printlogo


کد خبر: 261255تاریخ: 1402/1/14 00:00
اخبار

۴۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود
تامین ۲۰۰ میلیون یورو برای توسعه محور ریلی شرق کشور و ریل‌گذاری ۱۴۶ کیلومتر از خطوط راه‌آهن، از مهم‌ترین اقدامات وزارت راه‌ و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل ریلی از ابتدای استقرار دولت سیزدهم است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه سال ۱۴۰۱ به تجهیز منابع از محل صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰۰ میلیون یورو به‌منظور توسعه محور ریلی شرق کشور حدفاصل راه آهن چابهار- زاهدان اقدام کرده و فرآیند تامین مالی به ارزش 3 هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق مذکور برای اجرای قطعه بیرجند به «یونسی» را نهایی کرده است. تجهیز منابع از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به میزان 3 ‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و نهایی کردن قراردادهای عاملیت با بانک‌های ملی، مسکن و توسعه تعاون برای تامین مالی طرح‌های واجد شرایط وزارت متبوع تا سقف 5 ‌هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان با رویکرد اهرم کردن منابع در اختیار وزارت متبوع در شبکه بانکی کشور برای طرح‌های نوسازی ناوگان هوایی، جاده‌ای، ریلی و بازآفرینی شهری از دیگر اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.
افتتاح مسیر ترانزیتی تمام ریلی کانتینری قزاقستان - ترکمنستان- ایران- ترکیه یکی از دستاوردهای وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه حمل‌ونقل است. مسیر ترانزیتی ریلی روسیه- هند از طریق ایران (کریدور شمال - جنوب شاخه شرقی دریای خزر) نیز در سال اخیر افتتاح شد. زیرسازی ۲۳۳ کیلومتر و ریل‌گذاری ۱۴۶ کیلومتر خطوط ریلی نیز از دیگر اقدامات مهم وزارت راه‌وشهرسازی در دولت سیزدهم است. همچنین در این مدت ۱۵ هزار و ۶۷۹ متر مربع ایستگاه راه‌آهن احداث شده است. تکمیل خط دوم ریلی طبرکوه - چاه خاور و هفت‌تپه - شوش به طول ۲۴ کیلومتر و نصب دوربین‌های مداربسته CCTV در ۵۷ ایستگاه ریلی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای رونق شبکه ریلی کشور است. در مجموع طی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی اضافه شده و سال ۱۴۰۲ نیز ۴۰۰ کیلومتر راه‌آهن به شبکه ریلی افزوده خواهد شد.
***
افزایش ۳۹ درصدی تولید خودرو در کشور
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۳۱‌درصدی‌ تعداد تحویل خودرو در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: میزان رشد تولید و تکمیل خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن، حدود ۳۹ درصد بوده است. عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: با تولید یک‌میلیون و ۲۴۲هزار دستگاه انواع خودرو در سال ۱۴۰۱ و تکمیل ۱۰۵هزار خودروی ناقص، میزان رشد تولید و تکمیل سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۳۹ درصد بوده است.  وی گفت: بیشترین رشد تولید خودرو در ۱۲سال اخیر مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۴۰۱ بوده است. با این تفاوت که بخشی از تولیدات 2 خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۳۹۳ مربوط به مونتاژ محصولات CKD بوده است.
توکلی‌لاهیجانی بیان ‌داشت: سال گذشته ۹۶۱ هزار دستگاه خودرو به‌صورت عبور مستقیم در دو خودروساز بزرگ کشور تولید شد که حاکی از افزایش ۴۷۹ درصدی‌ نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ است. وی ادامه‌ داد: در ابتدای سال ۱۴۰۱ شاهد بیش از ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان بودیم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خودروهای ناقص در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ تکمیل و تحویل مشتریان شد. مدیرکل خودروی وزارت صمت خاطرنشان ‌کرد: با شروع تحریم‌های سال ۹۷، بیشترین آمار تولید ماهانه در بهمن سال ۱۴۰۱ با بیش از ۱۳۳ هزار دستگاه اتفاق افتاده است. وی گفت: در سالی که گذشت به‌طور متوسط ۹۵ درصد ‌خودروهای تولیدی در 2 خودروساز بزرگ به‌صورت کامل تولید شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل از خود، ۲۰ درصد بوده است. توکلی اظهار داشت: در انتهای سال ۱۴۰۰ تعداد خودروهای تحویل شده توسط 2 خودروساز بزرگ کشور ۸۳۷ هزار دستگاه بوده که این میزان در انتهای سال ۱۴۰۱ به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده و شاهد افزایش ۳۱‌درصدی‌ تعداد تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ هستیم.
***
تجارت ۴۰۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپایی در یک‌ ماه
یورواستات اعلام کرد صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در نخستین ماه سال جاری میلادی ۷ درصد رشد کرد و مبادلات ۲ طرف در این ماه از ۴۰۰ میلیون یورو گذشت.
مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپایی را در نخستین ماه سال جاری میلادی ۴۰۱ میلیون یورو اعلام کرد.
مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپایی در این ماه با رشد ۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت ۲ طرف در ژانویه سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۸۱ میلیون یورو اعلام شده بود. رشد ۵ درصدی مبادلات ایران و اروپا در ماه نخست سال جاری میلادی در حالی است که در ۱۲ ماه سال ۲۰۲۲ نیز مبادلات دو طرف ۸ درصد رشد را تجربه کرده بود. بر اساس این گزارش، صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در ژانویه ۲۰۲۳ افزایش اما واردات این اتحادیه از ایران اندکی کاهش داشته است. اتحادیه اروپایی در ژانویه امسال ۷۸ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۲ درصدی داشته است. واردات اتحادیه اروپایی از ایران در ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی، ۸۰ میلیون یورو اعلام شده بود. این در حالی است که صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در ماه نخست ۲۰۲۳ رشد ۷ درصدی داشته و به ۳۲۳ میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در مدت مشابه سال قبل میلادی ۳۰۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند. آلمان بزرگ‌ترین واردکننده کالا از ایران و بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران در میان کشورهای اروپایی در ژانویه ۲۰۲۳ بوده است. این کشور ۲۷ میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۹۹ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده است.  ایتالیا با ۱۲ میلیون یورو و بلژیک با ۱۱ میلیون یورو به ترتیب دومین و سومین مشتری کالاهای ایرانی در ژانویه ۲۰۲۳ بوده‌اند. ایتالیا با ۳۹ میلیون یورو و رومانی با ۲۹ میلیون یورو نیز دومین و سومین صادرکننده اروپایی به ایران در ژانویه ۲۰۲۳ بوده‌اند.

Page Generated in 0/0057 sec