printlogo


کد خبر: 261347تاریخ: 1402/1/16 00:00
اخبار

معاون بین‌الملل وزارت دفاع: 
پدافند هوایی سوریه را تقویت می‌کنیم
معاون امور بین‌الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ایران خود را ملزم می‌داند به کشورهای دوست مانند سوریه در زمینه توانمندسازی پدافند هوایی و مقابله با اهداف هوایی کمک کند. سردار «سیدحمزه قلندری» روز گذشته در حاشیه مراسم جهانی مین‌زدایی در جمع خبرنگاران درباره صادرات محصولات دفاعی گفت: بعد از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران که در سال ۲۰۲۰ میلادی روی داد، شاهد رو آوردن کشورهای زیادی برای استفاده از تسلیحات ایرانی هستیم. وی افزود: نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، ویژگی مهمی است که در تسلیحات ایرانی وجود دارد و آن هم به نمایش درآمدن دانش و فناوری ایرانی در عرصه بین‌المللی است. معاون وزیر دفاع در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی بعد از استفاده از تسلیحات ایرانی شاهد رشد خیره‌کننده دانش و فناوری ایران بوده‌اند به طوری که موجب تعجب آنها شده است که چطور کشوری که سال‌ها تحریم بوده به این حد از پیشرفت رسیده و تسلیحات آن در لبه فناوری جهانی قرار داشته است. وی با تاکید بر اینکه نگاه انسانی جمهوری اسلامی عامل دیگری است که باعث رشد صادرات تسلیحات جمهوری اسلامی شده است، اظهار داشت: نکته دیگر توجه جمهوری اسلامی به انتقال این فناوری به سایر کشورها بوده است. ما بسیاری از کشورهای همسایه و دوست خودمان را نه‌تنها از نظر تجهیزات و تسلیحات بلکه در حوزه فناوری ساخت تسلیحات دفاعی نیز کمک کرده‌ایم. از سویی ما همچنین شاهد حضور وزارت دفاع در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استقبال گسترده از محصولات دفاعی ایرانی از جانب سایر کشورها بوده‌ایم. 
سردار قلندری درباره همکاری ایران با سوریه در زمینه توانمند‌سازی پدافند هوایی این کشور نیز تصریح کرد: نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که در گذشته کشور سوریه واقعاً کشوری بی‌دفاع در مقابل حملات هوایی رژیم صهیونیستی بود اما در حال حاضر حجم زیادی از حملات هوایی توسط دولت سوریه در حال دفع شدن است و ما نیز خود را ملزم می‌دانیم که به کشورهای دوست مانند سوریه در زمینه توانمند‌سازی پدافند هوایی و مقابله با اهداف هوایی کمک کنیم.
***
تمجید امیرعبداللهیان از مواضع موریتانی برای حمایت از فلسطین
وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه در دیدار «الداه ولد سیدی ولد أعمر طالب» وزیر امور اسلامی موریتانی، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به دولت و ملت موریتانی، از حضور و شرکت این کشور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در کشورمان قدردانی کرد. «حسین امیرعبداللهیان» در این دیدار سلام‌های گرم رئیس‌جمهور اسلامی ایران به محمد ولد الغزوانی، رئیس‌جمهور موریتانی را به وزیر امور اسلامی این کشور ابلاغ کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین مواضع دولت و ملت موریتانی در حمایت از آرمان فلسطین را ستود. 
وزیر امور اسلامی موریتانی نیز در این دیدار سلام‌های گرم مقامات عالی کشورش به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران را ابلاغ کرد. 
وزیر امور اسلامی موریتانی گفت: از توافق ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم و امیدواریم برکات این توافق به مردم 2 کشور، منطقه و همه کشورهای اسلامی برسد. وی همچنین از حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین قدردانی کرد و افزود: مساله فلسطین تنها موضوع ملت فلسطین نیست، بلکه مساله کل امت اسلامی است و ایران در این موضوع پیشگام بوده است.
***
نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی: 
استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر مردود است
سفیر و نماینده دائم کشورمان در جریان جلسه تصمیم‌گیری شورای حقوق بشر درباره قطعنامه تمدید یک‌ساله ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، قطعنامه ارائه‌شده توسط ایسلند و انگلیس را غیرقابل توجیه و ناشی از روایت‌های نادرست و غیرواقعی از تحولات ایران و بی‌توجهی به پیشرفت‌های حقوق بشری و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در ارتقا و حفاظت از حقوق بشر ایرانیان دانست. «علی بحرینی» گفت: حامیان این قطعنامه که خود با وضع تحریم‌ها علیه مردم ایران از اصلی‌ترین ناقضان حقوق بنیادین مردم ایران هستند، خود را پشت عنوان حقوق بشر پنهان کرده و از حقوق بشر و شورای حقوق بشر برای اهداف سیاسی خود سوءاستفاده می‌کنند. 
سفیر ایران در ژنو افزود: پیام مردم ایران به انگلیس و سایر حامیان غربی این قطعنامه کاملا روشن است و چیزی نیست جز اینکه مردم ایران با انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ تصمیم گرفته‌اند کشوری مستقل باشند که مستقل و بدون وابستگی به قدرت‌های خارجی، با عزت نفس زندگی کنند.
بحرینی در بخشی از سخنرانی خود در این جلسه همچنین با اشاره به رویکرد و سابقه همکاری و تعامل جمهوری اسلامی ایران با سازوکارهای حقوق بشری، گفت: استفاده از حقوق بشر به عنوان سلاح در جهت اهداف سیاست خارجی گروه معدودی از کشورهای غربی علیه کشورهای در حال توسعه و مستقل، غیرقابل قبول است و آرمان مشترک جهانی برای ارتقای حقوق بشر را به خطر می‌اندازد. این رویکرد نه کمکی به حفظ و ارتقای حقوق بشر می‌کند و نه با واقعیت‌های میدانی و تاریخ و پیشینه فرهنگ و تمدن ایرانی که مبتنی بر آموزه‌های انسانی و توجه به حقوق بشر است، سازگاری دارد. بر اساس این گزارش، قطعنامه شورای حقوق بشر برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جلسه این شورا در ژنو، بررسی و با وجود مخالفت و عدم موافقت بیش از نیمی از اعضای شورای حقوق بشر، در نهایت با فشار دولت‌های غربی به تصویب رسید. شورای حقوق بشر دارای ۴۷ عضو است.

Page Generated in 0/0404 sec