printlogo


کد خبر: 261300تاریخ: 1402/1/15 00:00
اخبار

رمزگشایی از دلایل حمله اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه
صبح دوازدهم فروردین رژیم جنایتکار صهیونیستی با حمله به حومه دمشق سوریه، ۲ نفر از مستشاران نظامی ایران را به شهادت رساند. «میلاد حیدری» و «مقداد مهقانی» ۲ نفر از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند که در این حمله به شهادت رسیدند. حالا با گذشت ۳ روز، نورنیوز، رسانه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در خبری اختصاصی اعلام کرد: «حمله منفعلانه رژیم صهیونیستی به اماکنی در سوریه که منجر به شهادت افتخارآمیز ۲ مستشار نظامی ایران شد، پشت پرده‌هایی دارد که به بی‌ثباتی لجام‌گسیخته در سرزمین‌های اشغالی و برخی ادعاها درباره انفجار چهارراه مجدو در اسفند سال گذشته در تل‌آویو مربوط است».
اواخر اسفند سال گذشته بود که یک انفجاری در «مجدو» واقع در شمال فلسطین اشغالی رخ داد. در پی این انفجار تل‌آویو بیش از 30 ساعت مانع انتشار اخبار درباره آن شد و پس از آن تنها خبرهایی با جزئیات محدود، درباره آن در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد. با این حال برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که انفجار چهارراه مجدو یکی از مقامات عالی‌رتبه نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داده بود.
***
معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی منصوب شد
رئیس مجلس شورای اسلامی در حکمی علیرضا شریفی برزگر را به عنوان معاون اجرایی مجلس منصوب کرد.
محمدباقر قالیباف در این حکم که روز دوشنبه منتشر شد، خطاب به شریفی برزگر نوشته است: انتظار می‌رود در چارچوب سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ابلاغی رهبر معظم انقلاب و با رویکردهای تحولی و تاکید بر کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی، نسبت به ساماندهی هرچه بیشتر حوزه‌های اداری و مالی مجلس اعم از توسعه و ارتقای کیفی زیرساخت‌های آن مبتنی‌بر فناوری‌های نوین؛ ارتقا و بهره‌وری نیروی انسانی، شفاف‌سازی و انضباط مالی، بهره‌برداری سریع‌تر طرح توسعه مجلس و خدمت‌رسانی به نمایندگان محترم و کارکنان خدوم، برنامه‌ریزی و اقدام کنید. شریفی پیش از این مسؤولیت‌های جانشین حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی و مدیرمسؤولی خبرگزاری خانه ملت را برعهده داشت. پیش از این علی محمدقلی‌ها معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت که اسفندماه سال گذشته از این مسؤولیت استعفا کرد. وی از ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ معاونت اجرایی مجلس را برعهده داشت.
***
ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره نقش ایران در منطقه
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی تلاش ایران برای استقرار نظامی در برخی کشورهای منطقه شد. به گزارش ایسنا، یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بازدید از نظامیان این رژیم در کرانه باختری با نادیده گرفتن اقدامات خرابکارانه و تروریستی این رژیم علیه ایران گفت: ما اجازه نخواهیم داد ایران و حزب‌الله به ما آسیبی برسانند. او با تکرار ادعاهای رژیم اسرائیل علیه نقش ایران در منطقه گفت: تمام جبهه‌های ما آماده هستند. ایرانی‌ها در حال گسترش دسترسی‌شان به (کرانه باختری) و غزه و در تلاش برای رسیدن به استقرار نظامی در سوریه و لبنان هستند. ادعای گالانت درباره تلاش ایران برای حضور مستقل نظامی در کشورهای منطقه در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند با فعالیت‌های نظامی مداخله‌جویانه در منطقه که ناقض امنیت و استقلال کشورها باشد، مخالفند. حضور نظامیان ایران در سوریه نیز تنها به شکل مستشاری و با درخواست دولت رسمی سوریه برای مبارزه با تروریسم و کمک به تامین امنیت این کشور انجام شده است. گالانت در حالی مدعی تلاش ایران برای استقرار نظامی در منطقه است که اصلی‌ترین متحد آن، آمریکا، دهه‌هاست با حضور نظامی در منطقه و دامن زدن به رقابت تسلیحاتی میان کشورهای آن، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.
***
EP-E3، پرنده جاسوسی که به ایران نرسید
روز ۱۳ فروردین یک هواپیمای EP-E3  آمریکایی پس از دریافت اخطار از سوی پدافند هوایی کشورمان در محدوده دریای عمان، مسیر خود را تغییر داد و از آسمان کشورمان دور شد. براساس اعلام ارتش، این هواپیما از لحظه پرواز در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار داشت و قبل از رسیدن به منطقه شناسایی پدافند هوایی و به دور از آب‌های سرزمینی توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی اخطار دریافت و اقدام به اصلاح مسیر خود کرد و در کل مدت پرواز نیز در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی قرار داشت. EP-E3 یک هواپیمای شناسایی و جاسوسی بوده که به انواع سامانه‌های جمع‌آوری داده، سیگنال، جنگ الکترونیک و سامانه‌های شنود مجهز است. نمونه اولیه این هواپیما سال ۱۹۶۹ توسط کمپانی لاکهید در آمریکا ساخته و در سال‌های بعد این هواپیمای جاسوسی به‌روز شده است. طول این هواپیما ۳۵ متر، ارتفاع آن ۱۰ متر و طول بال‌های آن حدود ۳۰ متر است. سرعت EP-E3 به ۴۱۱ نات (۱۸۵۲ کیلومتر در ساعت) و سقف پروازی آن به ۸ هزار و ۵۰۰ متر می‌رسد. EP-E3 قادر است بیش از ۱۲ ساعت پرواز کند. این هواپیمای ۴‌موتوره که در پایگاه‌های آمریکا در اقیانوس هند، اطلس و آرام مستقر است،  ۲۴ خدمه و افسر دارد.

Page Generated in 0/0056 sec