printlogo


کد خبر: 261095تاریخ: 1401/12/25 00:00
دور دنیا

حضور عمران ‌خان با ماسک شیمیایی در میان حامیانش
دادگاه پاکستان دیروز عملیات پلیس این کشور را مبنی بر دستگیری عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان در منزلش تا ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه به حالت تعلیق درآورد و پس از این اتفاق، خان از ترس شلیک گاز اشک‌آور با ماسک شیمیایی برای حامیانش سخنرانی کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی پاکستان دیروز در حوالی منزل عمران خان به دلیل عدم حضورش در دادگاه حضور یافتند تا نخست‌وزیر سابق پاکستان را دستگیر کنند. حامیان عمران خان پیشتر در نزدیکی منزلش تجمع کردند تا مانع دستگیری او شوند، نیروهای امنیتی پاکستان هم به شلیک گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش متوسل شدند تا افراد را متفرق کنند اما در ادامه به دستور دادگاه پاکستان، عملیات پلیس این کشور به حالت تعلیق درآمد و نیروهای امنیتی از منطقه لاهور (محله منزل عمران خان) عقب‌نشینی کردند. بعد از این عقب‌نشینی، خان جلوی منزلش با ماسک شیمیایی ایستاد و برای حامیانش سخنرانی کرد. عمران خان گفت: تلاش برای بازداشتم، توطئه‌ای برای جلوگیری من از شرکت در انتخابات پاکستان است. درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طرفداران نخست‌وزیر سابق پاکستان که از روز سه‌شنبه آغاز شده است، دیروز (چهارشنبه) نیز در سراسر این کشور ادامه پیدا کرد.
***
ترامپ: آمریکا به «تغییر رژیم» نیاز دارد، نه روسیه
دونالد ترامپ گفت از واشنگتن نمی‌خواهد از «تغییر رژیم» روسیه حمایت کند، بلکه می‌خواهد چنین چیزی در داخل خود آمریکا رخ دهد. به گزارش ایسنا، روز دوشنبه تاکر کارلسون، مجری شبکه خبری فاکس‌نیوز، در توییتر پاسخ‌ها به پرسشنامه‌ای از نامزدهای جمهوری‌خواه و نامزدهای احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا درباره جنگ در اوکراین را منتشر کرد. دونالد ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن باید از «تغییر رژیم» در روسیه حمایت کند، نوشت: خیر ما باید از تغییر رژیم در ایالات‌متحده حمایت کنیم، این خیلی خیلی مهم‌تر است. دولت بایدن کسی است که ما را وارد این آشفتگی کرد. این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بار دیگر ادعاهای خود را تکرار کرد که اگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، درگیری میان روسیه و اوکراین طی ۲۴ ساعت به پایان خواهد رسید. وی با این استدلال که دفاع از اوکراین منافع حیاتی اتحادیه اروپایی را به دنبال دارد نه آمریکا، افزود: آنها باید دست‌کم برابر با آنچه آمریکا به اوکراین کمک می‌کند، پرداخت کنند.
***
بحران انباشته شدن زباله‌ها در پایتخت فرانسه تشدید شد
مخالفان، شهردار پاریس را متهم می‌کنند با انباشته شدن ۵ هزار و ۶۰۰ تن زباله در خیابان‌های پایتخت فرانسه، اهمیتی برای پاکیزگی این شهر قائل نیست. با ادامه اعتصاب رفتگران در پاریس پایتخت فرانسه، بحران انباشته شدن زباله‌ها در این شهر تشدید شده است. رفتگران فرانسوی از حدود یک هفته پیش در اعتراض به طرح دولت این کشور برای افزایش سن بازنشستگی اعتصاب کرده‌اند که این اقدام باعث ایجاد بحران انباشته شدن زباله‌ها در پاریس شده است. به نوشته روزنامه لوموند، این بحران بحث گسترده سیاسی و تبادل اتهام را به همراه داشته است. مخالفان، شهردار پاریس را متهم می‌کنند با انباشته شدن ۵ هزار و ۶۰۰ تن زباله در خیابان‌های پایتخت فرانسه، اهمیتی برای نظافت و پاکیزگی این شهر قائل نیست. مسؤولان محلی خواستار از سرگیری فعالیت شماری از رفتگران برای جمع‌آوری زباله‌ها شدند تا انباشته شدن زباله‌ها، خطری برای بهداشت و سلامت شهروندان نداشته باشد.
***
۱۰۰۰ نویسنده اسرائیلی از اروپا خواستند دیدار نتانیاهو را لغو کند
صدها نویسنده، هنرمند و روشنفکر اسرائیلی از آلمان و انگلیس خواستند دیدارهای آینده با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را لغو کنند. آنها گفتند طرح نتانیاهو برای تغییر اساسی سیستم قضایی اسرائیل، این دولت را در مسیر مخربی قرار داده است. ائتلاف تحت رهبری بنیامین نتانیاهو که مجموعه‌ای از احزاب مذهبی افراطی است، شروع به اقدام برای تغییر قانونی کرده‌ است که هدف آن تضعیف دیوان عالی رژیم صهیونیستی و دادن کنترل انتصاب قضات این کشور به دولت است. به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف نتانیاهو می‌گوید این طرح اقدامی است برای مهار آنچه آنها به‌عنوان «نفوذ بزرگ قضات انتخاب‌نشده» می‌خوانند. منتقدان می‌گویند این طرح با تمرکز قدرت در دست نتانیاهو و اکثریت پارلمانی او، سیستم شکننده تعادل‌ و تفکیک قوا در اسرائیل را از بین خواهد برد. آنها همچنین می‌گویند نتانیاهو به اتهام فساد در دادگاه پرونده دارد و تلاش می‌کند از این راه از عدالت فرار کند. ده‌ها هزار اسرائیلی در ۲ ماه گذشته برای اعتراض به تغییرات اساسی در قوانین به خیابان‌ها آمده‌اند. اعتراض‌های هفته گذشته به حدی بود که نتانیاهو مجبور شد برای شروع سفر رسمی خود به ایتالیا، با هلی‌کوپتر به فرودگاه برود.
***
عبدالمهدی: توافق ایران و عربستان چهره جهان را تغییر می‌دهد
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق روایت متفاوتی از توافق ایران و عربستان بیان و به نقش موثر و پررنگ سردار شهید قاسم سلیمانی در آن اشاره کرد. وی در یادداشتی نوشت: گام اخیر در پکن و صدور بیانیه سه‌جانبه میان چین، عربستان و ایران دارای اهمیت تاریخی است و بسیاری در بروز و ظهور این رخداد راهبردی نقش دارند. عادل عبدالمهدی تاکید کرد: این رخداد می‌تواند چهره منطقه و بلکه جهان را دستخوش تغییر کند، مساله صرفا از سرگیری روابط میان ۲ کشور درگیر اختلافات نیست بلکه علاوه بر این، توافق مذکور منجر به حل و فصل سلسله پرونده‌های حساس و خطیری خواهد شد.

Page Generated in 0/0057 sec