افزایش نسبی دما در بعضی مناطق خبر داد. 
صادق ضیاییان گفت: یکشنبه امروز در غالب مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود و در شرق و جنوب شرق کشور بویژه در شهرهای مرزی وزش باد رخ می‌دهد. به گفته وی، دوشنبه و سه‌شنبه در اغلب استان‌های کشور بارش باران پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه نیز در اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و شمال سیستان‌وبلوچستان ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود و با ورود سامانه بارشی به غرب کشور بارندگی در کل نوار غربی کشور آغاز می‌شود. 
وی افزود: پنجشنبه (۲۵ اسفند) گستره فعالیت این سامانه علاوه بر نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز را فرا می‌گیرد و بتدریج مقدار بارندگی در جنوب غرب کاهش می‌یابد، همچنین در این روز با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، ابرناکی و بارش باران در سواحل شمالی پیش‌بینی می‌شود. 

Page Generated in 0/0065 sec