printlogo


کد خبر: 261322تاریخ: 1402/1/16 00:00
پیوستن رسمی فنلاند به ناتو با واکنش شدید روسیه مواجه شد
مسکو: اقدام متقابل انجام می‌دهیم

گروه بین‌الملل: پرچم فنلاند روز سه‌شنبه به ‌عنوان سی‌ویکمین عضو پیمان آتلانتیک شمالی طی تشریفاتی در مقر ناتو در بروکسل به اهتزاز درآمد.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: پیوستن فنلاند به ناتو هم برای این کشور و هم برای این سازمان تحولی مناسب است. فنلاند دارای نیروهایی با ظرفیت بالاست و سال‌ها دوشادوش اعضای ناتو کار کرده است.
وی افزود: عمیقا مفتخرم که عضویت کامل فنلاند را در ائتلاف‌مان خوشامد بگویم. ما همچنین در انتظار پیوستن سوئد در اسرع وقت هستیم. دبیرکل ناتو ادعا کرد: پوتین می‌خواست درهای ناتو را ببندد اما ما نشان دادیم او در این ماموریت شکست خورده است. تهدید و ارعاب کار نمی‌کند و مرزهای ناتو گسترش یافته است.
همچنین رئیس‌جمهور فنلاند «سائولی نینیستو» طی بیانیه‌ای گفت: هر کشوری امنیت خود را به حداکثر می‌رساند و فنلاند هم در همین چارچوب اقدام کرده است.
وی با بیان اینکه عضویت در ناتو موقعیت بین‌المللی و فضای مانور ما را تقویت می‌کند، افزود: ما به ‌عنوان یک شریک مدت‌هاست فعالانه در فعالیت‌های ناتو شرکت کرده‌ایم و در آینده در زمینه بازدارندگی و دفاع جمعی ناتو مشارکت خواهیم کرد. فنلاند و سوئد پارسال پس از حمله روسیه به اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. فنلاند هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.
وزیر خارجه آمریکا هم در واکنش به پیوستن فنلاند به ناتو گفت: ناتو در یک لحظه تاریخی به‌ سر می‌برد، از عضویت فنلاند در این پیمان استقبال می‌کنیم. آنتونی بلینکن در ادامه گفت: بار دیگر بر حمایت خود از اوکراین و تلاش برای افزایش توانمندی ناتو تاکید می‌کنیم.
پیوستن فنلاند به ناتو، همزمان با هفتادوچهارمین سالگرد امضای پیمان آتلانتیک شمالی در ۴ آوریل ۱۹۴۹ اتفاق افتاد و نخستین گسترش مرزهای این ائتلاف دفاعی از زمان پیوستن مقدونیه شمالی در سال ۲۰۲۰ است.
پیوستن فنلاند به ناتو اما واکنش شدید روسیه را در پی داشته است. وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز ناامیدی از تصمیم هلسینکی برای پیوستن رسمی به ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا، بار دیگر اعلام کرد مسکو مجبور به انجام اقدامات تقابلی خواهد بود.
این وزارتخانه اعلام کرد: همان‌طور که بارها هشدار داده‌ایم، فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تقابلی هم از نظر ماهیت فنی- نظامی و هم برای توقف تهدیدها علیه امنیت ملی خود که در ارتباط با ورود فنلاند به ناتو ایجاد می‌شود، انجام دهد.
به گزارش اسپوتنیک، این وزارتخانه افزود: به دلیل بیش از ۲ برابر شدن خط تماس مستقیم بین ناتو و مرزهای فدراسیون روسیه، تغییر اساسی در وضعیت منطقه شمال اروپا ایجاد شده که قبلا یکی از باثبات‌ترین (مناطق) در جهان بود. همچنین روز گذشته سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه به عضویت رسمی فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) واکنش نشان داد. دیمیتری پسکوف طی نشست خبری در کرملین با بیان اینکه فنلاند هرگز کشوری ضد روسیه نبوده، گفت اما گسترش ائتلاف ناتو، مسکو را مجبور به انجام اقدامات تقابلی می‌کند.
سخنگوی کرملین اظهار داشت: «ورود فنلاند به ناتو یک تشدید تنش دیگر است. روسیه از نزدیک استقرار تسلیحات ناتو در خاک فنلاند را زیر نظر خواهد داشت».
به‌ گفته وی، گسترش ناتو روسیه را مجبور می‌کند اقداماتی را برای تضمین امنیت خود انجام دهد. سخنگوی کرملین معتقد است: «پیوستن فنلاند به ناتو وضعیت منطقه را بشدت تشدید می‌کند، گسترش ناتو تهدیدی برای امنیت روسیه و منافع ملی این کشور است و دقیقا این وضعیت ما را مجبور می‌کند اقدامات متقابل تاکتیکی و استراتژیک انجام دهیم».
پسکوف یادآور شد شرایط عضویت فنلاند در ناتو و ورود احتمالی اوکراین به این ائتلاف اساسا متفاوت است. وی توضیح داد: «فنلاند هرگز اقدامی علیه روسیه انجام نداده است. ما هرگز هیچ اختلافی با فنلاند نداشتیم ولی درباره اوکراین، وضعیت کاملا متضاد و بالقوه خطرناک است و همین واقعیت است که نیاز به انجام عملیات نظامی ویژه و دستیابی به اهداف آن را دیکته می‌کند».
به‌گفته وی، روسیه قبل از اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه، آنچه را در فنلاند اتفاق می‌افتد، از نزدیک زیر نظر خواهد داشت.
سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد روابط با این کشور مسلما دستخوش تغییراتی خواهد شد، این امر نمی‌تواند بر ماهیت روابط دوجانبه با کشورهایی که به اعضای جدید اتحاد تبدیل می‌شوند، تاثیری نداشته باشد، چرا که پیمان آتلانتیک شمالی یک ساختار نظامی و غیردوستانه در قبال روسیه است.

Page Generated in 0/0224 sec