printlogo


کد خبر: 261234تاریخ: 1402/1/14 00:00
گزارشی از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
بهار قرآن

مقارن شدن بهار طبیعت با ماه بهار قرآن، فرصتی مغتنم برای استقبال گرم از بزرگ‌ترین رویداد قرآنی سال‌‌ را طی نوروز  ۱۴۰۲ فراهم آورد. سی‌امین دوره نمایشگاه قرآن کریم در ۲ بخش ملی و بین‌المللی از 12 فروردین با شعار «می‌خوانمت» در مصلای امام خمینی(ره) تهران  آغاز شده و تا بیست و ششم ماه جاری نیز ادامه خواهد یافت.
رویداد گشایش این نمایشگاه عصر شنبه ۱۲ فروردین‌ماه با حضور ویژه ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم که همچنین به بیست‌‌وهشتمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم اختصاص داشت، از ۱۲ خادم قرآن توسط سیدابراهیم رئیسی تجلیل و به آنها نشان خادمی قرآن اعطا شد.
رئیس‌جمهور در آیین گشایش سی‌امین دوره نمایشگاه قرآن کریم تاکید کرد: «انسانیت انسان در پرتو ارتباط قرآن و وحی شکل می‌گیرد».
در ادامه وزیر ارشاد  با تاکید بر اینکه دولت فعلی مأموریت خود در حوزه فرهنگی را عبور انقلاب اسلامی از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی‌ می‌داند، از جایگاه ویژه این دیدگاه در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.
اسماعیلی افزود: «قرآن، تعالیم قرآنی و فرهنگ آن را در صدر وظایف خود قرار داده‌ایم. توسعه و ‌گسترش قرآن ماموریت مهم دولت است و به تأسی از رهبر معظم انقلاب که سالیان سال است روز‌ اول ماه رمضان با خانواده قرآنی دیدار و نکاتی را بیان می‌کنند، وظیفه خود را تحقق بیانات ایشان قرار داده‌ایم».
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از اختصاص ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد به عنوان پایگاه قرآنی و برپایی گفت‌وگوهای قرآنی در ‌تهران خبر داد. این در حالی است که امسال فضای نمایشگاه از ۴۵ هزار متر به ۷۵ هزار متر افزایش پیدا کرده و غرفه‌های اختصاصی دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها با جذابیت‌های خاص برای کودکان و نوجوانان و با محوریت موسسات قرآنی برپا شده است.
اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در طرح بشری سال پیش 5 هزار مربی قرآنی پرورش دادیم، اعلام کرد: «روستاهایی در کشور داریم که بیش از ۳۰۰ بانوی حافظ قرآن دارند».
* رویدادی خانواده‌محور
در سی‌امین دوره نمایشگاه کشوری قرآن همچنین شاهد تحولات و ابتکارات خوبی با محوریت موضوع خانواده و با هدف شرکت هر چه بیشتر خانواده‌ها و کودکان در فضای این رویداد به شکل حضوری یا غیرحضوری  بودیم.
سیدمحمد حسینی، معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس شورای اسلامی که در زمره مسؤولان اجرایی این نمایشگاه است با بیان اینکه شاخصه این دوره توجه به نقش خانواده است، ابراز داشت: «در خانه مادر محور اصالح امور است و وظیفه تربیت فرزندان را به عهده دارد. اگر ما به آموزه‌ها و تعالیم قرآن عمل کنیم، قطعا به شرایط بهتر و موثر می‌رسیم».
یکی از جلوه‌های این دوره، رونمایی از  طرح شاد «فضه» ویژه کودکان همزمان با یازدهمین روز ماه مبارک رمضان و روز طبیعت بود که به نوعی یک سیزده بدر قرآنی برای کودکان شرکت‌کننده محسوب می‌شد. کودکان و نونهالان با شرکت در فعالیت‌های قرآنی این نمایشگاه که تا 12 روز دیگر هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۴ برپا می‌شود، سرگرم شده و جایزه می‌گیرند.
سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن و مدیر غرفه حکمرانی قرآنی در این باره گفت: «این محتوا پاسخ به نیازهای مردم را از قرآن کریم اخذ کرده و مسیر قرآنی را جلوی پای آنان می‌گذارد. وجه تسمیه این طرح به فضه به این خاطر است که این خادمه حضرت زهرا(س) با فراگیری قرآن توانست پاسخ به سوالات مردم را از قرآن کریم اخذ کند و به آنان جواب دهد».
طرح آموزش قرائت «بشری» در این دوره از نمایشگاه راهکاری برای انس بیشتر مردم با قرآن مجید است؛ طرحی ۲۲ ساله که امسال برای نخستین بار به شکل عملی‌تر با شرکت ۲۸ استان اجرا می‌شود.
همچنین قرار است سفرای کشورها و میهمانان خارجی که شنبه در مراسم افتتاحیه بخش اصلی این نمایشگاه حضور به هم رساندند به شکل گسترده‌تری در مراسم افتتاحیه بخش بین‌المللی که امروز چهاردهم فروردین برگزار می‌شود حضور به هم رسانند.
به گفته عبدالرضا سلطانی، معاون بخش بین‌الملل نمایشگاه، این بخش بر بحث وحدت در جهان اسلام تمرکز دارد.
کشورها و مراکزی که هنر و هنرمندان خود را به بخش بین‌الملل نمایشگاه معرفی کرده‌اند شامل بمبئی و دهلی‌نو از هند، لاهور پاکستان، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، تانزانیا، کنیا، عمان و مالزی هستند.
در این بخش نه‌تنها آثار هنری این هنرمندان بین‌المللی مثل خوشنویسی، نقاشی و کالیگرافی به نمایش گذاشته خواهد شد، بلکه ورک‌شاپ‌هایی ایجاد شده تا هنرمندان بتوانند به صورت زنده به تولید و طراحی اثر بپردازند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد در کنار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون او، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور و حسین روزبه در آیین گشایش بخش بین‌المللی حضور خواهند داشت. 
رونمایی از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم مهم‌ترین رویدادی است که امروز 14 فروردین در حاشیه نمایشگاه قرآن شکل می‌گیرد.
همچنین  آثاری قرآنی به ابتکار دانشگاه بین‌المللی جامعه‌المصطفی و نرم‌افزارهایی در این حوزه به ابتکار موسسه نور ارائه خواهد شد.
* معرفی اسلام ایرانی‌ها به مجامع جهانی
سلطانی درباره اهداف و تاثیرات این بخش از نمایشگاه بر جامعه می‌گوید: «هدف ما این است که مردم با مجموعه کارهای قرآنی در بعد بین‌الملل، بویژه کشورهای اهل سنت آشنا شوند، چرا که در مجامع جهانی اینگونه جا افتاده که ایرانی‌ها از اسلام و دین فقط دعا و نیایش را فهمیده‌اند، در زندگی اعمال می‌کنند و توجهی به دیگر ابعاد و بخش‌های دین اسلام ندارند. ما تلاش می‌کنیم این تصویر اشتباه را از بین ببریم و در بعد بین‌المللی حقیقت خودمان را نمایش دهیم. ایرانی‌ها هم هنر و آثار هنری قرآنی خودمان و دیگر کشورها را ببینند».
***
خسروپناه: سیر تکاملی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهود است   
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است رویکرد سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن صرفاً نمایش و تشریفات صوری نیست، بلکه اقدامات جدیدی که صورت می‌گیرد بخوبی حکایت از آن دارد که محتوا بیش از ظاهر برای متصدیان اهمیت دارد. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در این باره گفت: «سال ‌به‌ سال نمایشگاه به سمت سیاست‌های تبلیغی و ترویجی حرکت می‌کند. حقیقتاً رویکرد نمایشگاه صرفاً نمایش و تشریفات صوری نیست، بلکه اقدامات جدیدی که صورت می‌گیرد بخوبی حکایت از آن دارد که محتوا بیش از ظاهر برای متصدیان اهمیت دارد». وی برپایی چند غرفه جدید مثل آموزش‌و‌پرورش و ازدواج آسان را نشان از سیر تکامل این نمایشگاه ‌هم‌راستا با نیاز جامعه دانسته که باید به شکل جدی‌تر و سریع‌تر دنبال شود. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است نمایشگاه قرآن در سطوح دیگر و در سایر مناطق کشور هم باید برپا شود تا صدور این واقعه عظیم فرهنگی اثرات خوب خودش را در جاهای دیگر داشته باشد.

Page Generated in 0/0152 sec