printlogo


کد خبر: 261260تاریخ: 1402/1/14 00:00
تحول چیست و پیش‌نیازهای آن کدام است؟

گروه سیاسی: «تحول» کلیدواژه و مفهومی است که رهبر حکیم انقلاب در سخنان نوروزی‌شان در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع)، بر آن تاکید داشتند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سخنان نوروزی‌شان تحول را نیاز اساسی کشورمان خواندند و با اشاره به اهداف و خواسته‌های ضدتحولی دشمنان درباره ایران گفتند: باید با اراده قاطع، تکیه بر اعتماد به نفس ملی، امیدواری و هوشیاری، کار سنگین و دشوار تحول را آغاز و نقاط ضعف عمدتا اقتصادی را به نقاط برجسته و درخشان تبدیل کنیم. اما تحول به چه معناست؟ رهبر انقلاب در بخشی از بیانات اخیرشان، در پاسخ به این سوال فرمودند: «تحول عبارت است از تغییر بخش‌ها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه‌ ایرانی. در نقطه مقابل، تحول مورد نظر دشمنان «عبارت است از تغییر هویت جمهوری اسلامی».
رهبر انقلاب همچنین در مرزبندی تحولی که نیاز اساسی ایران است با منظور و اهداف دشمنان ایران از تحول، گفتند: «غلط بودن منظور دشمنان واضح است، زیرا تحول اساسا ناظر به رفع عیوب و نقاط ضعف است، در حالی ‌که تحول مدنظر آنها تغییر و دگرگونی در نقاط قوت است! لذا «هدف‌شان هم ضربه زدن به نقاط قوت است».
* الزامات تحول
بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی(ع) که در نخستین روز فروردین ماه سال جاری انجام شد، تحول در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... نیازمند چند شرط مهم است.
۱- اعتماد به نفس ملی؛ رهبر انقلاب در این رابطه فرمودند: «ملتی که اعتماد به نفس دارد، می‌تواند اقدامات تحولی را بخوبی به سرانجام برساند؛ مسؤولان این ملت هم جرأت می‌کنند دم از تحول بزنند و اقدام به تحول کنند».
۲- هوشیاری نسبت به نقاط قوت؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هوشیاری ملت نسبت به نقاط قوت خود را از شرایط الزامی تحول دانستند و تاکید کردند: «اگر هوشیار نباشیم، غافل باشیم، به عنوان تحول، به نام تحول ممکن است به نقاط قوت خودمان ضربه بزنیم... اگر بخواهیم به نقاط قوت‌مان ضربه وارد نشود، باید نقاط قوت را بشناسیم».
۳- امید به آینده؛ امید به آینده و ترسیم افق روشن نیز از دیگر شرایط و پیش‌نیازهای ایجاد تحول در کشور است. بنا بر فرمایشات رهبر انقلاب، «امیدآفرینی، خودفریبی نیست... ضعف‌ها هم باید بیان بشود، اشکالی ندارد اما در کنار بیان ضعف‌ها باید امیدآفرینی هم شود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد و نشان داده شود».
* ایمان مردم، بهترین نقطه قوت برای تحول
در نظر رهبر انقلاب اسلامی، بهترین نقطه قوتی که می‌تواند نقاط ضعف ایران را تغییر دهد و تحول ایجاد کند، «ایمان مردم» است. چنانکه در بیانات نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی(ع) نیز شاهد بودیم ایشان در این رابطه فرمودند: «این استحکام بنیه نظام اسلامی، این قوت بنیه نظام اسلامی، استحکام درونی نظام اسلامی و ملت ایران، ناشی از ایمان است. مردم ایران مردم مومنی هستند؛ حتی آن کسانی که ممکن است به چشم به نظر برسد که به بعضی از احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند، ایمان قلبی‌شان خوب است». پیشرفت‌های نظام و مردم در دهه‌های گذشته نیز «در سایه‌ ایمان به‌ وجود آمده است، در سایه‌ احساس عزت ملی، در سایه‌ احساس نیاز به توان داخلی». این مساله آنقدر مهم است که دشمنان «می‌خواهند نرم‌افزار واقعی قدرت ملی کشور را از دست ملت بگیرند، بی‌اثر کنند؛ این نرم‌افزار عبارت است از ایمان مردم، ارزش‌های دینی مردم، ارزش‌های ملی مردم، اعتقادهای مردم».

Page Generated in 0/0066 sec