printlogo


کد خبر: 261269تاریخ: 1402/1/14 00:00
پلیس راه اعلام کرد: ثبت بیش از ۴۶۲ میلیون تردد جاده‌ای در سفرهای نوروزی تا دیروز
سفرهای نوروزی بیشتر شد
* فرمانده فراجا: آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته کاهشی است

با آنکه میزان سفرهای نوروزی امسال نسبت به سال گذشته 3.5 درصد افزایش یافته اما آمارها حاکی از آن است میزان تصادفات منجر به مرگ در سفرهای نوروزی امسال تا به امروز نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشت. است طبق گزارش پزشکی قانونی، آمار اولیه جان‌باختگان تصادفات نوروزی سال 1401 بیش از ۱۱۰۰ نفر اعلام شد اما از ابتدای طرح نوروزی امسال تاکنون ۷۶۶ نفر از مسافران نوروزی در اثر تصادفات در جاده‌ها و شهرها جان ‌باخته‌اند. البته هنوز خیلی از مسافران در راه بازگشت از سفر هستند که امید است اتفاق ناگواری برای آنها رخ ندهد. رئیس پلیس راهور فراجا در این باره گفت: نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از هموطنانی که در کل استان‌ها سفر کرده‌اند به شهر مبدا بازنگشته‌اند. سردار کمال هادیانفر دیروز اظهار داشت:  ۴۳ میلیون وسیله نقلیه به مراکز استان‌ها وارد شده‌اند. این میزان تردد‌های جاده‌ای نسبت به سال ۱۴۰۱ تقریباً ۳.۵ درصد افزایش داشته ولی نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش تردد وجود داشته است. وی گفت: هنوز انباشتگی وجود دارد،۵۵۱ هزار وسیله نقلیه متعلق به تهرانی‌ها است که هنوز از سفر بازنگشته‌اند. عدد ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد مربوط به تهرانی‌ها است که بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهند. به گفته سردار هادیانفر، تقریباً نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از هموطنان در کل استان‌ها سفر کرده‌اند و هنوز به شهر مبدا بازنگشته‌اند. رئیس پلیس راهور فراجا افزود: انباشتگی هنوز در گیلان و مازندران زیاد است و در این استان‌ها هنوز مسافرهای زیادی حضور دارند.
* جان باختن ۷۶۶ مسافر نوروزی در تصادفات
رئیس پلیس راه کشور آخرین آمار تردد و تصادفات نوروزی را اعلام کرد. سردار حسن مومنی به میزان تردد جاده‌ای در طرح نوروزی اشاره و اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی در۲۴ اسفند تا روز ۱۲ فروردین، ۴۶۲ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۱۹۱ تردد جاده‌ای توسط دوربین‌ها و سامانه‌های ترددشمار ثبت و ضبط شده است.  وی به آمار جان‌باختگان طرح نوروزی اشاره و تصریح کرد: متاسفانه از ابتدای طرح نوروزی تاکنون ۷۶۶ نفر از مسافران نوروزی بر اثر تصادفات در جاده‌ها و شهرها جان‌باخته‌اند و در همین بازه زمانی نیز ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر مصدوم شده‌اند. 
رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه مهم‌ترین نگرانی پلیس در بازگشت مسافران از سفرهای نوروزی خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است، از رانندگان درخواست کرد از تردد و رانندگی هنگام خواب‌آلودگی پرهیز و بعد از استراحت اقدام به سفر کنند. وی گفت: در محور‌های لغزنده شاهد افزایش تصادفات هستیم و با توجه به اینکه در برخی استان‌ها بارندگی وجود دارد، از رانندگان درخواست می‌کنیم از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز و با رعایت فاصله طولی مجاز و سرعت مطمئنه تردد کنند. 
* یک‌طرفه شدن جاده چالوس
رئیس پلیس راه کشور از اعمال محدودیت و یک‌طرفه‌ شدن جاده چالوس تا اطلاع ثانوی خبر داد. سردار مومنی دیروز گفت: محدودیت تردد در محور چالوس از عصر امروز (یکشنبه) اجرا شد؛ یعنی از سمت جنوب به شمال امکان تردد نخواهد بود و مسیر از شمال به جنوب یک طرفه می‌شود. رئیس پلیس راه به مسافران نوروزی توصیه کرد از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز کرده و با توجه به شرایط جوی جاده‌ها و لغزندگی برخی معابر با رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی مجاز تردد کنند. وی با بیان اینکه عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی عامل ۸۲ درصد از تصادفات رانندگی است از رانندگان درخواست کرد بعد از هر 2 ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.
* آماده‌باش هلال‌احمر تا زمان بازگشت آخرین مسافران نوروزی
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ماموریت‌های متعدد این جمعیت گفت: هلال‌احمر تا زمان بازگشت آخرین مسافران نوروزی در حالت آماده‌باش قرار دارد. پیرحسین کولیوند در جلسه ستاد خدمات نوروزی ۱۴۰۲ ضمن تبریک روز جمهوری اسلامی، گفت: در سال جاری خدمات متفاوت از سال گذشته بود و از ابتدا تلاش شد ساماندهی امور به بهترین شکل انجام شود. تا آخرین لحظه ایام نوروز در کنار مردم هستیم تا سفری ایمن داشته باشند. خوشبختانه تمام دستگاه‌ها پای کار بودند و حضور پررنگ هلال‌احمر سبب شد آسیب‌ها به هموطنان کاهش یابد. 
وی ادامه داد: این پایان کار ما نیست و ماموریت‌های بعدی از راه می‌رسد. در روزهای آتی باید به کمک نیازمندان در ماه مبارک رمضان شتافت و طرح هلال رحمت را با جدیت پیگیری کرد. معاینه حجاج نیز در این روزها با دقت و سرعت در حال انجام است و بزودی به اتمام می‌رسد و پس از آن نیز واکسیناسیون حجاج آغاز می‌شود. هلال‌احمر خستگی نمی‌شناسد و تا آخر پای کار است. وی خاطر نشان کرد: پس از مراسم حج باید به استقبال ایام محرم و اربعین حسینی و مدیریت تجمع انبوه این مراسمات رفت. ما برای رضایت خدا و خدمت به مردم در این عرصه حاضر هستیم و تلاش می‌کنیم بهترین خدمات به مردم ارائه شود.
* استفاده 2 میلیون نفر از خدمات ایستگاه ایمنی و سلامت
رئیس سازمان جوانان هلال احمر گفت: در ایام سفرهای نوروزی یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۸۲ مسافر از خدمات ایستگاه ایمنی و سلامت هلال‌احمر استفاده کردند. حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی‌المدنی با اشاره به طرح ملی خدمات بشردوستانه جوانان به مسافران نوروزی؛ سفیران ایمنی، سلامت و نشاط اجتماعی، با ارائه گزارشی از خدمات سازمان جوانان از ۲۴ اسفندماه تا دوازدهم فروردین پرداخت و گفت: یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۸۲ نفر از خدمات ایستگاه ایمنی و سلامت اطلاع‌‌رسانی نقاط حادثه‌‌خیز و راهنمایی به اماکن فرهنگی و گردشگری و عمومی و ۳۷۹ هزار و ۴۷۰ نفر نیز از اکیپ‌های سیار سحاب (خدمات و آموزش امداد و کمک‌های اولیه) بهره‌مند شدند. وی با اشاره به اینکه ۶۱۲ هزار و ۸۳۹ نفر در پویش بهرفت مشارکت و از این پویش حمایت کردند، ادامه داد: ۸۶۵ هزارو ۱۱ نفر از فضای دوستدار کودک نکات ترافیکی، ایمنی و امدادی استفاده کردند. ۲۴۲ هزار و ۶۹۴ نفر نیز به خیمه نماز در پایگاه‌‌های ثابت و موقت جمعیت هلال‌احمر مراجعه کردند. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر افزود: میان ۴۲۸ هزار و ۶۸۹ نفر اقلام فرهنگی زیست محیطی توزیع شد که با این حساب، در مجموع به ۵ میلیون و ۱۶ هزار و ۷۲ نفرخدمات ارائه شد. گفتنی است ۳۸ هزار و ۱۴۳ نفر روز از اعضای سازمان جوانان در طرح ملی خدمات بشردوستانه جوانان به مسافران نوروزی؛ سفیران ایمنی، سلامت و نشاط اجتماعی شرکت کردند.
* کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز
فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه سفر به استان کرمانشاه اظهار داشت: حجم تردد ثبت شده در تعطیلات نوروز نشان از افزایش چشمگیر مسافرت‌ها در مقایسه با سال گذشته دارد.
سردار احمدرضا رادان گفت: در کرمانشاه نیز همچون سایر استان‌های کشور، شاهد افزایش سفرها و کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای هستیم که نتیجه تلاش همه همکارانم در فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، فرماندهی مرزبانی و یگان ویژه و همکاران‌شان است.
وی افزود: بر اساس گزارش‌ها، آمار تصادفات فوتی نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما آخرین آمار را نیز باید از زبان پزشکی قانونی داشته باشیم و از مردم عزیز و همکارانم که در این ایام در تلاش هستند، قدردانی می‌کنم.

Page Generated in 0/0067 sec