printlogo


کد خبر: 261368تاریخ: 1402/1/17 00:00
رئیس‌جمهور روسیه: حمایت واشنگتن از انقلاب رنگی در اوکراین منجر به بحران امروز شده است
کنایه‌های پوتین به سفیر جدید آمریکا در مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مراسمی در کرملین ضمن بیان اینکه روابط روسیه و آمریکا در بحران عمیقی قرار دارد، به «لین تریسی» سفیر جدید ایالات‌متحده در مسکو گفت حمایت واشنگتن از انقلاب‌های رنگی در سیاست خارجی خود از جمله در اوکراین در سال ۲۰۱۴ منجر به بحران امروز شده است. وی افزود مسکو از ایجاد روابط با واشنگتن بر مبنای اصول برابری و عدم مداخله در امور داخلی حمایت می‌کند. پوتین همچنین درباره روابط مسکو با اتحادیه اروپایی گفت اخیرا بدتر شده و اروپا آغازگر رویارویی با روسیه بود. او در دیدار با سفرای جدید ۱۷ کشور در روسیه و دریافت استوارنامه آنها تاکید کرد: مسکو آماده گفت‌وگو با همه کشورها است و قرار نیست خود را منزوی کند. روسیه هیچ قصد سوء یا خصمانه‌ای نسبت به هیچ طرفی ندارد. رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد سفرای خارجی در گفت‌وگوهای سیاسی و مسائل بشردوستانه مشارکت داشته باشند. وی همچنین تصریح کرد روسیه انتظار دارد شرکای آن به اصول برابری در روابط دوجانبه پایبند باشند. پوتین همچنین سفرای خارجی را از مفهوم جدید سیاست خارجی روسیه مطلع کرد. رئیس‌جمهور روسیه در عین حال گفت مسکو مسیر خود را برای تشکیل یک جهان چند قطبی دنبال خواهد کرد. رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: ما به کمک به سوریه برای غلبه بر پیامدهای زلزله ویرانگر و حمایت از آن در حل بحران ادامه خواهیم داد. وی اضافه کرد: سوریه دوست نزدیک روسیه است و ما به آن کمک کردیم تروریسم بین‌المللی را از بین ببرد.
رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر در مقاله‌ای، آمریکا را مسؤول سازماندهی «کودتای دولتی مسلحانه» در اوکراین در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد که به برکناری ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور وقت و روی کار آمدن دولت غرب‌گرا در این کشور و ایجاد شکاف در آن منجر شد. رئیس‌جمهور روسیه در این مقاله‌ که در وبسایت کرملین و نشریه «دی‌زایت» آلمان به مناسبت هشتادمین سالگرد آغاز جنگ اتحاد شوروی علیه آلمان نازی، منتشر شد، درباره وقایع سال ۲۰۱۴ نوشت: چرا ایالات‌متحده کودتایی را سازماندهی کرد و کشورهای اروپایی بزدلانه از آن حمایت کردند که باعث شکاف در اوکراین و الحاق کریمه شد؟
رئیس‌جمهور روسیه در ادامه تاکید می‌کند تراژدی سال ۲۰۱۴ در اوکراین، مثالی از پیامدهایی است که این سیاست تهاجمی به بار آورده است. پوتین در ادامه می‌گوید: اروپا فعالانه از کودتای مسلحانه غیرقانونی در اوکراین حمایت کرد. این همان جایی بود که همه چیز آغاز شد. چه لزومی به این کار بود؟ رئیس‌جمهور وقت [اوکراین] یانوکوویچ قبلا همه خواسته‌های مخالفان را پذیرفته بود.

Page Generated in 0/0049 sec