printlogo


کد خبر: 261101تاریخ: 1401/12/25 00:00
بررسی شانس افرادی که می‌توانند گزینه‌های دستیاری قلعه‌نویی در تیم‌ ملی باشند
خارجی‌ها هم هستند

در شرایطی که امیر قلعه‌نویی قصد دارد از مربیان برزیلی و پرتغالی که با آنها در تراکتور سابقه کار دارد در تیم‌ ملی ایران استفاده کند، شانس کریم باقری برای بازگشت به نیمکت ایران کم است. انتخاب امیر قلعه‌نویی برای هدایت تیم‌ ملی فوتبال ایران باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی درباره انتخاب دستیاران او شده است. قلعه‌نویی که در دوره اول حضورش روی نیمکت تیم‌ ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ اعتقاد ویژه‌ای به استفاده از حداکثر ظرفیت مربیان داخلی داشت، این بار تصمیم متفاوتی در این خصوص دارد. او ۵ دستیار برای خود انتخاب خواهد کرد که یک آنالیزور نیز به جمع آنها اضافه خواهد شد. «روی تاوارس» مربی دروازه‌بان‌های پیشین تراکتور و سپاهان اصفهان که سابقه همکاری با قلعه‌نویی را دارد، یکی از گزینه‌های نیمکت ایران است و بار دیگر قلعه‌نویی را همراهی خواهد کرد. «رودولفو میگوئنز» مربی پرتغالی هم یکی از گزینه‌های قلعه‌نویی برای کادر فنی است. میگوئنز شناخت خوبی از فوتبال ایران به واسطه حضور در تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی تبریز و همچنین در یک مقطع زمانی در تیم‌ ملی ایران با کارلوس کی‌روش دارد. میگوئنز که با «تونی اولیویرا» سرمربی پرتغالی به تراکتور آمده بود، با قلعه‌نویی هم در این باشگاه کار کرد. همچنین سعید الهویی، دستیار قلعه‌نویی در تیم گل‌گهر سیرجان هم قرار است از این باشگاه به تیم‌ ملی بیاید و به کار با قلعه‌نویی این‌ بار روی نیمکت ایران ادامه دهد. آنالیزور تیم‌ ملی نیز ایرانی خواهد بود اما احتمال اینکه مهرداد خانبان برای این پست انتخاب شود، کم است. همچنین قلعه‌نویی تمایل به همکاری با رضا عنایتی دارد اما هنوز به جمع‌بندی نهایی برای انتخاب قطعی او نرسیده است. عنایتی اخیرا سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان بود که از هدایت این تیم استعفا کرد. ضمن اینکه سابقه وحید هاشمیان و کریم باقری روی نیمکت تیم‌ ملی ایران باعث پیشنهاد هر دو مربی به قلعه‌نویی شده است که شانس هاشمیان بیشتر از باقری است که در حال حاضر در پرسپولیس کار می‌کند. قلعه‌نویی قصد بررسی کامل تجربیات هاشمیان در اردوهای قبلی تیم‌ ملی ایران را دارد تا ماحصل بررسی‌هایش را در اردوی نوروزی تیم‌ ملی ایران به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال منتقل کند.
* رونمایی قطره‌چکانی از لیست 
اسامی بازیکنان تیم‌ ملی فوتبال ایران با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی که قرار است در فروردین‌ ۲ بازی تدارکاتی از جمله با روسیه برگزار کند، یکی پس از دیگری مشخص می‌شود. تیم ملی فوتبال ایران در نخستین فیفادی سال ۲۰۲۳ برنامه‌هایی را برای آماده‌سازی در دستور کار قرار دارد. این برنامه‌ریزی زمانی انجام شد که تیم‌ ملی بعد از جدایی کارلوس کی‌روش چند ماه بدون سرمربی بود و اخیرا امیر قلعه‌نویی سکان هدایت ایران را بر عهده گرفته است. با انتخاب قلعه‌نویی، خیلی‌ها منتظرند ببینند لیست بازیکنان دعوت شده به تیم‌ ملی ایران نسبت به زمان دراگان اسکوچیچ و کارلوس کی‌روش که هر دو در یک سال گذشته سرمربی تیم‌ ملی بوده‌اند، چه تغییراتی می‌کند. قلعه‌نویی قرار است از ۲۸ اسفند اردوی آماده‌سازی را آغاز کند و سوم فروردین در نخستین بازی تدارکاتی در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف روسیه برود. فدراسیون فوتبال در تلاش است یک بازی تدارکاتی دیگر هم برای تیم‌ ملی فراهم کند تا امیر قلعه‌نویی و ملی‌پوشان کشورمان از این اردو بیشترین بهره را ببرند. در همین ارتباط سرمربی تیم‌ ملی لیست بازیکنان مدنظرش را به فدراسیون فوتبال داده است و اسامی این نفرات هم بتدریج مشخص می‌شود. نخستین بازیکنی که دعوتش به تیم‌ ملی ایران رسانه‌ای شد، سردار آزمون، مهاجم تیم بایر لورکوزن آلمان بود. «آرماند دورن» مدیربرنامه این بازیکن به رسانه‌های روسی خبر داد آزمون برابر روسیه در تیم ایران حضور خواهد داشت. سپس نوبت به امیرحسین حسین‌زاده بازیکن ۲۲ ساله باشگاه شارلوای بلژیک رسید که خبر دعوتش به تیم‌ ملی رسانه‌ای شود. در ادامه، رسانه‌های کرواسی خبر دادند صادق محرمی، دفاع راست باشگاه دیناموزاگرب که یکی از بازیکنان اصلی تیم‌ ملی در سال‌های اخیر بوده هم به اردوی ایران دعوت شده است و پس از انجام بازی‌های باشگاهی راهی تهران می‌شود. انتظار می‌رود دیگر لژیونرهای تیم‌ ملی از جمله مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش هم در لیست امیر قلعه‌نویی باشند و به اردوی تیم‌ ملی ایران در اواخر اسفند اضافه شوند.
***
نیمی از شاگردان قلعه‌نویی مربی شده‌اند
تنها بازمانده جام ملت‌های 2007     
تقریبا نیمی از بازیکنان تیم‌ ملی در جام ملت‌های 2007 آسیا تبدیل به مربیان ممتاز و درجه اولی شده‌اند که در لیگ برتر و حتی تیم‌ ملی مربیگری کرده‌اند. تیم ملی با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های آسیا 2007 با شکست مقابل کره‌جنوبی در ضربات پنالتی از گردونه رقابت‌ها حذف شد با این حال جالب است که تقریبا نیمی از  آن بازیکنان ملی‌پوش، اکنون تبدیل به مربیان مطرح و ممتازی در فوتبال کشورمان شده‌اند. در ادامه فهرست ملی‌پوشان سابق و مربیان کنونی را که در تیم‌ ملی 2007 حضور داشته‌اند مرور می‌کنیم؛ رسول خطیبی (سرمربی اسبق تیم‌های تراکتور تبریز، آلومینیوم اراک و ماشین‌سازی‌تبریز)، جواد نکونام (سرمربی سابق فولاد خوزستان که حتی رقیب خود قلعه‌نویی برای سرمربیگری در تیم‌ ملی بود)، وحید هاشمیان (مربی سابق تیم ملی)، سیدجلال حسینی (کاپیتان اسبق و مربی کنونی پرسپولیس)، رضا عنایتی (سرمربی سابق تیم‌های هوادار تهران و نفت مسجدسلیمان)، مهدی رجب‌زاده (سرمربی فجر شهید سپاسی ‌شیراز)، ابراهیم صادقی (مربی مس رفسنجان)، محمد نصرتی (مربی تراکتورتبریز)، محمد نوری (مربی تیم ذوب‌آهن اصفهان)، سیدمهدی رحمتی (سرمربی آلومینیوم اراک)، مازیار زارع (سرمربی ملوان بندرانزلی)، کیانوش رحمتی (مربی اسبق تیم‌های سایپا، گل ریحان و نساجی). مسعود شجاعی تنها بازیکن از آن نسل است که هنوز به عنوان فوتبالیست فعالیت می‌کند و تنها بازمانده جام ملت‌های 2007 است اما بعید است شانسی برای دعوت به تیم‌ ملی داشته باشد. سایر  بازیکنان آن تیم‌ ملی هم همواره مورد احترام اهالی فوتبال هستند. از وحید طالب‌لو گرفته تا حسین بادامکی، هادی شکوری و... .

 


Page Generated in 0/0062 sec