printlogo


کد خبر: 261256تاریخ: 1402/1/14 00:00
اخبار

اخطار نیروی دریایی ارتش به هواپیمای جاسوسی آمریکا
روز گذشته پس از ورود هواپیمای EP-E3 نیروی دریایی آمریکا به مرز آبی ایران، دریادلان ارتش در نیروی دریایی با هوشیاری کامل خود با ارسال هشدار به این هواپیما از ورود بدون مجوز این پرنده به آسمان کشورمان جلوگیری کردند. این هواپیما پس از دریافت پیام هشدار، مرز هوایی کشورمان را ترک کرد و به مسیرهای هوایی بین‌المللی بازگشت. هواپیمای EP-E3 یک هواپیمای آمریکایی تولید شرکت لاکهید مارتین است که از چهار موتور توربوپراپ بهره می‌برد. این هواپیما جزو هواپیماهای جاسوسی آمریکا به شمار می‌رود که مسؤولیت جمع‌آوری اطلاعات و پایش مناطق مختلف را دارد. همچنین انواع سامانه‌های جنگ الکترونیک، جمع‌آوری سیگنال و شنود نیز روی هواپیمای مذکور نصب است. نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی ژاپن تنها کاربران آن هستند.
***
یادداشت اعتراضی سفارت ایران به باکو
روابط عمومی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه ۱۲ فروردین‌ماه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی تداوم اقدامات خارج از نزاکت و توهین‌آمیز توسط برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان، سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو با ارسال یادداشت اعتراض شدیداللحنی به وزارت امور خارجه این کشور، ضمن درخواست توقف این روند و جبران آن، نسبت به عواقب منفی و خسارت‌بار تداوم این بداخلاقی رسانه‌ای بر مناسبات آتی 2 کشور هشدار داد.
***
ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش در کیپ‌تاون پهلو گرفت
در ادامه سفر دریایی ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این ناوگروه متشکل از ناو‌های دنا و مکران صبح روز ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ با استقبال مهدی آقاجعفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده نیروی دریایی و مقامات بندری محل در بندر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفت. سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در مراسم استقبال از این ناوگروه ضمن خیرمقدم و خوشامد به فرماندهان و سرنشینان ناوهای دنا و مکران، هدف اصلی از این دیدار را انتقال پیام صلح و دوستی مردم ایران به مردم آفریقای جنوبی و همچنین مردم کل آفریقا عنوان کرد و افزود: حضور مقتدرانه ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش  جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس اطلس و میزبانی از این عزیزان در آفریقای جنوبی مایه افتخار و سربلندی است و بدون‌شک این حضور نقش مهمی در صلح و ثبات جهانی و امنیت خطوط مواصلاتی دریایی دارد. سفیر جمهوری اسلامی ایران از همکاری صمیمانه مقامات آفریقای جنوبی برای انجام این دیدار تشکر کرد و گفت: این رویداد بیانگر روابط سطح بالای 2 کشور است و  به تقویت و توسعه همکاری‌ها بین نیروی دریایی 2 کشور که در چارچوب آیونز روابط خوبی دارند، کمک شایانی خواهد کرد.
***
سرلشکر سلامی: 
شهید حاج احمد متوسلیان، نخستین شهید ایرانی در راه فتح قدس است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیدارهای نوروزی خود با خانواده معظم شهیدان حاج‌احمد متوسلیان، سعید و محمد طوقانی و مهدی ذاکرحسینی امنیت، آرامش، پیشرفت و اقتدار امروز کشور را مدیون خون شهیدان دانست و گفت: همانطور که شهدا ستارگان درخشان آسمان افتخارات کشور و جامعه ما هستند، خانواده‌های شهدا هم چشم و چراغ این جامعه هستند. وی افزود: شهید جاوید‌الاثر حاج احمد متوسلیان نخستین شهید ایرانی در راه فتح قدس است و فتح‌های امروز جبهه مقاومت، محصول راهی است که او برای آزادی قدس شریف و رهایی مردم مظلوم فلسطین از یوغ سلطه و ستم اشغالگران صهیونیست و حامیان آنها باز کرد. سرلشکر حسین سلامی با اشاره به تقدیم ۱۳۰ هزار شهید سپاه و بسیج پای آرمان‌های انقلاب اسلامی و ملت عظیم‌الشأن ایران گفت: برنامه‌ریزی سپاه این است که تمام فرماندهان سپاه در سراسر کشور به طور منظم و مستمر، دیدار و سرکشی از خانواده شهدا در سال جاری را نیز در اولویت‌های خود داشته باشند.
وی ادامه داد: معتقد هستیم دیدارهای خانواده‌های شهدا به ما روحیه و توانایی‌های استثنایی می‌دهد و انگیزه‌های ما را مضاعف و زنده نگه می‌دارد.
***
پکن: رزمایش مشترک با ایران و روسیه به ثبات منطقه کمک می‌کند
در ادامه تاکید مقام‌های پکن بر همکاری‌های نظامی با جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، وزارت دفاع چین رزمایش‌های دریایی با 2 کشور را مفید توصیف کرد. «تان کِفی» سخنگوی وزارت دفاع چین 10 فروردین 1402  گفت: «رزمایش مشترک روسیه، چین و ایران توانایی نیروی دریایی هر سه کشور برای اجرای مشترک ماموریت‌های نظامی مختلف در دریا را افزایش می‌دهد». 
تان طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره رزمایش مرکب با ایران و روسیه در اواخر اسفندماه در شمال اقیانوس هند توضیح داد: «رزمایش مشترک نیروی دریایی روسیه، چین و ایران کمک مثبتی به دستیابی به امنیت دریایی و صلح و ثبات منطقه‌ای می‌کند». رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ با حضور نیروهای دریایی چین، روسیه، جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناور و پروازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واپسین روزهای اسفند سال گذشته در شمال اقیانوس هند برگزار شد که به باور تحلیلگران، برخلاف رزمایش‌های غرب، رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی با مشارکت ایران، روسیه و چین بر ارتقای ثبات جهانی و منطقه‌ای تمرکز داشت.
 

Page Generated in 0/0074 sec