printlogo


کد خبر: 261292تاریخ: 1402/1/15 00:00
مرگ ۱۸ نفر در ۲۴ ساعت به دلیل ابتلا به «کووید-۱۹»؛ ۷۳۷ فرد مبتلا به کرونا در شرایط شدید بیماری هستند
احتمال افزایش موارد بستری و فوتی‌های کرونایی

مهدی زرین نام: کرونا مدتی است برای همه‌گیری چند باره خیز برداشته است به طوری که هم اکنون 64 شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی این بیماری قرار دارند و آمار جان‌باختگان و بستری‌شدگان به کرونا نیز به نسبت ماه‌های پیش بالا رفته است. به گفته کارشناسان، افت شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شده است کرونا همچنان سلامت مردم را تهدید کند؛ آنگونه که طبق بررسی‌ها مشخص شده است میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به ۱۷ درصد رسیده است. در همین ارتباط وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۷۱۳ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۸ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۱۴ فروردین، ۷۱۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۴۰۱ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت ۱۸ نفر از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۵ هزار و ۴۰۹ رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۸۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۷۳۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۷۵۱ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۹۳ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۴۱۹ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۲۶۳ دوز رسید. در حال حاضر ۱۹ شهرستان در وضعیت قرمز این بیماری، ۴۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۳ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۱ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
* انتظار افزایش موارد بستری و فوتی
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به تداوم روند افزایشی کرونا تا پایان فروردین در عین حال بر تزریق نوبت‌های یادآور واکسن کرونا تاکید کرد. دکتر بابک عشرتی درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور گفت: ما از قبل هم، انتظار افزایش موارد بیماری، پس از تعطیلات نوروز را داشتیم که این اتفاق هم به وقوع پیوست. به دنبال افزایش مبتلایان به بیماری ابتدا تعداد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند و سپس تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا افزایش می‌یابد و شواهد هم نشان می‌دهد این روند افزایشی کرونا به احتمال زیاد تا آخر فروردین ادامه یابد. عشرتی ادامه داد: عمده مواردی که در حال حاضر به واسطه ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند، گروه سالمندان یا کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند یا نوبت یادآور واکسن‌های کرونا را تزریق نکرده‌اند. وی درباره علائم فعلی بروز کرونا در افراد هم توضیح داد: شروع علائم مانند گذشته با آبریزش بینی، تب و لرز، گلودرد و... است. در صورتی که فرد مشکل زمینه‌ای داشته باشد، ممکن است این علائم تشدید شود و به دنبال آن درگیری ریه و تنگی نفس اتفاق افتد. این اپیدمیولوژیست با تاکید بر اینکه کرونا دیگر جزئی از زندگی بشر است، تصریح کرد: توصیه کلی ما این است که کسانی که به بیماری مبتلا می‌شوند و علامت دارند تا ۵ روز بعد از بهبود علائم حتما در منزل بمانند، چون این کار سبب می‌شود از گردش بیماری در سطح جامعه جلوگیری شود. وی با اشاره به لزوم تزریق نوبت‌های یادآور واکسن کرونا گفت: بالغان بویژه کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، حتما باید واکسن تزریق کنند.
* 56 درصد مردم ماسک نمی‌زنند
بررسی نمودارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور کمتر از ۱۷ درصد است. در حالی که شاهد روند صعودی بیماری کرونا در کشور هستیم و آمارهای وزارت بهداشت نیز بیانگر همین موضوع است، متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح حداقلی قرار دارد. بررسی تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور 46.8 درصد است؛ یعنی کمتر از ۵۰ درصد مردم همچنان به رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از انتقال بیماری باور دارند. در همین حال، میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی تهران کمتر از میانگین کشوری است و در حدود ۳۵.۶۷ درصد قرار دارد. از سوی دیگر، استفاده از ماسک نیز بشدت نزول کرده و کمتر از ۱۷ درصد مردم همچنان از ماسک در اماکن عمومی استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی کشور به 16.69 درصد رسیده است.

Page Generated in 0/0041 sec