printlogo


کد خبر: 261298تاریخ: 1402/1/15 00:00
اخبار

ثبت 440 میلیون تردد بین استان‌ها در تعطیلات نوروز
وزیر راه و شهرسازی از ثبت 440 میلیون تردد مسافران بین استانی در تعطیلات نوروزی امسال در جاده‌های کشور خبر داد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ارتباط زنده با شبکه خبر گفت: از ابتدای تعطیلات تاکنون 440 میلیون تردد بین استانی در کشور ثبت شده است.
به گفته وی، اگر چه میزان ترددها نسبت به سال قبل یک درصد رشد داشته، میزان تلفات حوادث جاده‌ای در این مدت نیز 22 درصد کاهش یافته است. بذرپاش همچنین درباره تردد با شبکه ریلی کشور گفت: 1.6 میلیون تردد با استفاده از شبکه ریلی کشور در این مدت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 30 درصد برخوردار شده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره تردد هوایی نیز گفت: در این مدت 2.6 میلیون مسافر از طریق هواپیما در سفرهای داخلی و خارجی جابه‌جا شدند که از رشد 20 درصدی برخوردار شده است.
بذرپاش درباره سفرهای دریایی نیز گفت: در این مدت 6.2 میلیون جابه‌جایی مسافر با تردد دریایی صورت گرفته و 600 هزار دستگاه خودرو مسافران نیز با شناورها به جزایر کشور و سواحل منتقل شده است.
وزیر راه و شهرسازی درباره اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها برای کاهش تصادفات نیز گفت: سال قبل 350 نقطه حادثه خیز جاده‌ای در کشور اصلاح شد و قرار است تا پایان دولت کنونی 870 نقطه حادثه خیز دیگر نیز با روش‌هایی مانند احداث زیرگذر، نصب علائم، احداث پل، روگذر و سایر اقدامات اصلاح شود.
***
حجم ترانزیت در سال گذشته به 10.8 میلیون تن رسید
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از ترانزیت 10.8 میلیون تن کالا در سال قبل از خاک کشور خبر داد.
شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه این رقم نسبت به سال قبل از رشد 10.7 درصدی برخوردار شده است، گفت: ترانزیت جاده‌ای در کشور 9.3 میلیون تن و سهم بخش ریلی 1.5 میلیون تن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اهمیت کریدور شمال - جنوب در ترانزیت کالا گفت: ظرفیت این مسیر 10 میلیون تن در سال است و برای توسعه و تکمیل این مسیر در حال توافق با کشور روسیه هستیم.
***
افزایش ۱۶ درصدی مصرف بنزین در سیزدهم فروردین
مصرف بنزین در روز سیزدهم فروردین به ۹۳ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر رسید. بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف روزانه بنزین در سیزدهم فروردین سال 1402، به 93 میلیون و 100 هزار لیتر رسید.
مصرف روزانه بنزین در این روز نسبت به روز مشابه در سال 1401، 15.9 درصد رشد داشته است. میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای امسال 113 میلیون و 900 هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5.6 درصد رشد نشان می‌دهد.
***
اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان به زودی تشکیل می‌شود
عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: با پیگیری اتاق ایران بزودی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان راه‌اندازی می‌شود که گام مفیدی برای پیشبرد اهداف اقتصادی ۲ کشور خواهد بود.
کیوان کاشفی در هشتادودومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمانشاه، با اشاره به استقبال بخش خصوصی از عادی‌سازی روابط ایران و عربستان اظهار داشت: عادی‌سازی روابط ایران و عربستان اصلی‌ترین مساله سیاسی و اقتصادی کشور طی یک ماه اخیر است. بر همین اساس بزودی با پیگیری اتاق ایران، اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان تشکیل خواهد شد.
عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران افزود: بخش خصوصی از این تعامل سازنده و مثبت بسیار استقبال می‌کند.
وی این تصمیم سیاسی را که نتایج آن بر اقتصاد کشور بسیار مثبت بوده سازوکاری مفید دانست و ابراز امیدواری کرد این تعاملات مثبت با کشورهای مختلف ادامه یابد.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، برگشت آرامش به بازارهای مالی از جمله ارز و طلا و ثبات در این بازارها را دستاورد مثبت عادی‌سازی روابط ایران و عربستان دانست و خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد تصمیمات درست سیاسی تا چه اندازه می‌تواند بر اقتصاد کشور اثر بگذارد.
کاشفی با اشاره به اینکه ایران و عربستان، ۲ کشور بزرگ و مهم منطقه هستند، اظهار کرد: همکاری سیاسی و اقتصادی ۲ کشور زمینه‌ساز ثبات در منطقه است. وی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز از هم‌اکنون اقدامات لازم را برای تعاملات اقتصادی با عربستان آغاز کرده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی لازم از سوی اتاق ایران برای تعامل اقتصادی با عربستان و اتاق بازرگانی این کشور آغاز شده است.
عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه عربستان از معدود کشورهای منطقه است که با آن اتاق بازرگانی مشترک نداریم، گفت: با پیگیری اتاق ایران به‌زودی اتاق مشترک بازرگانی ۲ کشور راه‌اندازی می‌شود که گامی مفید برای پیشبرد اهداف اقتصادی ایران و عربستان خواهد بود. کاشفی تصریح کرد: همچنین برنامه داریم بلافاصله بعد از بازگشایی سفارتخانه‌ها و مستقر شدن سفیران ۲ کشور، تبادلات هیات‌های تجاری را آغاز کنیم.

Page Generated in 0/0051 sec