printlogo


کد خبر: 261123تاریخ: 1401/12/25 00:00
عرضه خودرو در بورس کالا به کلی متوقف شد و از سال 1402 عرضه خودرو به صورت نوبت‌دهی خواهد بود
پایان عرضه خودرو در بورس

رضا نجاتی: معاون وزیر صمت از حذف عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت: سال آینده عرضه خودرو به صورت نوبت‌دهی خواهد بود. منوچهر منطقی اظهار کرد: در نمایشگاهی که در روسیه برگزار شد ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه مربوط به قطعات امضا شد و ۵۰ میلیون دلار تبدیل به قطعات شد البته کار در روسیه یک مقدار کند پیش می‌رود. معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزیر صمت افزود: در حوزه تولید مشترک هم مانند تولید خودروی تندر ۹۰ با طرف روس صحبت شد که نمونه اولیه این خودرو نیز در شرکت پارس خودرو کامل شد و فروردین‌ماه رونمایی می‌شود و همزمان در روسیه نیز تولید خواهد شد. وی ادامه داد: قوای محرکه این خودرو ای‌سی‌فایو است. منطقی تصریح کرد: مالکیت فکری خودروی تندر ۹۰ مربوط به شرکت سایپا است و با توجه به تغییرات انجام شده، تندر ۹۰ پیشرفته محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه صادرات یکی از ارکان برنامه‌ریزی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۲ است، گفت: بحث تولید تارا هم در روسیه مطرح شده و در حال انجام مذاکرات هستیم تا سال آینده قطعی شود.
* واردات ۲۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
منطقی درباره وضعیت عرضه خودرو در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: ۲ عامل داریم برای سال آینده که یکی واردات است و بخشی از نیاز از این طریق پاسخ داده خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو واردات خواهیم داشت. وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌‌ها، تولید خودرو توسط تمام خودروسازان کشور در سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو خواهد بود، بنابراین عرضه خودرو (هم تولید داخل و هم واردات خودرو) یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.
* عرضه خودرو در بورس منتفی شد
معاون وزیر صمت در ادامه اضافه کرد: عرضه خودرو از طریق نوبت‌دهی خواهد بود و اگر ظرفیت در سال ۱۴۰۲ پر شد، به سال ۱۴۰۳ موکول می‌شود. وی در پاسخ به سوال مهر که یعنی عرضه خودرو از طریق بورس منتفی شد؟ گفت: ابتدا عرضه خودرو در بورس از طریق مجلس منتفی شد و شورای رقابت هم حذف عرضه در بورس را اعلام کرد، بنابراین فعلا بحث عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.
* برخورد با عرضه خارج از ضابطه خودرو
منطقی درباره عرضه خارج از ضابطه خودرو توسط ایران‌خودرو اظهار کرد: ایران خودرو هر ۳ یا ۴ سال به پرسنل خود خودرو می‌دهد اما در وضعیت فعلی که همه در صف هستند بهتر بود این موضوع را به تعویق می‌انداخت‌. معاون وزیر صمت افزود: با توجه به گزارش‌های رسیده، برخورد مناسب با این عرضه‌های خارج از ضابطه انجام خواهد شد.
* انتخاب رندوم متقاضیان در سیستم نوبت‌دهی
وی درباره حذف قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد: در سیستم قرعه‌کشی این گونه بود که ۲۰ هزار خودرو عرضه می‌شد و باید به صورت قرعه‌کشی بین متقاضیان چند نفر انتخاب می‌شدند. منطقی افزود: در شیوه نوبت‌دهی، سیاست اینگونه است که همه متقاضیان با یک مبلغ پایه تقاضای خرید خودرو را ثبت می‌کنند و به صورت رندوم از طریق سیستم نوبت‌دهی انجام می‌شود. به گفته وی، از طریق نوبت‌دهی به صورت رندوم زمان دریافت خودروی متقاضیان مشخص می‌شود.
منطقی گفت: کسانی که پول ثبت‌نام خودرو را واریز کرده و در لیست قرار نگرفته‌اند با ۱۲۴ تماس بگیرند، قطعا پیگیری شده و وارد لیست خواهند شد.
* افزایش قیمت خودرو بر مبنای صورت‌های مالی خودروسازان
معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزیر صمت درباره ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودرو اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت، بازار خودرو انحصاری است و به همین منظور در مقوله قیمت‌گذاری آن، ورود می‌کند. وی افزود: شورای رقابت در این زمینه مبنای کار را سازمان حمایت قرار می‌دهد و قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت را (که آن هم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌ها است) دریافت و مصوب می‌کند. منطقی تصریح کرد: بر این اساس اگر افزایش در قیمت خودروها داشته باشیم بر مبنای صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده است و شورای رقابت این قیمت‌ها را صحت‌سنجی می‌کند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال ۹۹ قیمت کارخانه‌ای خودروها تغییری نداشته و با توجه به تورم موجود به احتمال زیاد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود. در این راستا محاسبات در انتهای فروردین‌ماه انجام خواهد شد و در نهایت قیمت‌های جدید اعلام می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec