printlogo


کد خبر: 261280تاریخ: 1402/1/15 00:00
دور دنیا

حمله اردوغان به سفیر آمریکا
رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد درهای دیدار او با سفیر آمریکا در آنکارا بسته است، زیرا این سفیر قبل از اینکه با او دیدار کند با کمال قلیچداراوغلو نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ملاقات کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، روزنامه «استار» به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: سفیر جو بایدن، (رئیس‌جمهوری آمریکا) با کمال دیدار کرد. این ننگ است. با مغزت فکر کن. تو سفیر هستی. طرف گفت‌وگوی تو اینجا رئیس‌جمهوری است. به چه حقی بعد از دیدار با کمال درخواست ملاقات با رئیس‌جمهوری می‌کنی؟ درهای ما به روی او (سفیر آمریکا) بسته است. رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: دیپلمات آمریکایی باید جایگاه خود را بداند. او اضافه کرد: بگذارید بداند یک سفیر باید چطور عمل کند. اگر آن را نمی‌داند هرگز نمی‌تواند از این در وارد شود. اونال شیفیکیز، مشاور قلیچداراوغلو در امور سیاست خارجه پیش‌تر اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از ائتلاف اپوزیسیون با جفری فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه ملاقات کرد.
***
فنلاند رسما به ناتو می‌پیوندد
شبکه تلویزیونی NRK نروژ به نقل از منابع گزارش داد فنلاند ۴ آوریل- سه‌شنبه ۱۵ فروردین (امروز) به عضویت رسمی ناتو در‌می‌آید. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، به گفته این شبکه تلویزیونی، پرچم فنلاند روز سه‌شنبه در مقر ناتو در بروکسل به احترام ورود این کشور به این ائتلاف برافراشته خواهد شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت فنلاند ۴ آوریل رسما به ناتو می‌پیوندد و پرچم این کشور در مقر ناتو در بروکسل برافراشته خواهد شد. استولتنبرگ پیش از نشست وزیران در بروکسل به خبرنگاران گفت: «این یک هفته تاریخی است. فردا، ما از فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو ناتو استقبال خواهیم کرد». دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند نیز تایید کرد که این کشور امروز  به عضویت ناتو درخواهد آمد.
***
ترامپ: به دادگاه می‌روم
همزمان با اینکه احتمال می‌رود دونالد ترامپ امروز سه‌شنبه خود را تسلیم دادستان‌ها کند و در پی آن تظاهراتی برپا شود، پلیس نیویورک تمهیداتی از جمله مسدودسازی جاده‌های نزدیک به دادگاه منهتن را در دستور کار خود دارد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، احتمالا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا قرار است امروز در دادگاه حاضر شده و تفهیم اتهام شود. وی نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست که با اتهامات کیفری مواجه شده است. ترامپ که ظاهراً هنوز وقایع در حال وقوع را باور نکرده، با طعنه‌ به پیروانش گفت برای محاکمه خود در روز سه‌شنبه به دادگاه می‌رود، چه آنها «باور کنند یا نه». رئیس‌جمهور سابق و ۷۶ ساله، حرکت‌های بعدی خود را در آستانه مشکلات حقوقی خود تأیید کرد. ترامپ یکشنبه شب با انتشار پستی تحقیرآمیز در پلتفرم رسانه اجتماعی خود نوشت: «من روز دوشنبه ساعت 12 ظهر مارائه‌گو را ترک می‌کنم و به سمت برج ترامپ در نیویورک می‌روم». «صبح سه‌شنبه، باور کنید یا نه، به دادگاه خواهم رفت. قرار نبود آمریکا اینطور باشد».
***
شهادت 2 فلسطینی در نابلس
2 فلسطینی در پی مقابله با نیروهای اسرائیلی در نابلس و در پی مجروحیت به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیدند. به گزارش ایسنا، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی دیروز  حمله گسترده‌ای را به شهر نابلس آغاز کردند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی از چند محور به شهر نابلس یورش برده و خانه‌های فلسطینیان را مورد حمله قرار دادند. صهیونیست‌ها پس از یورش به نابلس دو جوان فلسطینی را بازداشت و موبایل‌های‌شان را مصادره کردند. منابع محلی از درگیری مسلحانه شدید مبارزان مقاومت با اشغالگران اسرائیلی در شهر نابلس خبر دادند. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد در این درگیری 2 فلسطینی به شهادت رسیده و شماری دیگر زخمی شدند. محمد  ابوبکر و محمد الحلاق 2 مبارز فلسطینی هستند که در درگیری مسلحانه با اشغالگران اسرائیلی در نابلس به شهادت رسیدند.
***
جسد جاسوس آمریکا در پارکینگ پنتاگون پیدا شد
 بنا به گفته مقام‌های پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)، جسد سرگروهبان «خوآن پائولو بوردادور» 14 مارس (23 اسفند ماه) در خودروی وی در پارکینگ شمالی پنتاگون پیدا شد. وبگاه «ان‌تی‌دی» گزارش کرد پارکینگ مذکور در شمال پنتاگون در امتداد بزرگراه 110 ویرجینیا در فاصله کوتاهی از رود «پوتوماک» قرار گرفته است. پزشکان اورژانس بلافاصله پس از اطلاع در محل حادثه حاضر شدند. بنا به گفته ارتش ایالات متحده، بوردادور یک مأمور درجه‌دار 42 ساله و کارشناس بخش اطلاعات محرمانه بود که در دفتر ستاد مشترک ارتش آمریکا کار می‌کرد. اعضای ستاد مشترک ایالات متحده از تمام 6 زیرمجموعه ارتش هستند که تحت ریاست ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، دفتر وزارت دفاع و فرماندهی رزمی ارتش آمریکا خدمت می‌کنند. مقام‌های ارتش آمریکا می‌گویند بوردادور در سپتامبر 2021 به‌عنوان یک افسر درجه‌دار مسؤول برنامه مقابله با نظارت فنی به استخدام دفتر امنیت ستاد مشترک درآمد. هم‌اکنون کمیته‌ تحقیقاتی برای مشخص شدن علت مرگ وی به جریان درآمده است. طبق این گزارش،‌ بوردادور سال 2004 به ارتش پیوست و سال 2010 برای مدت یک‌سال در عراق مستقر شد و از سال 2012 به مدت 4 سال به‌عنوان مدیر عملیات در اوکیناوای ژاپن فعالیت می‌کرد.
***
فرنجیه نزدیک بعبدا شد
 یک مقام بلندپایه فرانسوی از سفر «سلیمان فرنجیه» رهبر جنبش «مَرَده» لبنان به پاریس و تضمین‌هایی که وی به فرانسه داده، خبر داد. یک منبع ارشد فرانسوی به النهار از سفر سلیمان فرنجیه، رهبر جنبش مرده لبنان به پاریس خبر داد و گفت: او به پاتریک دورل، مشاور رئیس‌جمهور فرانسه که در کاخ الیزه از او استقبال کرد، تضمین‌های مورد نیاز فرانسه درباره عدم استفاده از یک سوم برهم زننده نصاب دولت و خودداری از مانع‌تراشی در عملکرد دولتی به ریاست یک نخست‌وزیر اصلاح‌طلب، چه نواف سلام یا شخص دیگری مشروط بر اینکه مجاز به انجام اصلاحات باشد، ارائه کرد.

Page Generated in 0/0059 sec