printlogo


کد خبر: 261124تاریخ: 1401/12/25 00:00
اخبار

قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا ثابت ماند
قیمت هر اسکناس دلار روز گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز پیش از آن ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود و نرخ حواله دلار به ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.
بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار دیروز ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان، قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۷۰۰ تومان، هر اسکناس یورو ۴۳ هزار و ۲۱۲ تومان، بهای حواله یورو ۳۹ هزار و ۳۵۲ تومان، هر اسکناس درهم ۱۰ هزار و ۹۷۳ تومان و حواله درهم ۹هزار و ۹۹۳ تومان کشف شد.
***
واریز سود عملکرد شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت
سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای درباره واریز مرحله دوم سود سهام عدالت توضیحاتی ارائه داد.
این سازمان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر واریز باقیمانده سود سهام عدالت نزد سازمان خصوصی‌سازی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بدین وسیله به آگاهی کلیه سهامداران می‌رساند«سود عملکرد شرکت‌های غیربورسی مربوط به سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰» و همچنین «باقیمانده سود تخصیص داده نشده مربوط به سنوات قبل از آزادسازی (قبل از ۱۳۹۹)» جهت واریز به حساب سهامداران سهام عدالت به حساب شرکت مذکور واریز شده است.
بنابراین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همزمان با واریز مرحله دوم سود سهام مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۰ شرکت‌های بورسی سهام عدالت، سود سهام نزد این سازمان را نیز به حساب سهامداران واریز خواهد کرد.
بر این اساس از کل مبلغ واریز شده توسط شرکت مذکور، مبلغ ۲۵۵ هزار تومان برای سهامداران یک میلیون تومانی و مبلغ ۱۳۵ هزار تومان برای سهامداران ۵۳۲ هزار تومانی، مربوط به سود واریز شده توسط سازمان خصوصی‌سازی است.
***
تجارت 500 میلیون دلاری ایران با ترکیه در نخستین ماه ۲۰۲۳
 اداره آمار ترکیه اعلام کرد تجارت این کشور با ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی به مرز نیم میلیارد دلار رسیده است.
آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران با این کشور در ماه نخست سال جاری میلادی به ۴۹۴ میلیون دلار رسیده است.
بر این اساس، مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد کاهش داشته است. این رقم ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۱۰ میلیون دلار اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ژانویه ۲۰۲۳ با رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲۴۱ میلیون دلار رسیده است. ترکیه ماه ژانویه سال قبل ۲۱۶ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.
اما واردات ترکیه از ایران در ماه نخست امسال افت ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۲۵۳ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ژانویه سال قبل ۲۹۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.
ایران هجدهمین مقصد صادراتی و بیست‌و‌سومین منبع واردات ترکیه در ماه نخست ۲۰۲۳ شناخته شده است. تراز تجاری ۲ کشور در این ماه به میزان ۱۲ میلیون دلار به نفع ایران بوده است.
مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۵ درصدی به ۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسیده بود.
***
رشد 3 برابری بخش صنعت نسبت به دولت قبل
بر اساس گزارش بانک مرکزی، رشد بخش صنعت در پاییز امسال به ۱۱,۶ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم از ابتدای سال ۱۳۹۶ به بعد محسوب می‌شود و پس از مدت‌ها بخش صنعت ایران مجددا رشد دورقمی را تجربه کرده است.
از ابتدای سال ۱۳۹۶ یعنی یک سال قبل از بازگشت تحریم‌ها در دولت قبل، رشد فصلی بخش صنعت نزولی شده بود.
در پایان دولت گذشته، تابستان ۱۴۰۰، رشد بخش صنعت منفی 1.9 درصد بود و دولت سیزدهم بخش صنعت را با رشد منفی تحویل گرفت. با این حال بتدریج با اجرای سیاست‌های صنعتی جدید در دولت سیزدهم، بخش صنعت جان گرفت به طوری که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت سیزدهم یعنی از پاییز ۱۴۰۰ به بعد 6.7 درصد بوده است.
این در حالی است که متوسط رشد فصلی بخش صنعت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فقط ۲ درصد بود. به عبارت دیگر متوسط رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ برابر دولت گذشته بوده است.
***
دلایل حذف برخی متقاضیان خودروهای وارداتی اعلام شد
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دلایل حذف برخی متقاضیان خودروهای وارداتی را توضیح داد.
امید قالیباف افزود: پس از نوبت‌دهی به متقاضیان خودروهای وارداتی، برخی متوجه حذف خود از سامانه شدند. وی در تشریح مهم‌ترین دلایل حذف این افراد، تکمیل نشدن فرآیند وکالتی کردن حساب، تکمیل نشدن فرآیند ثبت‌نام، دارا نبودن یکی از شرایط عمومی (مانند داشتن پلاک فعال ) و نبود موجودی کافی در حساب وکالتی عنوان کرد. قالیباف خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر گزینه انصراف فعال است و بانک‌ها باید بلافاصله نسبت به رفع انسداد وجه افرادی که انصراف می‌دهند اقدام کنند.

Page Generated in 0/0073 sec