printlogo


کد خبر: 261193تاریخ: 1401/12/28 00:00
تقارن ماه مبارک رمضان و عید باستانی نوروز پیوند سنت‌های ملی و فرهنگی را رقم می‌زند
به وقت بهار دل‌ و طبیعت

محمدعلی میرزایی، روزنامه‌نگار: «اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما رو آورده است؛ ماهى که نزد خدا برترین ماه‌هاست و روزهایش برترین روزها، شب‌هایش برترین شب‌ها و ساعاتش برترین ساعات است. ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت و از شایستگان کرامت الهى قرار داده شده‌اید». 
این بخشی‌هایی از خطبه شعبانیه رسول‌الله(ص) در بشارت ماه رمضان است؛ خطبه‌هایی که در عین امیدواری، لبریز از محبت و بخشش خدای باری تعالی است؛ پروردگاری که به همه ما آدم‌ها در موقعیت‌های مختلف عنایت‌های ویژه‌ای داشته و دارد و حال قرار است از چند روز آینده به میهمانی بزرگ او دعوت شویم.
از سویی، رویش طبیعت و عید باستانی نوروز را در پیش داریم و تقارن بهار طبیعت با بهار دل‌ها‌ را باید به فال نیک گرفت. ماه مبارک رمضان و عید نوروز مشترکاتی دارند، یعنی مواردی است که هم به ماه رمضان و هم به نوروز مربوط می‌شود. یکی از آنها همین تحول و دگرگونی است. البته در طبیعت هنگام بهار سنگ‌ها متحول نمی‌شوند؛ اگر قلب آدم‌ها سنگ شده باشد، ماه رمضان هم نمی‌تواند برای آن کاری کند اما اگر قلب خودش را به خدا و دین عرضه کند و تصمیم بگیرد برکات خدایی را دریابد، خدا چنین دلی را زیر و رو، منعطف و بهاری می‌کند. آغاز بهار جشنی است که همه موجودات عالم در آن شریک هستند، آدمیان هم در این جشن خوشحال و شاداب می‌شوند اما ماه مبارک رمضان فرصتی برای تحول و بهاری کردن دل‌های انسان‌ها به حساب می‌آید.
باید گفت تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز موجب پیوند سنت‌های دینی و ملی می‌شود. یکی از وجوه اشتراک صله‌رحم است. سنت‌ها به ما می‌گوید سال نو باید به دیدن خویشاوندان، دوست و آشناها برویم، در ماه مبارک رمضان هم این سفره‌های افطاری، مهمانی رفتن‌ها و میهمان دعوت‌کردن‌ها ساری و جاری است که این مهم، سنت‌های ملی و دینی را به هم وصل می‌کند. عید طبیعت همه عالم را نو می‌کند، در پایان ماه رمضان هم آن شخصی که بخوبی از عهده وظیفه روزه‌داری برآمده باشد، نو می‌شود، یعنی توبه، استغفار و قرآن او را متحول و نو می‌کند. ویژگی مشترک دیگری که بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان دارند، امیدبخشی است. هر کس روحیه‌اش خسته و افسرده شده، بداند همان‌طور که عید نوروز عالم را زیر و رو و طبیعت را سرشار از امید و نشاط می‌کند، ماه مبارک رمضان هم انسان را نو می‌کند و حزن، غم، اندوه، غصه، استرس و اضطراب از او دور می‌شود. این حالت نو شدن را در عید سعید فطر مشاهده می‌کنیم. در همین ارتباط دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور درباره تقارن عید نوروز و ماه مبارک رمضان  می‌گوید: تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۲ بی‌شک می‌تواند نقش بسزایی در افزایش بهره‌وری معنوی و تقویت نشاط فرهنگی و اجتماعی در هفته‌‌های آتی داشته باشد. یکی از این برنامه‌ها در همین ارتباط پویش «شهر ما روزه است»، «یا این شهر روزه داراست» است که برای ترسیم مسؤولیت متقابل شهرهای مقصد گردشگری و مسافران نوروزی طراحی شده. مسافران نوروزی با توجه و درک متقابل نسبت به شؤون ماه مبارک رمضان در شهر مقصد گردشگری رفتار می‌کنند و طبعا مسافران بهترین پاسدار حرمت ماه رمضان و احترام روزه‌داران هستند.
سیدمجید امامی ادامه داد: روزه‌داران هم میزبان شایسته‌ای برای همه مسافران نوروزی خواهند بود، به عبارت دقیق‌تر با تقویت این مسؤولیت متقابل و بهینه‌سازی و متناسب‌سازی فضاهای گردشگری و واحد‌های پذیرایی می‌توان بیشتر از رفتارهای خلاف شؤونات ماه مبارک رمضان پیشگیری کرد. وی تاکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای تقویت نشاط اجتماعی در جامعه است و نوروز امسال، شاهد تقویت فرهنگ صله رحم و استفاده از فضای معنوی شب‌های این ماه مبارک خواهیم بود. همه ما باید این فرصت را ارج نهاده و آن را زمینه‌ای برای نزدیکی قلب‌ها کنیم.
همچنین سیدمحسن قاضی میرسعید، پژوهشگر ارشد رویت هلال ماه در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره رویت هلال ماه مبارک رمضان و تعیین روز اول‌ ماه بیان کرد: با توجه به شرایط جوی موجود، ماه جدید (رمضان) براحتی قابل رویت است. این امکان از غروب روز دوم فروردین‌ ممکن است، از این‌ رو پنجشنبه ۳ فروردین‌ ۱۴۰۲ اولین‌ روز رمضان خواهد بود.
خوشبختانه شرایط جوی و جغرافیایی به گونه‌ای است که امکان دیدن ماه براحتی وجود دارد و از این رو غروب روز دوم فروردین‌ یعنی سه‌شنبه‌ این هفته امکان رویت ماه وجود دارد.
وی ادامه داد: بر این اساس پنجشنبه ۳ فرودین‌  اول ماه رمضان است، البته این‌ رویت‌ ماه خاص کشور ایران نیست و در سراسر دنیا این رویت امکان‌پذیر است. به گفته این پژوهشگر ارشد رویت هلال ماه، از غروب یکم فروردین‌ سال آینده در تمام نقاط دنیا با اندکی تغییرات زمانی شرایط رؤیت وجود دارد.

Page Generated in 0/0067 sec