printlogo


کد خبر: 261268تاریخ: 1402/1/14 00:00
با صدور کیفرخواست علیه ترامپ، نیویورک و واشنگتن‌دی‌سی به حالت آماده‌باش درآمد
شروع انتخابات از دادگاه!

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده است که با اتهاماتی کیفری روبه‌رو شده، قرار است فردا سه‌شنبه چهارم آوریل (۱۵ فروردین) در دادگاهی در منهتن نیویورک تفهیم اتهام و سپس به پرونده او رسیدگی شود.
رئیس‌جمهور سابق آمریکا متهم است پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری این کشور، مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به عنوان حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن به نام «استورمی دنیلز» که با او رابطه داشته، پرداخت کرده است. در این پرونده، این موضوع مطرح است که چگونه ترامپ در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۶ بعد از آنکه «مایکل کوهن» وکیل سابق او (ترامپ) به دنیلز حق‌السکوت داد، این پول را به وکیل خود بازگردانده است.
بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات آگاه، ترامپ قصد دارد روز دوشنبه به وقت محلی از اقامتگاهش در فلوریدا به نیویورک پرواز کند و قبل از حضور در دادگاهی در منهتن که تمهیدات امنیتی برای آن در نظر گرفته شده است، در این شهر حاضر شود. حضور ترامپ چالش‌های امنیتی غیرمعمولی را برای مجتمع دادگاه در منهتن به همراه می‌آورد و چشم‌انداز سیاسی در آمریکا را متلاطم می‌کند. به گفته یک مقام پلیس، یک تیم حرفه‌ای از ماموران سرویس مخفی روز جمعه از ساختمان دادگاه بازدید کردند تا مسیر ورود و خروج ترامپ را ترسیم کنند. این مقام که خواست نامش فاش نشود، به واشنگتن‌پست گفت برای تأمین امنیت سفر رئیس‌جمهور سابق بین مارئه لاگو، خانه و باشگاه خصوصی‌اش در فلوریدا و نیویورک به «ده‌ها مامور» نیاز است.
* ترامپ انگشت نگاری می‌شود؟
اعلام جرم علیه ترامپ که عصر پنجشنبه ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) اعلام شد، همچنان محرمانه است و این بدان معناست که اتهامات علیه ترامپ علنی نشده است. گام بعدی در دادرسی کیفری، محاکمه ترامپ است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از معرفی خود در دادگاه، انگشت‌نگاری و تصویر‌برداری شده و پس از پر کردن فرم‌ها به دادگاه آورده خواهد شد. برخی منابع خبری اعلام کرده بودند ترامپ به مشاورانش گفته است که می‌خواهد در صورت اعلام جرم علیه خود، با دستبند به دادگاه برود. به گفته مقامات آگاه، ترامپ ظاهراً به مشاوران خود گفته آماده است با دستان دستبند‌زده از پشت، در دادگاه احتمالی حضور یابد و جلسه دادگاه را به یک «نمایش» تبدیل کند تا این اقدام یک اعتراض نمادین به پیگرد قانونی‌اش باشد. از نظر ترامپ، چنین اقدامی به او این امکان را می‌دهد که کارزار ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ خود را تقویت‌ کند و ضعیف به نظر نرسد.
این منابع خاطرنشان کردند ترامپ توصیه وکلای خود برای تسلیم آرام به مقامات رسمی و حضور در جلسه دادگاه از طریق لینک ویدئویی به دلایل امنیتی را رد کرده و گفته است برایش مهم نیست به او شلیک شود، زیرا به احتمال زیاد این دادگاه پیروزی او در انتخابات سال ۲۰۲۴ را تضمین می‌کند. 
با این حال وکیل دونالد ترامپ اعلام کرد ترامپ «با دستبند در دادگاه حضور نخواهد یافت». طبق رویه متداول، متهمان پرونده‌های کیفری با دستبند برای تفهیم اتهام وارد دادگاه می‌شوند اما «جو تاکوپینا» اعلام کرد درباره ترامپ چنین نخواهد بود. وکیل ترامپ همچنین گفت تیم حقوقی او کیفرخواست علیه موکل خود را ندیده‌اند و فقط گزارش‌های رسانه‌ای را مشاهده کرده‌اند. وی افزود: «می‌دانم که پلیس خیابان‌های اطراف دادگاه را می‌بندد و ساختمان دادگاه هم تحت مراقبت پلیس خواهد بود».  ترامپ پیش از این، در پستی وبلاگی مدعی شد نشست‌های غیرقانونی دفتر دادستان منطقه منهتن نشان می‌دهد او دستگیر خواهد شد. وی جزئیاتی درباره این اتهامات ارائه نکرد و از هوادارانش خواست برای «بازپس‌گیری کشور» به حمایت از او «تظاهرات کنند».
* تدابیر امنیتی شدید در نیویورک و واشنگتن دی‌سی
«کیمبرلی چیتل» مدیر سرویس مخفی نیویورک با معاونان خود دیدار کرده است تا درباره برنامه‌های روز سه‌شنبه توضیح دهد. وی به آنها گفته است آژانس سرویس مخفی «اقدامات لازم» را برای محافظت از ترامپ در برابر آسیب از جمله استقرار ماموران و افسران در مکان‌های لازم انجام خواهد داد تا ترامپ را از دسترسی عموم دور کند. یکی دیگر از مقامات پلیس گفت اداره پلیس نیویورک بیش از حد معمول در اطراف دادگاه حضور خواهد داشت و به افسران لباس شخصی دستور داده شده است با لباس یونیفرم حاضر شوند تا در صورت نیاز بر تظاهرات احتمالی نظارت کنند. یک مقام مسؤول گفت: خیابان‌های اطراف دادگاه مسدود و پارک خودروها در خیابان‌های اطراف این دادگاه ممنوع خواهد شد. از افسران امنیتی دادگاه که در مرخصی هستند نیز خواسته شده است برای خدمت حاضر شوند. در واشنگتن‌دی‌سی هم پلیس کنگره به کارکنان سنا نسبت به «فعالیت تظاهراتی در سراسر کشور مرتبط با اعلام جرم علیه ترامپ» هشدار داد.
* واکنش ترامپ
ترامپ در واکنش به اعلام جرم دادگاه منهتن علیه خود، با بیان اینکه «من بی‌گناه هستم»، این حکم را نوعی محاکمه سیاسی و نیرنگ دموکرات‌های این کشور توصیف کرد. ترامپ در واکنش به اعلام جرم علیه خود با تاکید بر بی‌گناهی‌اش گفته است: اراذل و هیولاهای چپ‌گرای افراطی علیه چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا و مهم‌ترین نامزد انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ اعلام جرم کرده‌اند. این یک حمله علیه کشور ما است که تاکنون سابقه نداشته است. این اقدام همچنین ادامه حملات به انتخابات آزاد و عادلانه ما است. آمریکا اکنون یک کشور جهان سومی است، یک ملت رو به افول که بسیار غم‌انگیز است.
 یک رسانه آمریکایی نیز اعلام کرد پس از اعلام جرم علیه ترامپ کارزار انتخاباتی وی توانسته است بیش از ۴ میلیون دلار حمایت مالی ظرف ۲۴ ساعت جذب کند.
* سکوت بایدن و حمایت دموکرات‌ها
رئیس‌جمهور آمریکا صبح روز جمعه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت در این زمینه اظهارنظر نخواهد کرد.  جو بایدن صبح جمعه به صراحت اعلام کرد علاقه‌ای به بررسی کیفرخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا ندارد. بایدن در مسیر خروج از کاخ سفید برای مشاهده خسارات توفان در می‌سی‌سی‌پی چندین بار گفت: «من هیچ نظری ندارم». اما مقامات حزبی و فعالان سیاسی دموکرات در ایالات متحده به خبر کیفرخواست علیه دونالد ترامپ با طیفی از شادی، توجیه و نگرانی واکنش نشان دادند.
* واکنش شدید جمهوری‌خواهان
در مقابل، جمهوریخواهان ضمن محکوم کردن این دادرسی، اعلام کردند این موضوع انگیزه‌های سیاسی و جناحی دارد. 
«کوین مک‌کارتی» رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به طرح اتهام علیه دونالد ترامپ، اقدام دادگاه نیویورک علیه رئیس‌جمهور سابق را با هدف ضربه زدن به انتخابات آینده ریاست جمهوری اعلام کرد. 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به طرح اتهام علیه دونالد ترامپ گفت: این اقدام دموکرات‌ها تلاش برای مداخله در انتخابات است. مردم آمریکا دموکرات‌ها را نخواهند بخشید و نظام قضایی ما در خطر است. مک کارتی بعد از انتشار اخبار مربوط به اتهام ترامپ در دادگاه منهتن نیویورک، طی سخنانی متعهد شد «آلوین براگ» دادستان این منطقه را به خاطر سوءاستفاده از قدرت تحت تعقیب قرار دهد.
«مایک پنس» معاون ریاست جمهوری در دوران دونالد ترامپ نیز صدور کیفرخواست علیه رئیس سابق خود را «انزجاربرانگیز» توصیف کرد و افزود تنها نتیجه این پرونده تشدید شکاف و دوقطبی شدن جامعه آمریکاست.
«ران دسانتیس» فرماندار ایالت فلوریدا که رقیب اصلی ترامپ برای انتخاب نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده محسوب می‌شود هم در توئیتی این پرونده را «یک اقدام
غیر‌آمریکایی» توصیف کرد و افزود: «سوءاستفاده ابزاری از نظام قضایی برای مقاصد سیاسی، حاکمیت قانون را واژگون می‌کند». به گفته کارشناسان آمریکایی، دادستانی نیویورک زمانبندی مراحل گوناگون این دادرسی را طوری تنظیم کرده که تیم حقوقی و حامیان ترامپ را غافلگیر کند. اعلام جرم در آخرین ساعات غروب پنجشنبه صادر شد، بدون آنکه جزئیات دقیق اتهامات مشخص شود. دادستانی نیویورک هنوز اعلام نکرده جزئیات اتهامات را چه زمانی در اختیار تیم حقوقی ترامپ قرار خواهد داد.
* سرنوشت نامزدی ترامپ در انتخابات چه می‌شود؟
متهم شدن یا محکوم شدن به یک جنایت، موجب ردصلاحیت ترامپ از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ یا تصدی پست نمی‌شود اما در شرایطی که یک پرونده قانونی در جریان است، مبارزات انتخاباتی وی می‌تواند پیچیده شود. در همین حال بی‌بی‌سی گزارش داد: صدور کیفرخواست و حتی محکومیت جنایی مانع مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ نمی‌‌شود و شواهد حاکی از آن است که او در نظر دارد بدون توجه به آنچه روی خواهد داد، در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. بر اساس این گزارش، در واقع، در قوانین ایالات متحده هیچ موردی وجود ندارد که فردی به خاطر ارتکاب جرم از ورود به مبارزات انتخاباتی و تلاش برای جلب آرای رای‌دهندگان محروم شود و حتی می‌تواند از داخل زندان هم به مبارزه انتخاباتی دست بزند. در عین حال، بازداشت احتمالی ترامپ قطعا کارزار انتخاباتی او را پیچیده خواهد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی در حالی که ممکن است چنین رویدادی باعث شود او برای بعضی حامیان حزب جمهوری‌خواه به یک قهرمان تبدیل شود، وجود پرونده‌های قضایی باعث انحراف مبارزات از موضوعات سیاسی می‌شود و بویژه بر مناظره‌های انتخاباتی تاثیر می‌گذارد. حضور او همچنین شکاف‌های موجود در نظام سیاسی آمریکا را عمیق‌‌تر خواهد کرد.

Page Generated in 0/0075 sec