printlogo


کد خبر: 261149تاریخ: 1401/12/27 00:00
دور دنیا

توئیت وزیر امور خارجه درباره دیپلماسی شمخانی
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۶ اسفند‌ماه در توئیتی درباره سفر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات عربی متحده و عراق و برخی تحلیل‌ها و اظهارنظرات در فضای مجازی درباره این سفرها نوشت: سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق در چارچوب مناسبات موجود امنیتی انجام می‌شود. حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه پدیده جدیدی نیست، یادآور شد: نماینده وزارت خارجه در سفرها همراه ایشان است. وزیر خارجه با ذکر این نکته که در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد، یادآور شد: همه چیز در چارچوب نظام و‌ زیر نظر رئیس‌جمهور است. وی ادامه داد: هماهنگی وجود دارد. دشمنان بدانند اختلافی نیست.
***
پس از 10 سال، وزیر خارجه ترکیه به مصر سفر می‌کند
وزارت خارجه ترکیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد «مولود چاووش‌اوغلو» به مصر سفر خواهد کرد. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد وزیر خارجه این کشور امروز هجدهم مارس، به دعوت «سامح شکری» همتای مصری خود به قاهره سفر خواهد کرد و قرار است در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که در مصر برگزار می‌شود، ۲ طرف روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دهند و درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کنند. طبق اعلام ترکیه، پس از گذشت 10 سال این نخستین سفر وزیر خارجه ترکیه به مصر خواهد بود اما در مقابل، وزارت خارجه مصر نیز ضمن تایید این بیانیه، اعلام کرد چاووش‌اوغلو و سامح شکری رأس ساعت 10 به وقت قاهره با یکدیگر دیدار خواهند کرد. روابط آنکارا و قاهره از فردای کودتای جولای ۲۰۱۳ و برکناری «محمد مرسی» همواره تنش‌آمیز بوده و در یک سال اخیر دو طرف برای بهبود این روابط تمایل نشان داده‌اند.
***
خسارت زلزله ترکیه اعلام شد
وزارت اقتصاد و دارایی ترکیه رقم خسارت وارد شده به اقتصاد این کشور در نتیجه زلزله اخیر را اعلام کرد. بر این اساس، 2 تریلیون لیره (105 میلیارد دلار) خسارت وارد شده که معادل 9 درصد درآمد ملی سال 2023 این کشور است. بر اساس گزارش‌های رسمی، در این زلزله تاکنون 49 هزار نفر جان باخته‌اند. ساعت 4 بامداد دوشنبه 17 بهمن ماه زلزله‌ای به‌قدرت 7.6 ریشتر (بر اساس اعلام مرکز زلزله‌نگاری آمریکا 7.8 ریشتر) رخ داد که منجر به خسارات زیادی در 10 استان جنوبی این کشور شده است. دومین زمین‌لرزه بزرگ با قدرت 7.4 ریشتر نیز ساعت 14 دوشنبه رخ داد که منجر به تشدید خسارات شد. این زلزله‌ها در عمق 7  و 14 کیلومتری زمین رخ داد و کانون آنها شانلی اورفا بوده که در شهرهای حاتای، آدیامان، عثمانیه، وان، موش، غازی عنتاب، سیواس، آدانا و قیصری نیز خسارات سنگینی بر جا گذاشته است.
***
ترجیح فرانسوی‌ها به ریاست‌جمهوری فرنجیه
روزنامه البنا چاپ لبنان به نقل از برخی منابع نوشت فرانسوی‌ها تلاش زیادی برای حل و فصل بحران لبنان می‌کنند و انتخاب سلیمان فرنجیه را به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان ترجیح می‌دهند. به گزارش ایسنا به نقل از این منابع، فرانسوی‌ها با چند کشور بویژه عربستان برای ترغیب به امضای توافق حل و فصل اوضاع لبنان دیدارها و تماس‌های دیپلماتیک داشته‌اند و پاریس روی گشایش در روابط ایران و عربستان برای هموار شدن مسیر این حل و فصل حساب باز می‌کند. بر اساس این گزارش، قرار بود روز گذشته نشست فرانسوی - سعودی درباره بررسی چند پرونده از جمله پرونده لبنان برگزار شود.
***
مدودف: رودربایستی با آمریکایی که گستاخ شده، اشتباه است
معاون شورای امنیت روسیه روز گذشته تاکید کرد در رابطه با حادثه اخیر سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در دریای سیاه «رودربایستی» با آمریکا با توجه به اینکه «گستاخ شده» کار اشتباهی است. به گزارش ایسنا، روز سه‌شنبه گزارش شد یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از سری ریپر مدل «ام.کیو۹» پس از آنکه ۲ فروند جت جنگنده «سوخو ۲۷» روسیه سر راه آن ظاهر شدند و برخوردی هم با آن داشتند، در آب‌های دریای سیاه سقوط کرده است. روسیه اما این سناریو را رد کرده و هرگونه برخورد را تکذیب می‌کند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه در پستی که در پیام رسان تلگرام منتشر کرد، نوشت: این حادثه عدم وجود یک کنوانسیون بین‌المللی برای وضع قوانین مربوط به پرواز پهپادها را برجسته می‌کند. مدودف همچنین در رابطه با این مناقشه تصریح کرد «رودربایستی با آمریکا به دلیل آنکه گستاخ شده اشتباه است». به گفته این مقام ارشد روس، در نظام قوانین هوانوردی روسیه عبارت «منطقه پرواز ممنوع» یا «منطقه محدودیت پرواز» جایی است که در آن پرواز هواپیماها از جمله پهپادها ممنوع یا محدود شده هستند.

Page Generated in 0/0060 sec