printlogo


کد خبر: 261002تاریخ: 1401/12/23 00:00
در نودوپنجمین مراسم سینمایی اسکار «همه چیز همه جا به یکباره» جوایز را درو کرد
اسکار کسل‌کننده!

مراسم سالانه جوایز آکادمی اسکار با زمان نزدیک به ۴ ساعت و با کمترین هیجان و شگفتی به کار خود پایان داد و فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» طبق انتظار با کسب ۷ جایزه پیشتاز این رویداد نام گرفت و پس از آن نیز فیلم آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» ۴ جایزه دریافت کرد.
«استیون اسپیلبرگ» با فیلم «فابلمن‌ها» و «مارتین مک‌دونا» با «بنشی‌های اینیشرین» هم بدون کسب جایزه‌ای سالن دالبی‌تئاتر شهر لس‌آنجلس را ترک کردند.
در این بین شاید تنها شاخه‌ای که طبق انتظارات پیش نرفت، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بود که به‌رغم شانس زیادی که کارشناسان برای «آستین باتلر» برای ایفای نقش «الویس پریسلی» متصور بودند، در نهایت «برندان فریزر» برای فیلم «نهنگ» این جایزه را به خانه برد.
مراسم اسکار که در چند سال اخیر با کاهش چشمگیر مخاطبان تلویزیونی روبه‌رو بوده، امسال نیز با مراسم طولانی و خسته‌کننده و بیش از ۲۰۰ دقیقه‌ای خود احتمالا رکوردی کمتر از انتظار در جذب مخاطب ثبت کرده است.
مراسم سال گذشته به سبب حواشی پیش‌آمده در پی سیلی «ویل اسمیت» به «کریس راک» مورد توجه بیشتری قرار گرفت اما مراسم اسکار ۲۰۲۳ که با بازگشت «جیمی کیمل» به عنوان مجری همراه بود، نکته غافلگیرکننده و جنجالی‌ای نداشت و حضور الاغ فیلم «بنشی‌های اینیشرین» - که یکی از شخصیت‌های این فیلم است - روی صحنه اسکار را می‌توان تنها ابتکار برگزارکنندگان اسکار برای جلب توجه مخاطبان دانست.
برندان فریزر، بازیگر سری فیلم‌های «مومیایی» که این روزها با فیلم «نهنگ» ساخته «دارن آرونوفسکی» در هفتادونهمین دوره فستیوال ونیز حاضر است، درباره این فیلم گفته همه توانایی‌های خود را به کار گرفته است. فریزر می‌گوید ممکن است نقش دیگری به عمق نقش «نهنگ» را بازی نکند چراکه به گفته خودش همه چیز را به آن داده است.
فریزر درباره نقش پرسروصدایش در فیلم جدید آرونوفسکی گفت: «شاید این نخستین و آخرین باری باشد که می‌توانم این کار را انجام ‌دهم».
فریزر در حالی که غرق در نقش متحول‌کننده خود در فیلم درام «نهنگ» آرونوفسکی بود، به فضای هیجانی جدیدی رسید.
بازیگر فیلم «مومیایی» در نقش چارلی فیلم «نهنگ»، مردی ا‌ست که تحت تاثیر چاقی شدید قرار گرفته و در تلاش برای برقراری ارتباط دوباره با دختر نوجوانش است که از او جدا شده. او با از دست دادن نامزدش دست و پنجه نرم می‌کند.
فریزر درباره ایفای نقشی عمیق پس از نزدیک به 10 سال در یک فیلم سینمایی گفت: «اگر خطری وجود ندارد، پس چرا خود را به زحمت بیندازیم؟»
وی در ادامه افزود: «من می‌خواهم از افرادی که در این دوره از حرفه‌ بازیگری‌ام با آنها کار می‌کنم یاد بگیرم. من اوج‌ و فرودهای زیادی در حرفه‌ام داشته‌ام، بنابراین چیزی که در نیمه دوم زمانی‌ که این کار را انجام می‌دهم، مشتاق آن هستم، این است که احساس کنم در این حرفه مشارکت می‌کنم و در حال یادگیری هستم و آن، فرصتی عالی است که می‌خواستم در آن خودم را ناپدید کنم. امیدم این بود که در فیلم، غیرقابل تشخیص شوم».
فریزر درباره دشواری‌های ایفای نقش چارلی در «نهنگ» گفت: «این ممکن است نخستین و آخرین باری باشد که این کار را انجام می‌دهم، بنابراین تمام آنچه را که داشتم به آن نقش دادم و این تمام چیزی بود که به دست آوردم».
فریزر پیش از این به یونیلاد گفته بود پروژه «نهنگ»، «چیزی خواهد بود که قبلا ندیده‌اید، فیلمی با کمدی پر از لباس که تا شروع هر روز فیلمبرداری، لازم بود ساعت‌ها برایش وقت بگذاریم».
او گفت: «این مطمئنا با هر کاری که من پیش از این انجام داده‌ام فاصله زیادی دارد. می‌دانم قرار است این فیلم تاثیری ماندگار داشته باشد».
نودوپنجمین رویداد سینمایی اسکار با اجرای «جیمی کیمل» در حالی برگزار شد که اغلب پیش‌بینی‌‌ها درباره برندگان به واقعیت پیوست و فیلم «همه چیز همه جا یک‌باره» به کارگردانی دنیل کوان و دنیل شاینرت با 7 جایزه صدرنشین بزرگ‌ترین رویداد سینمایی جهان شد.
امسال نیز اسکار بی‌رمق و طولانی بود و به کرات، تبلیغات تلویزیونی که به دنبال خود درآمدهای میلیون دلاری دارد، مخاطبان را دلزده کرد؛ صدها تبلیغی که برای هر کدام دست‌کم ۲ میلیون دلار دریافت شده است. 
برندگان جوایز اسکار ۲۰۲۳
بهترین فیلم: «همه چیز همه جا یک‌باره» 
بهترین کارگردانی: دنیل کوان و دنیل شاینرت برای «همه چیز همه جا یک‌باره» 
بهترین بازیگر مرد: برندان فریزر برای «نهنگ» 
بهترین بازیگر زن: میشل یئو برای «همه چیز همه جا یک‌باره»
بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: که هوی کوآن برای «همه‌چیز همه جا یک‌باره»
بهترین بازیگر زن نقش مکمل: جیمی لی کرتیس برای «همه‌چیز همه ‌جا یک‌باره» 
بهترین فیلمنامه اورجینال: «همه چیز همه جا یک‌باره» 
بهترین فیلمنامه اقتباسی: «زنان حرف می‌زنند» 
بهترین انیمیشن بلند: «پینوکیو گی‌یرمو دل تورو»
بهترین مستند بلند: «ناوالنی»
بهترین فیلم بین‌المللی: «در جبهه غرب خبری نیست» 
بهترین فیلمبرداری: «در جبهه غرب خبری نیست»
بهترین چهره‌پردازی: «نهنگ» 
بهترین تدوین: «همه چیز همه جا یک‌باره» 
بهترین طراحی لباس: «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» 
بهترین طراحی تولید: «در جبهه غرب خبری نیست»
بهترین صدا: «تاپ گان: ماوریک» 
بهترین مستند کوتاه:  «نجواگران فیل» 
بهترین فیلم کوتاه:«وداع ایرلندی»
 بهترین انیمیشن کوتاه: «پسر، موش کور، روباه و اسب»
بهترین ترانه اصلی(غیراقتباسی): «ناتو ناتو» از فیلم «RRR»
بهترین موسیقی فیلم: «در جبهه غرب خبری نیست»
بهترین جلوه‌های ویژه بصری: «آواتار: راه آب»

Page Generated in 0/0071 sec