printlogo


کد خبر: 261238تاریخ: 1402/1/14 00:00
دور دنیا

تهدید اتمی کم‌سابقه کره‌شمالی علیه آمریکا و کره جنوبی
کره‌شمالی در پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و کره‌جنوبی در شبه‌جزیره کره تاکید کرد اگر نیروهای بازدارنده ما تاثیری نداشته باشند می‌دانیم که چگونه از سلاح‌های اتمی خود استفاده کنیم. کره‌شمالی با تحریک‌آمیز خواندن رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی در شبه جزیره کره، به سئول و واشنگتن هشدار داد با یک قدرت اتمی سروکار دارند. در بیانیه کره‌شمالی که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده، آمده است: «آمریکا و اقمار آن باید به خاطر داشته باشند دولتی که آنها با آن طرف هستند یک قدرت اتمی با قابلیت‌های واقعی هسته‌ای است و باید بدانند که مردم و ارتش ما فقط حرف خالی نمی‌زنند». کره‌شمالی همچنین گفته، خیلی واضح است که اگر نیروهای بازدارنده ما تاثیری نداشته باشند چگونه از سلاح‌های هسته‌ای خود استفاده خواهیم کرد. کره‌شمالی در ادامه، رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره‌جنوبی با مشارکت ژاپن در ماه مارس را محکوم کرده است. ژاپن و کره‌جنوبی اخیرا با مشارکت ناو هواپیمابر اتمی «یو اس اس نیمیتز» آمریکا رزمایشی را در دریای ژاپن برگزار کردند. طبق گفته خبرگزاری یونهاپ، این رزمایش قرار است هفته آینده نیز ادامه داشته باشد. افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در حالی است که یک اندیشکده آمریکایی روز شنبه گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای، سطح بالایی از فعالیت در سایت اصلی هسته‌ای کره‌شمالی را نشان می‌دهد. تصاویر ماهواره‌ای ثبت‌شده از تاسیسات اتمی کره‌شمالی، نشان از افزایش فعالیت‌ها بعد از دستور رهبر این کشور برای افزایش تولید سوخت موشک دارد. 
***
میدل ‌ایست آی: اسرائیلی‌ها به فکر فرارند
یک پایگاه خبری انگلیسی در گزارشی اعلام کرد شهرک‌نشینان صهیونیست بعد از تشدید بحران داخلی، به دنبال «ترک اسرائیل» هستند‌. به گزارش فارس، پایگاه خبری - تحلیلی انگلیسی «میدل‌ایست‌آی» اعلام کرد اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی به اصلاحاتی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر می‌خواهد اعمال کند، باعث شده تا درصد زیادی از شهرک‌نشینان صهیونیست به فکر مهاجرت باشند. پایگاه خبری - تحلیلی «عربی۲۱» درباره این گزارش نوشت: بسیاری از کسانی که به ایده ایجاد یک خانه ملی برای اسرائیل متعصب بودند، اکنون به دنبال گذرنامه دومی هستند تا به آنها امکان اقامت در یک کشور غربی را بدهد؛ حتی با وجود آنکه نتانیاهو اعلام کرد طرح اصلاحات قضایی خود را متوقف کرده است. در ادامه گزارش آمده است: بسیاری اسرائیلی‌ها که به فکر ترک آن هستند و هر طور که می‌خواهند ادامه می‌دهند، تیتر خبرها نمی‌شوند؛ علاوه بر اینها افراد دیگری هم وسوسه رفتن دارند که اشاره‌ای به آنها نمی‌شود. برخی از اسرائیلی‌ها درباره فکر رفتن‌شان به‌عنوان یک سرپیچی علنی صحبت می‌کنند اما برای برخی دیگر این موضوع به عنوان یک موضوع خصوصی و تصمیمی باقی می‌ماند که افتخار نمی‌کنند علنی درباره آن صحبت کنند. این در حالی است که تنها تا یک دهه پیش ترک سرزمین‌های اشغالی به عنوان اقدامی نزدیک به خیانت تلقی می‌شد. سال ۱۹۷۶ «اسحاق رابین»، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، مهاجران را به ‌عنوان «جماعتی خنثی» توصیف کرد که ترجمه‌ای ضعیف از یک عبارت بدتر به زبان عبری بود‌. رسانه‌های عبری شب گذشته و در سیزدهمین هفته تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو، گزارش دادند بیش از ۱۷۵ هزار نفر در تل‌آویو به خیابان آمده‌اند. تصاویری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر پیدا کرده که نشان می‌دهد پلیس اشغالگر سوار بر اسب و با خشونت شدیدی تظاهرات‌کنندگان را متفرق می‌کند‌.
***
اردوغان پروتکل عضویت فنلاند در ناتو را امضا کرد
رئیس‌جمهور ترکیه پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را امضا کرد و اکنون این سند باید به واشنگتن برود تا هلسینکی، رسما به عضویت این ائتلاف نظامی دربیاید. بعد از موافقت پارلمان ترکیه با پیوستن فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ریاست جمهوری ترکیه نیز این درخواست را تایید کرد. رسانه‌های ترکیه‌ای بامداد یکشنبه خبر دادند «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، پروتکل عضویت فنلاند در ائتلاف نظامی ناتو را امضا کرده است. بامداد جمعه بود که نمایندگان پارلمان ترکیه با تصویب پروتکل عضویت فنلاند در ناتو، با درخواست این کشور برای پیوستن به این ائتلاف نظامی موافقت کردند. ترکیه اکنون باید سند تایید عضویت فنلاند در ناتو را به واشنگتن، جایی که معاهده اصلی این ائتلاف نظامی در سال ۱۹۴۷ قرار دارد، تحویل دهد.
***
دیدار احتمالی اسد و سیسی
روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع خود اعلام کرد مصر و سوریه در حال انجام مذاکراتی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و برگزاری دیدار احتمالی میان روسای جمهور ۲ کشور در اواخر ماه جاری میلای هستند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، این منابع اعلام کردند ممکن است عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اواخر آوریل پس از ماه رمضان دیدار کنند اما هنوز زمان و مکان این نشست تعیین نشده است. روز شنبه، سامح شکری و فیصل مقداد، وزرای خارجه مصر و سوریه نشست دوجانبه غیرعلنی داشتند، سپس مذاکراتی میان هیات‌های ۲ کشور برگزار شد و وزیران درباره گسترش کانال‌های تماس ۲ کشور توافق کردند.

Page Generated in 0/0063 sec