printlogo


کد خبر: 261336تاریخ: 1402/1/16 00:00
27 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید-19» جان باختند
جولان دوباره کرونا د‌ر کشور
شناسایی ۹۵۳ بیمار جدید کرونا در کشور طی یک شبانه‌روز

با وجود آمار فوتی‌های کرونایی در ماه‌های گذشته و به صفر رسیدن شمار جان‌باختگان این بیماری در برخی روزها اما مدتی است کرونا برای چندمین بار برای همه‌گیری خیز برداشته است؛ آنطور که هم اکنون تعداد مبتلایان، فوتی‌ها و بستری‌شدگان بر مدار صعود قرار گرفته است؛ بیماری‌ای که راه مقابله با آن علاوه بر خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انجام واکسیناسیون است. به گفته کارشناسان کم‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی بویژه در تعطیلات نوروز و انجام دید و بازدیدها موجب شده است این بیماری مسری در کشور افزایش یابد. در همین ارتباط وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۹۵۳ بیمار «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۲۷ بیمار نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا سه‌شنبه ۱۵ فروردین، ۹۵۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۴۸۳ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۹۲۱ نفر رسید. متاسفانه در طول این مدت ۲۷ نفر از بیماران «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۵ هزار و ۴۳۶ رسید. از سویی خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۲۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۷۴۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس این گزارش تاکنون ۵۵ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۶۵۳ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.
 همچنین ۶۵ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۵۷ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۷۰ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۵۵۹ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۶ دوز رسید. از سویی در حال حاضر ۱۹ شهر در وضعیت قرمز، ۴۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۳ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۱ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
* کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی
روند ابتلا به کرونا همچنان رو به رشد بوده و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی همچنان پایین است؛ به طوری که متوسط استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به «کووید-19» در کشور حدود ۱۶ درصد است. پیش‌بینی‌ها بر آن است که روند افزایشی کرونا در کشور تا پایان فروردین ادامه داشته باشد و هرچند که شدت بیماری‌زایی سویه‌های اُمیکرونی کرونا نسبت به سویه‌های پیشین کمتر شده اما با توجه به افزایش سرایت‌پذیری آنها و بالا بودن قدرت انتقال، همچنان امکان بالا رفتن موارد ابتلا و بستری وجود دارد. بر همین اساس وزارت بهداشت اکیدا به مردم توصیه می‌کند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و اگر علائمی مانند تب، سرفه، گلودرد، بدن‌درد، آبریزش بینی و... دارند، تا زمان رفع علائم در منزل بمانند.

Page Generated in 0/0060 sec