printlogo


کد خبر: 261203تاریخ: 1401/12/28 00:00
بررسی لیست تیم ملی و واکاوی آنچه امیرقلعه‌نویی ریل‌گذاری کرده است
پوست‌اندازی با شیب ملایم

مهدی طاهرخانی: برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبال با امیر قلعه‌نویی بلندمدت نیست و کسب نتیجه در جام ملت‌های آسیا در مقایسه با جوانگرایی و تغییر نسل در اولویت است.
میانگین سنی تیم ‌ملی ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در جام‌جهانی ۲۸.۹ سال بود که از این حیث بالاتر از هر ۳۱ تیم دیگر حاضر در آن رقابت‌ها قرار گرفت. بعد از ایران تیم‌های مکزیک با 28.5 سال، آرژانتین با 27.9 سال و برزیل با 27.6 سال در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.
همچنین تیم ‌ملی ایران با میانگین سنی بیش از 28.9 سال لقب پیرترین تیم تاریخ ایران در جام‌‌های جهانی را به خود اختصاص داد. یوزهای ایران در هر ۵ دوره گذشته حضورشان در جام‌جهانی دارای میانگین سنی کمتری نسبت به جام‌جهانی قطر بودند. این اعداد و ارقام آینده تیم ‌ملی را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد.
برخی کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال در ایران بعد از جام‌جهانی معتقد بودند تیم ‌ملی نیاز به تغییرات و جوانگرایی دارد. با این حال برخی‌ها نیز عنوان کردند ایران برای قهرمانی در جام ملت‌های آسیا نیاز به حضور بازیکنان باتجربه دارد و جوانگرایی می‌تواند بعد از جام‌ملت‌ها شروع شود.
* فدراسیون فوتبال: نتیجه می‌خواهیم
حالا سرمربی جدید تیم ‌ملی پس از گمانه‌زنی‌ها و مذاکرات با گزینه‌های مختلف انتخاب شده است. امیر قلعه‌نویی برای دومین‌بار هدایت تیم ‌ملی را به عهده گرفته و کار خود را در مسیر جام ملت‌های آسیا آغاز کرده اما نکته‌ای در قرارداد امیر قلعه‌نویی با فدراسیون فوتبال وجود دارد؛ مدت زمان قرارداد سرمربی تیم ‌ملی تا پایان جام ملت‌های آسیاست.
فدراسیون فوتبال از امیر قلعه‌نویی پروژه بلندمدت نخواسته و این مساله نشان می‌دهد از سرمربی تیم ‌ملی خواسته شده در جام ملت‌ها نتیجه بگیرد. برنامه جوانگرایی و تغییر نسل یک پروژه چندساله است و انتظار کسب نتیجه فرصت جوانگرایی در تیم ‌ملی را می‌گیرد. قطعا در یک زمان کوتاه نمی‌توان بازیکنان جدید زیادی را به تیم ‌ملی تزریق کرد.
کارلوس کی‌روش نیز پس از جام‌جهانی ۲۰۱۴ به سرعت جوانگرایی نکرد و بازیکنان جوانی از جمله عزت‌اللهی، ترابی، بیرانوند و... بتدریج در ترکیب تیم ‌ملی قرار گرفتند. با ادامه این رویکرد فدراسیون به نظر نمی‌رسد چهره‌های جوان زیادی را در دیدارهای پیش رو در تیم ‌ملی ببینیم.
* باتجربه‌ها و جوان‌ها کنار هم
از فهرست اخیر امیر قلعه‌نویی هم بر می‌آید او قصد کنار گذاشتن هیچ باتجربه‌ای را ندارد. حضور امثال حاج‌صفی، خلیل‌زاده و امیری با بیش از  33 سال در تیم ‌ملی حاکی از این است که این بازیکنان تقریبا مهره‌های کلیدی تیم قلعه‌نویی هستند.
البته ژنرال یک راه دیگر را در پیش گرفته است. او برای اردوی پیش‌رو، بازیکنان جوانی مانند حزباوی و اسلامی را به تیمش دعوت کرده و اگر آنها تا 9 ماه آینده بتوانند با بازیکنان باتجربه رقابت کنند و عملکرد بهتری داشته باشند، قطعا می‌توانند نظر قلعه‌نویی را جلب کنند.
از طرفی اگر همچنان دست برتر از آن بازیکنان باتجربه باشد، باز هم قلعه‌نویی راه معقولی را در پیش گرفته و می‌تواند بعد از جام ملت‌ها باز هم به بازیکنانی که نام برده شد، میدان دهد و از حضور آنها تا جام‌جهانی 2026 در تیم ‌ملی بهره ببرد.
* اختلاف نظر قلعه‌نویی و کی‌روش بر سر 6 نفر!
۸ بازیکنی که به انتخاب کی‌روش راهی جام‌جهانی قطر شده بودند در اردوی تحت هدایت امیر قلعه‌نویی حضور ندارند؛ البته در این بین قدوس و مجید حسینی شرایط ویژه‌ای دارند.
سرانجام انتظارها برای اعلام فهرست جدید اسکواد تیم ‌ملی به سرانجام رسید و پس از یک دهه، لیست تیم ‌ملی توسط یک سرمربی ایرانی انتخاب شد.
درباره لیست قبلی تیم ‌ملی ایران حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت و هنوز هم برخی سوال‌‌ها و ابهامات درباره آن بی‌جواب مانده است. کارلوس کی‌روش همزمان با بازگشت مهدی تاج به فدراسیون، به نیمکت تیم ‌ملی بازگشت تا این بار ایران این مرد پرتغالی را راهی جام‌جهانی کند.
کی‌روش برای جام‌جهانی در حالی‌که می‌توانست لیست ۲۶ نفره بنویسد، با یک بازیکن کمتر تیمش را راهی قطر کرد. وجود ۴ گلر برای رقابت‌های جام‌جهانی و همچنین حضور غالب بازیکنانی که تجربه کار با کی‌روش را داشتند، نکات مهم لیست قبلی تیم ‌ملی بود. در این مطلب به مقایسه ۲ لیست اخیر تیم ‌ملی می‌پردازیم که توسط کارلوس کی‌روش و امیر قلعه‌نویی نوشته شده‌اند. البته در این اردو ۳۲ بازیکن حضور دارند و قلعه‌نویی با توجه‌ به ۲ بازی دوستانه پیش رو از 7 بازیکن بیشتر نسبت به لیست جام‌جهانی بهره می‌برد.
علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی و پیام نیازمند 3 گلر مشترک قلعه‌نویی و کی‌روش هستند اما سرمربی جدید تیم ‌ملی امیر عابدزاده را که در راه صعود به جام‌جهانی قطر بازی‌های زیادی انجام داده بود، دعوت نکرد و به جای او حسین پورحمیدی جوان که تا اینجای فصل ۱۳ کلین‌شیت داشته، پوشیدن پیراهن تیم ‌ملی را تجربه خواهد کرد.
رامین رضاییان، صادق محرمی، احسان حاج‌صفی و وحید امیری در پست مدافعان کناری در ۲ لیست اخیر حاضر بوده‌اند و در این بین میلاد زکی‌پور، شاگرد سابق قلعه‌نویی در گل‌گهر و همچنین ستاره فعلی سپاهان، به جمع ملی‌پوشان اضافه شده است.
حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده که نیمکت‌نشین‌های لیست کی‌روش در پست مدافع مرکزی بودند توسط قلعه‌نویی فرا خوانده شده‌اند. در این پست حساس چهره‌های جدیدی که امید بسیاری برای بازی در تورنمنت‌های حساس دارند در لیست جدید دیده می‌شوند‌. آرمین سهرابیان، محمدامین حزباوی و عارف آقاسی باید با 2 ستاره الاهلی قطر در تیم ‌ملی برای حضور در ترکیب رقابت کنند.
در پست هافبک دفاعی روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی بازیکنان مشترک لیست‌های قلعه‌نویی و کی‌روش هستند. رضا اسدی، محمد کریمی، میلاد سرلک و امید نورافکن به لیست جدید اضافه شده‌اند. بسیاری از منتقدان کی‌روش معتقد بودند جای سرلک و نورافکن در لیست جام‌جهانی خالی بوده است. این ۲ بازیکن در شرایطی خط خوردند که در مقدماتی جام‌جهانی در تیم ‌ملی حضور داشتند.
* زوج قابل پیش‌بینی خط حمله و پوست‌اندازی در خط هافبک
در پست وینگر، هافبک مرکزی و هجومی تیم ‌ملی به سمت پوست‌اندازی رفته و چهره‌های جدیدی دیده می‌شوند. مهدی ترابی، علی قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش بازیکنان مشترک ۲ لیست اخیر تیم ‌ملی هستند. امیرحسین حسین‌زاده، مهدی حسینی، محمد محبی، محمدحسین اسلامی و رضا شکاری چهره‌های تازه دعوت‌شده به تیم ‌ملی هستند.
قابل انتظارترین بازیکنان تیم ‌ملی هم در پست مهاجم هستند و مهدی طارمی و سردار آزمون مثل همیشه در لیست ایران دیده می‌شوند. در این پست شهریار مغانلو جدیدا به تیم ‌ملی دعوت شده است.
* ۸ بازیکن جام‌جهانی حضور ندارند
امیر عابدزاده، سیدمجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی، علی کریمی، سامان قدوس و کریم انصاریفرد ۸ بازیکنی هستند که در لیست آخر کی‌روش حضور داشتند و حالا در اردوی پیش رو غایب خواهند بود.
البته در این بین سیدمجید حسینی و سامان قدوس مورد توجه قلعه‌نویی بودند اما حسینی به دلیل مصدومیت و قدوس به دلیل شرایط باشگاهی خود قادر به همراهی تیم ‌ملی نیستند. بنابراین در واقع ۶ بازیکن مدنظر کی‌روش مورد توجه قلعه‌نویی قرار ندارند.
مرتضی پورعلی‌گنجی که پس از سپری کردن دوران مصدومیت رباط صلیبی با حضور در پرسپولیس بار دیگر به پیراهن تیم ‌ملی رسیده بود، خط‌خورده بزرگ سرخپوشان است. کریم انصاریفرد، کاپیتان ایران در ۲ جام‌جهانی اخیر نیز که پای ثابت اردوهای یک دهه اخیر تیم‌ملی بوده، دعوت نشده تا شماره ۱۰ ایران بر تن بازیکن دیگری باشد.
ابوالفضل جلالی و میلاد محمدی نیز 2 بازیکنی هستند که در پست دفاع کناری جایی در لیست جدید تیم ‌ملی پیدا نکرده‌اند. مورد انتقادترین بازیکن لیست کی‌روش برای جام جهانی، یعنی علی کریمی نیز در شرایطی که دور از انتظار نبود، جایی در اردوی تیم ‌ملی ندارد.
در نهایت باید دید با نفرات جدید و تفکر امیر قلعه‌نویی سبک بازی و ترکیب ایران دچار چه تغییراتی خواهد شد.

Page Generated in 0/0056 sec