printlogo


کد خبر: 260942تاریخ: 1401/12/21 00:00
نمونه معیار تولید جت یاسین با حضور وزیر دفاع رونمایی و خط تولید آن افتتاح شد
آموزش خلبانی بومی می‌شود

گروه سیاسی: نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین روز گذشته با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد. در این مراسم همچنین خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی یاسین نیز افتتاح شد. آموزش خلبانی، از جمله آموزش‌های سطح بالا و پیچیده‌ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد. جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استانداردهای جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست. در بیان تفاوت نمونه‌های اول و‌ دوم هواپیمای یاسین باید گفت فروند اول با پرواز خودطراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای، دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد و لیکن این فروند که دیروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. همچنین بومی‌سازی زیرسامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند است. وزارت دفاع در طراحی و ساخت نمونه معیار تولید هواپیمای یاسین در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرده است. تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهم‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه‌بعدی داده‌های سورتی و پروازی) است که یک تحول در بحث آموزش خلبانی به شمار می‌رود. 
امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه رونمایی از نمونه معیار تولید و خط تولید انبوه جت آموزشی یاسین در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما ارتقای آموزش خلبانی است، چرا که آموزش خلبانی از جمله آموزش‌هایی است‌ که‌ از اهمیت بالایی برخوردار است و انجام این مهم نیاز به هواپیمای آموزشی در کلاس‌های مختلف دارد. 
وی‌ با بیان اینکه صنعت هوایی وزارت دفاع از سال‌ها پیش اقدام به طراحی‌ جت آموزشی یاسین کرد که امروز فرزند دوم آن رونمایی شد، اظهار داشت: ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملا بومی آن است ‌که موجب شده از این نمونه بتوانیم برای هواپیماهای رزمی‌ و پشتیبانی نزدیک هوایی نیز استفاده کنیم. 
وزیر دفاع ‌ادامه داد: غالب تجهیزات هواپیما بومی‌سازی شده و ‌یقین داریم ‌به عنوان ‌هواپیمای ‌پیشرفته می‌تواند مأموریت‌هایی را که به نیروی‌ هوایی واگذار می‌شود بخوبی انجام دهد و در کاهش مدت زمان آموزش و کیفیت آموزش‌ها موثر واقع شود.

Page Generated in 0/0057 sec