printlogo


کد خبر: 261265تاریخ: 1402/1/14 00:00
رونمایی از چهره جدید تیم‌ ملی فوتبال ایران با قلعه‌نویی مقابل روسیه و کنیا
هجومی و جسور

مهدی طاهرخانی: روزهای پایانی سال 1401 بود که سرانجام بعد از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره انتخاب جانشین کارلوس کی‌روش، قرعه به نام امیر قلعه‌نویی افتاد؛ پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر اما ناکام در 11 سال گذشته در کسب جام. شاید کنار هم قرار دادن این عناوین باعث شده بود طرفداران فوتبال دچار سردرگمی شوند: ما با چه مربی‌ای طرف هستیم؟ کسی که در 22 دوره لیگ برتر بیش از دیگران رمز و راز جام‌ربایی را بلد بوده یا فردی که بعد از قهرمانی سال 1392 با استقلال، دیگر رنگ هیچ جامی را با هیچ تیمی ندید! با این وجود همیشه تیم‌های قلعه‌نویی از بهترین‌های لیگ ما بوده‌اند و نمی‌شود این حقیقت را به صرف جام نگرفتن کتمان کرد. تیم‌های او همیشه از هجومی‌ترین تیم‌های لیگ برتر بوده‌اند و این به آن معناست که دست کم از حیث دیدن فوتبال هجومی، سر هیچ طرفداری کلاه نمی‌رود.
آغاز کار تیم‌ ملی با قلعه‌نویی در تعطیلات نوروز 1402 بود. درست در تعطیل‌ترین روزهای کشور بود که او کارش را شروع کرد تا مقابل تیم‌های‌ ملی فوتبال روسیه و کنیا، شاگردانش را در ورزشگاه آزادی مقابل چشم هواداران محک بزند.
تیم ملی ایران در این 2 بازی تا حدودی امیدوار‌کننده ظاهر شد. همانند دوره کی‌روش خبری از فوتبال ذاتا تدافعی و استفاده از ضربات ایستگاهی صرف نبود. البته نباید این را فراموش کنیم که قلعه‌نویی سعی کرد به اکثر بازیکنان دعوت شده و آنهایی که پیش‌تر کمتر بازی می‌کردند، میدان دهد. تیم‌ ملی مقابل روسیه به تساوی یک - یک رسید. در این بازی ۲ پنالتی سرنوشت گل‌های ۲ تیم را مشخص کرد. تک گل ما را مهدی طارمی از روی نقطه پنالتی و خطایی که روی محبی انجام شد، به ثمر رساند. اما آنچه موجب امیدواری شد، نمایش تیم‌ ملی در نیمه دوم بود؛ جایی که بی‌تفاوت به نام روسیه، تیم‌ ملی ایران بازی هجومی و رو به جلویی را ارائه داد. تکلیف و تاکتیک ما حالا کاملا مشخص است. امیر همانند تیم‌های باشگاهی خود ذاتا از فوتبال تدافعی خوشش نمی‌آید و باید اعتراف کرد در این زمینه استعداد چندان زیادی هم ندارد؛ نشان به آن نشان که در روزهای پایانی سال او در قامت سرمربی گل‌گهر به خاطر دفاع اتوبوسی در دقایق پایانی مقابل استقلال، برتری یک بر صفر را در وقت‌های اضافه با باخت ۲ بر یک عوض کرد.
 او ذاتا فوتبال هجومی با حملات متناوب از جناجین را می‌پسندد. از این رو مطابق انتظار این مدافعان کناری بودند که نقش بسزایی در هجومی بازی کردن تیم‌ ملی ایفا کردند. رامین رضاییان یکی از بهترین‌های تیم‌ ملی با هدایت قلعه‌نویی بود؛ چه مقابل روسیه چه برابر کنیا. اگر بازیکنان تیم‌ ملی بویژه شهریار مغانلو که پیش‌تر به او اعتماد نمی‌شد، کمی خوش‌شانس‌تر بودند، می‌توانستیم به راحتی گل دوم و برتری را به روسیه بزنیم. هواداران حاضر در سکوهای آزادی از نمایش تیم‌ ملی مقابل روسیه رضایت کامل داشتند و این را می‌شد از تشویق‌های ممتد آنها در دقایق پایانی متوجه شد. 
* نخستین پیروزی مقابل کنیا
اما این بازی دوم بود که عیار تیم‌ ملی را مشخص کرد. اگرچه کنیا طی یک ضدحمله موفق شد در این بازی پیش بیفتد اما در طول 90 دقیقه، ملی‌پوشان بازی بهتر و هجومی‌تری را ارائه دادند. در بازی دوم که با برتری ۲ بر یک ملی‌پوشان ایران به پایان رسید، باز هم شاهد همان تاکتیک مورد علاقه قلعه‌نویی بودیم. کنیا پس از پیش افتادن لایه‌های تدافعی خود را مقابل دروازه چید اما با ورود رامین رضاییان و سانترهای دقیق این بازیکن، کنیایی‌ها سرانجام تسلیم شدند. گل نخست را محمد محبی روی ارسال زیبای رضاییان به ثمر رساند و گل دوم باز هم روی ارسال رامین به ثمر رسید، البته این بار با اشتباه دروازه‌بان کنیا که سانتر ارسالی این بازیکن را به اشتباه درون دروازه خودی قرار داد. 
* غیبت پرحاشیه آزمون و قدوس 
البته باید به یک موضوع مهم و حاشیه‌ای هم اشاره کرد. در این اردوی تیم‌ ملی، امیر قلعه‌نویی به خواست سردار آزمون و سامان قدوس، این ۲ بازیکن را به اردو فرانخواند. سردار مشکلات خانوادگی و حضور در گنبد را دلیل نیامدنش عنوان کرد و قدوس هم اعلام کرد در این برهه بهتر است به وضعیت تیم باشگاهی‌اش در لیگ برتر انگلیس برسد. نکته عجیب‌تر اینکه آزمون در ابتدا نیامدنش را به هیچ‌وجه به کادر فنی تیم‌ ملی اعلام نکرد. سپس عکس والیبال بازی کردن سردار در گنبد و سپس تیمار کردن اسب‌هایش بود که جنجال زیادی را در فضای مجازی تولید کرد. قلعه‌نویی سعی کرد در این باره اظهار نظر خاصی نداشته باشد اما بعضی پیشکسوتان و ناظران از کادر فنی تیم‌ ملی خواستند نسبت به این بی‌توجهی به تیم‌ ملی واکنش نشان دهد. پیگیری‌های خبرنگار ورزشی «وطن امروز» حاکی از آن است سردار بعد از این اتفاقات به صورت تلفنی با قلعه‌نویی صحبت کرد و درباره نیامدنش توضیحاتی داد. گفته می‌شود کادر فنی تیم‌ ملی در این باره فعلا تصمیم خاصی را اتخاذ نکرده اما احتمال دارد در اردوی بعدی، سردار آزمون در لیست قلعه‌نویی باشد. یکی از افراد نزدیک به تیم‌ ملی در این باره به «وطن امروز» گفت: «بعد از سوءتفاهمی که به وجود آمد سردار آزمون با قلعه‌نویی تماس گرفت و درباره حضور در زمین والیبال توضیحاتی داد و مدعی شد به مناسبت حضورش در گنبد یک تورنمنت کوچک در گنبد برگزار کردند و او به احترام برگزارکنندگان، در این بازی دقایقی را حاضر شد. سردار اعلام کرد از اردوهای بعدی بدون هیچ مشکلی در خدمت تیم‌ ملی فوتبال ایران است». البته باید منتظر ماند و دید در اردوی بعدی، کادر فنی تنبیهی را برای این دو در نظر می‌گیرد یا نه. 
* ماجدی: تمدید قرارداد قلعه‌نویی تا جام‌جهانی در اختیار تاج است
اما یکی از پرسش‌های اصلی درباره کادر فنی تیم‌ ملی این است که آیا آنها بعد از جام ملت‌ها در سمت خود باقی می‌مانند یا نه؟ در این باره خبرنگار ورزشی «وطن امروز» در خلال دیدار تیم‌ ملی مقابل روسیه، با میرشاد ماجدی گفت‌وگویی را انجام داد. عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: «من اطلاعی از تمدید قرارداد قلعه‌نویی ندارم و این مسائل در اختیار رئیس فدراسیون است». ماجدی درباره اینکه مهدی تاج اعلام کرده قرارداد امیر قلعه‌نویی تا پایان جام‌جهانی تنظیم خواهد شد، گفت: «من اطلاعی از این موضوع ندارم. یک موضوع را کلی بگویم، هیات‌رئیسه فقط مصوب می‌کند سرمربی که انتخاب رئیس است به تصویب برسد. بعد از آن سایر مسائل در اختیار رئیس فدراسیون است». وی درباره مجمع اخیر فدراسیون فوتبال هم عنوان کرد: «این مجمع برای ۲ بحث برگزار شد؛ مسائل مالی و بودجه مورد تصویب قرار گرفت و بخشی از بندهای اساسنامه که برخی اعضای مجمع پیشنهاد داده بودند، طبق اساسنامه در دستور کار قرار گرفت و با اکثریت آرا نسبت به تغییر آنها اقدام شد». عضو هیات‌رئیسه فدراسیون درباره حذف بند عزل رئیس فدراسیون توسط اعضای هیات‌رئیسه نیز توضیح داد: «حذف این بند مورد تایید اعضای مجمع با 76 رای قرار گرفت.  وی درباره اینکه آیا در جلسه اخیر هیات‌رئیسه درباره احتمال جدایی حبیب‌الله شیرازی از ریاست هیات فوتبال تهران نیز بحثی شد، گفت: «درباره ریاست هر استانی باید طبق اساسنامه هیات‌ها بحث شود، مگر اینکه ریاست فدراسیون به نکته‌ای برسد که رأسا بتواند خودش این کار را انجام بدهد. در دوره سرپرستی من نیز این اتفاق افتاد. اگر بحثی غیرقانونی باشد باید رئیس هیأت یا هر کس دیگری پاسخگو باشد. اگر هم بحثی نباشد، سر جای خودش بازمی‌گردد. هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌ایم». عضو هیات‌رئیسه فدراسیون درباره زمان انتخاب و معارفه سرمربی تیم‌ ملی امید هم گفت: طبق صحبتی که با تاج داشتم این موضوع بحثی است که باید بین کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال به نتیجه برسد. باید دید در مجموع به چه نتیجه‌ای می‌رسند. انتخاب سرمربی برای ما خیلی مهم است. زمان هم می‌گذرد. ان‌شاءالله پس از پایان تعطیلات نوروز صحبت می‌کنیم».

Page Generated in 0/0156 sec