printlogo


کد خبر: 261291تاریخ: 1402/1/15 00:00
رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۲۲ درصدی کشته‌های سفرهای نوروزی خبر داد؛ سفر‌های نوروزی 40 درصد افزایش یافت
سالی که نکوست
معاون سیاسی - امنیتی استاندار مازندران در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای میزان ترافیک را در تعطیلات نوروزی از 12 به 6 ساعت کاهش داد

اسدالله خسروی: با وجود افزایش میزان سفرهای نوروزی در سال‌جاری اما خوشبختانه آمار کشته‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای نسبت به سال گذشته تاکنون 22 درصد کاهش داشته است. کاهش میزان تصادفات که ناشی از توجه مردم به اصول راهنمایی و رانندگی، رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌‌ها و.. بوده، در حالی است که سال گذشته بیش از هزار و 100 نفر در تعطیلات نوروزی در جاده‌ها جان خود را از دست دادند. طبق اعلام رئیس پلیس راهور از ابتدای سفر‌های نوروزی تاکنون ۸۲۱ نفر در پی تصادفات جاده‌ای در سراسر کشور جان خود را از دست داده‌اند.
سردار کمال هادیان‌فر از کاهش ۲۲ درصدی تعداد جان‌باختگان در تصادفات نوروز ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: هنوز ۳۳۲ هزار خودروی تهرانی در سفر هستند. رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی تعداد جان‌باختگان در تصادفات نوروز ۱۴۰۲ گفت: بیش از ۴ روز است که ترافیک برگشت به موطن اصلی مردم عزیز شروع شده است و روز گذشته وضعیت مطلوب بود و اغلب تصادفات در جاده‌های فرعی و روستایی رخ داده بود. رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بر اساس گزارشات، ۲۲ درصد کاهش جان‌باختگان را داریم و تقریبا ۸۲۱ نفر در این ایام جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۱۶ هزار نفر نیز مجروح و مصدوم شدند. وی با بیان اینکه اوج تصادفات در ۲۸ اسفندماه سال گذشته بود که با همیاری مردم عزیز ترددها یک روند معقول پیدا کرد، گفت: هنوز ۳۳۲ هزار خودروی تهرانی در سفر هستند که به تهران بازنگشته‌اند و عمده انباشتگی در گیلان و مازندران است.
* کاهش ترافیک جاده‌ای سفرهای نوروزی از 12 به 6 ساعت
معاون سیاسی - امنیتی استاندار مازندران گفت: تاکید وزیر راه و شهرسازی بر رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، همچنین تامین اعتبار لازم برای لغ‌گیری صخره‌های حاشیه جاده با هدف جلوگیری از ریزش سنگ در جاده‌ها همراه با اقدامات شبانه‌روزی  اداره کل راهداری استان و تلاش سایر ارگان‌ها در کنترل ترافیک، موجب شد میزان ترافیک جاده‌ای در تعطیلات نوروزی در استان مازندران از 12 ساعت سال‌های گذشته به کمتر از 6 ساعت در سال‌جاری برسد.  
روح‌الله سلگی در گفت‌وگو با «وطن امروز» در تشریح اقدامات انجام شده استانداری مازندران در تعطیلات نوروز اظهار داشت: با توجه به ورود حجم انبوه مسافران نوروزی به این استان، از اسفندماه تمهیدات لازم برای اسکان گردشگران و مسافران در ستاد تسهیلات نوروزی اندیشیده شد تا مشکلی در اسکان مسافران، تسهیل عبور و مرور، تامین نیازها و... ایجاد نشود. بر این اساس امکانات لازم و شرایط رفاهی برای مسافران نوروزی فراهم شد به طوری که طی سال جاری با رویکرد حمایت از مردم بویژه محرومان 30 درصد میزان چادرخوابی مسافران به دلیل هدایت آنها به مراکز اقامتی کاهش یافت.
وی به افزایش 9 درصدی مسافران نوروزی به استان مازندران نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: طی تعطیلات نوروزی 17 میلیون اقامت در استان انجام شد که البته با توجه به تمهیدات لازم در کنترل ترافیک و ایمنی جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز، شاهد کاهش میزان تصادفات و کاهش زمان ترافیک بودیم.
معاون سیاسی- امنیتی استاندار مازندران به متفاوت بودن ارائه خدمات به مسافران به دلیل مصادف بودن نوروز با ماه مبارک رمضان در سال جاری اشاره کرد و گفت: برپایی سفره‌های افطاری و پذیرایی از مسافران بویژه اسکان بیش از 50 هزار نفر از آنها در اماکن متبرکه، زائرسرای امامزادگان، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مدارس به دلیل وضعیت جوی و برودت هوا اقداماتی بود که توانستیم با خدمات‌رسانی به آنها رضایت مسافران را جلب کنیم.
سلگی خاطرنشان کرد: در بحث تضمین امنیت و توجه به عفاف و حجاب، قبل از مسافرت‌های نوروزی اقدام به هدایت 500 معتاد متجاهر به کمپ‌ها کردیم، از طرفی نیز همه اقلام مورد نیاز مواد غذایی سبد مصرفی مسافران اعم از میوه، گوشت و... را فراهم کردیم به طوری که 1000 تن گوشت قبل از تحویل سال در استان توزیع شد. علاوه بر این، تدارکات لازم برای تامین سوخت، دارو، نقدینگی در عابر بانک‌ها و... نیز انجام شد. همچنین 2000 نفر از نیروهای هلال‌احمر در بخش امداد و نجات برای رسیدگی به مردم اقدام به ارائه خدمت به مسافران نوروزی کردند.
ایجاد زنجیره انسانی چندین هزار نفره در شهر چالوس برای  ترویج و توجه به رعایت عفاف و حجاب با حضور مبلغان دینی و اجرای برنامه‌ برای کودکان و نوجوانان از دیگر اقداماتی بود که در ایام نوروز در استان مازندران انجام شد.
* ارائه بیش از ۶ میلیون خدمت از سوی هلال‌احمر به مردم در ایام نوروز
سخنگوی طرح ملی امداد و نجات نوروزی هلال‌احمر اعلام کرد: جمعیت هلال‌احمر تا پایان تعطیلات نوروزی ۶ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۶۴ خدمت به مردم ارائه کرده است. وحید سلیمی‌ با اعلام آمار کلی خدمات نوروزی جمعیت در قالب طرح‌های امدادی، خدمات بشردوستانه، خدمات درمان، دارو و توانبخشی گفت: از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین امسال، ۶ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۶۴ خدمت نوروزی به هموطنان در قالب طرح‌های امدادی، خدمات بشردوستانه جوانان، پویش هلال رحمت، همچنین خدمات درمان و توانبخشی و معاینات حجاج در سطح کشور ارائه شده است. سلیمی‌ با بیان اینکه در این مدت، ۵۸ هزار نفر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شده و ۸۲ هزار و ۴۷ بسته معیشتی نیز در قالب طرح هلال رحمت آماده توزیع در میان نیازمندان شده است، افزود: با مشارکت جوانان هلال‌احمر 5 میلیون و ۸۴۸ هزار و ۳۵۷ نفرخدمت بشردوستانه از جمله راهنمایی مسافران، برپایی خیمه‌های نماز، آموزش امداد و کمک‌های اولیه در ایام نوروز و در ورودی و خروجی‌های شهرها به مسافران ارائه شده است. وی با اشاره به آغاز معاینات حج زائران در کشور نیز گفت: با همکاری ۶۵۹۳ نفر روز پزشک، معاینات ۳۷ هزار و ۹۲۶ زائر تا پایان روز گذشته انجام شده است. همچنین در این ایام  ۱۱۵ هزار و ۶۳۲ خدمت توانبخشی، دارویی و درمانی با تلاش کادر دارویی و درمانی هلال‌احمر به مردم ارائه شده است. سخنگوی طرح‌های خدمات نوروزی جمعیت هلال‌احمر در پایان خاطرنشان کرد: خدمات نوروزی هلال‌احمر از روز ۲۴ اسفند با مشارکت ۴۵۵ هزار نفر/ روز نیروی انسانی جوان، امدادگر، داوطلب و کارمند هلال‌احمر آغاز شده است و تا پایان سفرهای نوروزی‌ تداوم دارد. سخنگوی طرح‌های نوروزی ۱۴۰۲ جمعیت هلال‌احمر در ادامه گفت: در طرح امداد نوروزی امسال، به ۵۸ هزار نفر امدادرسانی شده است. سلیمی با اشاره به آمار خدمات ارائه‌شده از روز ۲۴ اسفندماه تا روز سیزدهم فروردین‌‎ماه گفت: امدادگران جمعیت هلال‌احمر از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا سیزدهم فروردین ۱۴۰۲، در ۴۰۷۹ عملیات پوشش حوادث شرکت کردند که از این تعداد ۱۸۷۵ مورد حوادث جاده‌ای، ۱۶۱ مورد پوشش حوادث جوی، ۱۵۷ مورد عملیات کوهستان، ۱۵۷۰ مورد مراجعات حضوری، ۲۳۹ عملیات شهری، ۲۳ مورد عملیات زمین‌لرزه، ۱۷ مورد عملیات صنعتی کارگاهی، ۳۵ مورد عملیات در محیط‌های آبی - ساحلی و ۲ مورد نیز سایر عملیات بوده است. سخنگوی طرح‌های نوروزی هلال‌احمر ادامه داد: در این مدت به ۵۸ هزار نفر امدادرسانی شد. از این تعداد، ۴۶۶۲ نفر خدمات اسکان اضطراری، ۱۵۸۲ نفر انتقال به مراکز درمانی، ۲۵ هزار و ۱۷۶ نفر درمان در محل و ۲۸۱ نفر نیز خدمات انتقال به مناطق امن را دریافت کرده‌اند. وی با بیان اینکه امدادگران هلال‌احمر در این مدت ۳۴۶ مورد عملیات نجات فنی انجام داده و ۳۹۴ مصدوم سوانح جاده‌ای را رهاسازی کرده‌اند، از انجام تست قند و فشارخون برای ۲۶ هزار و ۸۶۳ نفر خبر داد.
***
بازدید نوروزی از برج میلاد بار دیگر رکورد زد     
برج میلاد در نوروز ۱۴۰۲ با برگزاری ویژه‌برنامه‌های گسترده میزبان مسافران و شهروندان بود و در بازدید نوروزی با میزبانی از بیش از ۳۵۰ هزار مسافر و شهروند رکوردی دیگر را در کارنامه کاری خود ثبت کرد.  برنامه‌های نوروزی این مجموعه به دلیل ایام ماه مبارک رمضان از ۲۷ اسفندماه آغاز شد و تا ۱۲ فروردین‌ماه ادامه داشت؛ این برنامه‌ها شامل برپایی غرفه‌های صنایع دستی، کارناوال عروسک‌های تن‌پوش هفت‌سین و بابانوروز، اجرای موسیقی نواحی، برپایی سفره‌های هفت‌سین، اجرای بازی‌های کودکانه، اجرای سیرک ایران-پرتغال، برپایی چایخانه حرم رضوی (ع) در لحظه افطار، برپایی بازی‌های هیجانی و الکترونیکی، برگزاری کنسرت‌های رایگان مردمی همچون سالار عقیلی و فریدون آسرایی بود. در ایام نوروز برج میلاد از ساعت ۹ الی ۲ بامداد میزبان گردشگران بود و در این ایام بیش از ۱۱۰ هزار نفر از طبقات گردشگری برج میلاد و بیش از ۳۵۰ هزار نفر از مجموعه برج میلاد و برنامه‌های نوروزی این مجموعه بازدید کردند که در نوع خود بی‌سابقه بود. همچنین برج میلاد تهران به‌ مناسبت سالگرد جمهوری اسلامی ایران با هلی‌کوپتر گل‌باران شد. مجموعه حرکات نمایش هوایی برای نخستین بار در مجموعه برج میلاد به مناسبت روز ١٢ فروردین و روز جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. 
***
سفرهای ریلی و هوایی بیشترین رشد  را در نوروز ۱۴۰۲ ثبت کرد    
وزیر راه و شهرسازی با اعلام رشد 3.5 درصدی تردد جاده‌ای در نوروز امسال گفت: در بخش ریلی رشد ۳۰ درصدی، در بخش هوایی رشد ۲۰ درصدی و در بخش دریایی رشد ۱۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کردیم. مهرداد بذرپاش درباره وضعیت تردد در جاده‌ها و رفع نقاط پرحادثه ضمن تشکر از همکاری پلیس راهور، فعالان راهداری، فعالان صنعت ریلی، هوایی و دریایی، آخرین آمار سفرهای نوروزی را اعلام کرد. وی گفت: ترددها در جاده‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد افزایش، در بخش ریلی با یک میلیون و ۶۰۰ هزار سفر رشد ۳۰ درصدی، در بخش هوایی با جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون نفر رشد ۲۰ درصدی را تجربه کردیم. بذرپاش ادامه داد: در حوزه دریایی نیز در ایام نوروز بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تردد در دریا داشتند که همزمان ۶۰۰ هزار خودرو نیز جابه‌جا شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشت.  وی با تاکید بر سیاست وزارت راه و شهرسازی برای کاهش حوادث جاده‌ای، درباره رفع نقاط پرحادثه گفت: سال گذشته ۳۵۰ نقطه پرحادثه رفع شد. رفع نقاط پرحادثه در ۸۷۰ نقطه تا پایان دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است.

 


Page Generated in 0/0050 sec