printlogo


کد خبر: 260937تاریخ: 1401/12/21 00:00
اخبار

امضای قراردادها و تفاهمنامه‌های جدید نفتی با شرکـت‌های چینی
وزیر نفت گفت: پروژه‌های مختلفی با چینی‌ها تعریف کرده‌ایم و در این زمینه قراردادها و توافقنامه‌های خوبی با شرکت‌های بزرگ چینی‌ داشته‌ایم که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد. جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال 16 اینچ تربت‌جام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 2 خط لوله به سمت شمال شرق کشور احداث خواهد شد و با تکمیل فاز 2 ذخیره‌سازی شوریجه که از سال گذشته آغاز شده و انجام اقدامات زیربنایی به صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت، چالشی برای سال‌های آتی در گازرسانی پایدار به شمال شرق کشور نخواهیم داشت. وی افزود: زمستان سختی را پشت سر گذاشتیم اما با اقدامات مجموعه صنعت نفت بدون قطعی برق و گاز و با کمترین چالش از زمستان عبور کردیم.
اوجی درباره زمان بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی گفت: در فاز 11 طی 20 سال گذشته هیچ اقدام عملی صورت نگرفته بود اما در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی، اقدامات عملیاتی با جابه‌جایی سکوی فاز 12 و حفر چاه در موقعیت فاز 11 انجام شد و طی یک تا 2 ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این فاز خواهیم بود.
***
اعلام لیست نوبت متقاضیان خودروهای داخلی در فروردین
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد و با تشریح جزئیات طرح یکپارچه عرضه خودرو اعلام کرد: مرحله اول طرح بزرگ عرضه یکپارچه خودرو‌های داخلی بر مبنای لیست نوبت‌دهی از شنبه آغاز شد.
عبدالله توکلی‌لاهیجانی با اشاره به رشد تولید خودرو اظهار داشت: ‌از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هر سال کمتر از یک میلیون دستگاه (۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه) خودرو تولید می‌شد که ۲۰ درصد آن هم خودروهای ناقص بود اما امسال از بحران کاهش تولید خودرو عبور کردیم.
وی افزود: برآورد می‌شود تا پایان سال به تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه برسیم که افزایش تولید ۴۰ درصدی محقق خواهد شد و عملا تثبیت جریان تولید در کشور اتفاق افتاده است. مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: با توجه به رشد مستمر تولید خودرو و با الگوبرداری از کشورهای موفق دنیا از دیروز طرح بزرگ عرضه یکپارچه خودروهای داخلی شروع شد که مرحله اول پیش ثبت‌نام متقاضیان است و با وکالتی کردن حساب شخصی خود به نفع سازمان حمایت که در آن مبلغ اعلام شده وجود دارد، می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند. توکلی لاهیجانی ادامه داد: از ۲۶ تا ۲۸ اسفندماه هم افرادی که حساب وکالتی با مبلغ اعلام شده ایجاد کرده‌اند، می‌توانند در سایت اعلام‌شده اقدام به پیش ثبت‌نام به منظور قرارگیری در لیست نوبت‌دهی خودروی مدنظر خود کنند.
***
سقوط ۲ بانک آمریکا در ۴۸ ساعت
یک هفته سیاه برای سامانه مالی آمریکا رقم خورد، زیرا فقط در ۴۸ ساعت، بخش بانکی این کشور تحت تاثیر سقوط ۲ بانک بزرگ متزلزل شد: بانک سیلور گیت که به صنعت ارزهای دیجیتال خدمت می‌کرد و بانک سیلیکون‌ولی که بانک استارتاپ‌های حوزه فناوری در منطقه سیلیکون‌ولی واقع در ایالت کالیفرنیا بود.
 به نقل از استریت، نگران‌کننده‌ترین مساله این است که این بانک‌ها به بخش‌های رشد اقتصادی یعنی بخش فناوری و صنعت ارزهای دیجیتال خدمات‌رسانی می‌کردند.
گروه مالی بانک سیلیکون‌ولی (SIVB) که به استارتاپ‌های منطقه سیلیکون‌ولی وام می‌داد، در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) ورشکست شد و به دامان شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی آمریکا (FDIC) سقوط کرد. شرکت یادشده کنترل این بانک را به ‌دست گرفته و خاطره بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی احیا شده است.
بنا بر اعلام شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی آمریکا، همه سپرده‌گذاران بیمه‌شده حداکثر تا صبح روز دوشنبه ۱۳ مارس ۲۰۲۳ میلادی (۲۲ اسفند) به سپرده‌های بیمه‌شده خود دسترسی کامل خواهند داشت. این شرکت هفته آینده به سپرده‌گذاران بیمه‌نشده پیش‌پرداخت سود سهام را پرداخت خواهد کرد. سپرده‌گذاران بیمه‌نشده برای باقی‌مانده مبلغ وجوه بیمه‌نشده خود، گواهی مصادره (receivership certificate) دریافت خواهند کرد.
***
صدور تمام مجوزهای کسب‌وکار از طریق درگاه ملی مجوزها
وزیر اقتصاد با اعلام اینکه ثبت درخواست برای دریافت تمام مجوزهای صنفی در درگاه ملی مجوزها امکان‌پذیر است، گفت: در صورت کامل بودن مدارک متقاضیان، مجوزهای این بخش فقط ظرف مدت ۳ روز از این طریق صادر می‌شود.  سیداحسان خاندوزی درباره صدور مجوزهای صنفی اظهار داشت: با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد موفق شدیم یکی از تکالیف قانونی در تسهیل صدور مجوزها را اجرا کنیم تا همه پروانه‌های کسب‌وکار کشور بدون حضور شخص و کاغذ از طریق درگاه ملی کسب‌وکار دریافت و در صورتی که همه مدارک قانونی متقاضیان در این خصوص کامل باشد، ظرف ۳ روز پس از ثبت درخواست، پروانه کسب‌وکار صادر شود. وی درباره تاخیر یک ماهه در صدور مجوزهای صنفی از طریق درگاه ملی مجوزها نیز بیان کرد: استعلام‌های متعددی برای صدور یک پروانه کسب‌وکار در رشته‌ها و اتحادیه‌های مختلف صنفی از طریق دستگاه‌های مختلف پاسخ داده می‌شد؛ از جمله گذراندن دوره خدمت سربازی، مکان راه‌اندازی کسب‌وکار و استعلام‌های مربوط به احراز هویت اما از این جهت که ما باید قولی را به مردم می‌دادیم که قابل اجرا بود و سبب گرفتاری دوباره آنها در پیچ و خم‌های اداری نمی‌شد، از این جهت لازم بود تمام این دستگاه‌ها به شکل الکترونیکی بدون یک برگ کاغذ و مراجعه و حضور همه این استعلام‌ها را صادر کنیم و باید رصد می‌کردیم و مطمئن می‌شدیم در نهایت مردم گرفتارتر نشوند که طی این مراحل فنی الکترونیکی استعلام‌ها سبب شد این روند کمی طول بکشد.

Page Generated in 0/0068 sec