printlogo


کد خبر: 261263تاریخ: 1402/1/14 00:00
حکم جهاد علیه اسراف و تجمل

حامد شیخ‌پور: خدا رحمت کند مرحوم شیخ علی صفایی‌حائری را. در صفحه ۱۵ کتاب «اخبات» می‌نویسد: «این نکته که آدم‌های بد تاریخ یا آدم‌های بد موجود امروز را خیلی بد می‌بینیم و می‌گوییم خدا لعنت‌شان کند به‌ خاطر این است که خودمان را در آن فضا و در آن محیط حس نمی‌کنیم؛ در حالی که هر کدام فرعونی هستیم، فقط مصرهای ما کوچک و بزرگ شده است».
رهبر زاهد انقلاب، حضرت آیت‌الله‌العظمی سید‌علی خامنه‌ای حفظه‌الله، در روز نخست سال ۱۴۰۲ در حرم مقدس رضوی، از اسراف و تجمل‌گرایی افراطی مردم گلایه کردند.
ملت ایران به استناد صدها آمار رسمی بین‌المللی جزو مسرف‌ترین ملت‌های جهان است که در این مجال اندک، امکان اشاره به آنها نیست.
ایرانیان در زمینه مصرف بی‌رویه انواع انرژی اعم از آب و گاز و برق و بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، مسرف‌ترین مردم جهان هستند.
- کمتر کشوری در جهان پیدا می‌شود که مردمش، آب شیرین قابل شرب رایگان که تا همه منازل لوله‌کشی شده در اختیار داشته باشند و آن را این‌گونه عجیب دور بریزند.
- هیچ‌ کشوری در جهان به اندازه ایران، دورریز برنج و نان ندارد.
- هیچ کشوری در جهان بنزین ارزان با این حجم بالای مصرف اضافی در اختیار ندارد و با همه این احوال، بسیاری از مردمی که تجربه زندگی در دیگر کشورها را ندارند و حتی وضع زندگی در کشورهای همسایه ایران را ندیده‌اند، از عدم رفاه می‌نالند و به وضع زندگی دیگر مردمان حسرت می‌خورند.
شاید یک تعبیر برای تحویل سال به احسن‌الاحوال، همین دست‌ برداشتن از اسراف و تبذیر و تجمل باشد.
چند سال پیش، در جمعی از رفقای حزب‌اللهی، بحث از لزوم مبارزه با رفاه‌طلبی و تجمل‌گرایی شد. پرسیده شد: «کدام‌ یک از ما هست که اگر به او پست و سمت بالاتر، خانه ویلایی بهتر و خودرو و گوشی مدل‌ بالاتری پیشنهاد کنند، رد کند و به داشته‌ فعلی خود اکتفا و قناعت کند؟»
از گوینده و شنونده، سرمان را پایین انداختیم و از خودمان خجالت کشیدیم.
زهد و قناعت، حلقه‌های مفقوده‌ دیانت ما دین‌داران آخرالزمانی است.
تجمل‌گرایی و آقازاده‌بازی‌های برخی مسؤولان را تخطئه می‌کنیم اما خودمان به‌ مراتب تجمل‌دوست‌تر و رفاه‌طلب‌تر از برخی مسؤولان هستیم و معلوم نیست اگر در جای آنان بودیم، چقدر بدتر عمل می‌کردیم.
ما هم فرعون هستیم؛ فقط مصرهای‌مان کوچک‌تر است.
باید از این مسابقه‌ تجمل‌گرایی خارج شویم و مسابقه‌ زهد و ساده‌زیستی راه بیندازیم.

Page Generated in 0/0060 sec