printlogo


کد خبر: 261118تاریخ: 1401/12/25 00:00
در پی بارش‌های اخیر رخ داد
پرشدگی ۵۰ درصدی سدها

به دنبال بهتر شدن وضعیت بارشی کشور، درصد پرشدگی سدها به ۵۰ رسیده اما همچنان ۲۲ سد مهم تامین‌کننده آب شرب و کشاورزی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۰ اسفند با کاهش منابع روبه‌رو هستند. بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، موجودی آب در سدهای پنجگانه استان تهران ۲۲۴ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد کاهش نشان‌می‌دهد. این سدها اکنون ۱۳ درصد پرشدگی دارند. البته میزان ورودی آب به برخی سدهای کشور در پی بارندگی‌های زمستان تا حدی مطلوب بوده اما نسبت به سال‌های گذشته خیلی مناسب نیست.
* ورود سامانه بارشی جدید از غرب کشور
 بارندگی‌ها به صورت پراکنده در برخی استان‌های کشور ادامه دارد و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا 2 هفته نخست سال آینده شاهد بارش نزولات جوی خواهیم بود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود سامانه بارشی از غرب کشور و بارش باران و رگبار و رعد و برق در برخی استان‌ها خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور گفت: پنجشنبه (امروز) در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان سامانه بارشی فعالیت خواهد داشت و در بخش‌هایی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور بارش پراکنده انتظار می‌رود.  وی ادامه داد: جمعه (فردا) در مناطقی از شمال غرب، سواحل شرقی دریای خزر و نوار شرقی کشور و شنبه27 اسفند در ارتفاعات کرمان و سیستان‌وبلوچستان بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان اضافه کرد: یکشنبه 28 اسفند با ورود سامانه بارشی دیگری در شمال غرب و غرب کشور بارش آغاز خواهد شد.  وی ادامه داد: از بعدازظهر پنجشنبه تا یکشنبه نیمه‌شرقی خلیج‌فارس، بتدریج تنگه هرمز و دریای عمان مواج پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران پنجشنبه (امروز) ابری و مه رقیق، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد و روز جمعه کمی ابری تا نیمه‌ابری همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.  
* کاهش۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت برفی کشور
مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی از کاهش ۴۰۰ هزار کیلومتر مربعی مساحت برفی کشور و کسری بارش حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیمتری در برخی استان‌ها خبر داد. در حالی که سطح پوشیده از برف کشور در هفته چهارم بهمن به مرز نیم میلیون کیلومتر مربع رسیده بود، حالا تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع از این مساحت کاسته شده است. داده‌های ۱۶ ساله دورسنجی نشان می‌دهد از اواخر دی‌ماه سطح پوشش برف کشور بتدریج کاهش می‌یابد و در فروردین‌ماه به کمترین مقدار می‌رسد.
***
هشدار مدیریت بحران برای فعالیت سامانه بارشی در استان تهران
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران اعلام کرد با توجه به فعالیت سامانه بارشی جدید، برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پایتخت هشدار نارنجی هوا صادر شد. حامد یزدی‌مهر با بیان اینکه طی هشدار صادر شده فعالیت سامانه بارشی از عصر چهارشنبه (دیروز) در ارتفاعات و پنجشنبه (امروز) در سطح استان تهران قوت می‌گیرد، اعلام کرد: از مخاطرات این سامانه بارشی رگبار، رعد و برق، وزش باد و بارش تگرگ در مناطق مستعد پیش‌بینی شده است. وی به وقوع برف و کولاک در ارتفاعات بالادست نیز اشاره و خاطرنشان کرد: از همه کوهنوردان حرفه‌ای و آماتور می‌خواهیم از صعود به ارتفاعات خودداری کنند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در ادامه به احتمال آبگرفتگی معابر اشاره کرد و اظهار داشت: احتمال جاری شدن روان‌آب نیز دور از انتظار نیست. یزدی‌مهر ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی احتمال اختلال تردد در جاده‌های کوهستانی، از مردم می‌خواهیم ضمن رعایت نکات ایمنی جاده‌های کوهستانی، در صورت ضرورت نداشتن ایمنی از تردد خودداری کنند.

Page Generated in 0/0053 sec