printlogo


کد خبر: 261369تاریخ: 1402/1/17 00:00
فلسطین اشغالی
تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

تجاوز وحشیانه کم‌سابقه سحرگاه دیروز نظامیان اشغالگر قدس و شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی، فرماندهی نظامی رژیم اشغاگر را در وحشت فرو برده که مبادا اسرائیلی‌ها با وضعیتی انفجاری در  قدس، کرانه باختری و نوار غزه مواجه شوند. 
منابع محلی گزارش دادند در نتیجه این تجاوز 240 نفر از اعتکاف‌کنندگان به دلیل جراحات وارده بیهوش شدند. نظامیان اسرائیلی در این حمله وحشیانه، نمازگزاران فلسطینی را با گلوله‌های پلاستیکی هدف قرار دادند و برای حمله به آنها از گازهای خفه‌کننده و بمب‌های صوتی استفاده کردند.
همچنین آنها از چوب برای ضرب‌وشتم نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان در مسجدالاقصی حتی در قسمت زنان استفاده کردند و در نتیجه داخل مسجد آتش‌سوزی به ‌راه افتاد.
صهیونیست‌ها شیشه‌های مصلای القبلی را شکسته و برق آن را هم قطع کردند و انتظامات مسجدالاقصی را مجبور به ترک این مصلا کردند.
تعداد زیادی از نظامیان رژیم اشغالگر از سمت باب المغاربه به اعتکاف‌کنندگان حمله و کادر درمان در مجاورت نمازخانه القبلی را محاصره کردند. نیروهای کادر درمان و خدمه آمبولانس‌ها نیز از این حملات وحشیانه در امان نماندند.
هلال‌احمر قدس گزارش داد بسیاری از نمازگزاران بعد از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها دچار شکستگی دست و پا شده‌اند. نظامیان رژیم اشغالگر همچنین نیروهای امداد را نیز هدف قرار دادند و به سر یکی از امدادگران ضربه زدند.
علاوه بر مجروحیت شمار زیادی از معتکفان و نمازگزاران، تعداد زیادی نیز بازداشت شده‌اند.‌ همچنین تصاویر ده‌ها نمازگزار دست‌بسته که در داخل مسجد توسط نیروهای دژخیم روی زمین خوابانده شده‌اند، به جهان مخابره شده است.
به گزارش خبرگزاری شهاب، در حملات دیروز 400 فلسطینی در مسجدالاقصی بازداشت و بیش از 100 نفر از نمازگزاران و معتکفان فلسطینی در صحن دومین قبله مسلمانان مجروح شدند.
همچنین هلال‌احمر فلسطین در قدس اعلام کرد در درگیری‌های دیروز جوانان فلسطینی با اشغالگران اسرائیلی در محوطه‌ها و اطراف مسجدالاقصی 12 فلسطینی زخمی و 3 نفر از آنان به بیمارستان منتقل شدند.
* حمله مجدد توسط شهرک‌نشین‌ها
به دنبال حمله 4 ساعته نظامیان صهیونیست به قدس این شهرک‌نشینان صهیونیست بودند که موجی جدید از تعرض را آغاز کردند.
آنها یک گروه  متشکل از 800 صهیونیست بودند که  صبح چهارشنبه با حمایت ارتش  عبری به مسجدالاقصی یورش بردند.
در واکنش به این رویداد، مسؤولان مساجد در کرانه باختری و قدس اشغالی از فلسطینیان خواستند برای دفاع از مسجدالاقصی و مقابله با وحشی‌گری‌های نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به ‌پا خیزند.
این در حالی است که طبق آخرین خبرها،  پلیس رژیم صهیونیستی تمام دروازه‌های ورودی بخش قدیمی شهر قدس را بسته است. صهیونیست‌ها از نخستین ساعات بامداد ضمن بازداشت صدها زن و مرد فلسطینی، حتی از اقامه اذان و نماز صبح در این مسجد جلوگیری و تلاش دارند زمینه را برای حضور شهرک‌نشینان صهیونیست در مراسم عصر امروز مهیا کنند.
بر اساس گزارش‌ها، بهانه نظامیان و شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست از وحشی‌گری‌های روز چهارشنبه، در واقع رفتن به پیشواز عید پسح یهودیان بود که قرار است امروز پنجشنبه 6 آوریل آغاز شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. یهودیان افراطی اصرار دارند در این ایام، حریم مسجدالاقصی را نقض کرده و بخشی از به‌اصطلاح مناسک خود را در حریم این مسجد بجا بیاورند. یکی از افرادی که طی سال‌های گذشته به این کار اصرار داشت، «ایتمار بن‌گویر» بود که اکنون بر مسند وزارت امنیت داخلی کابینه نتانیاهو تکیه ‌زده است. او امسال هم (سه‌شنبه شب) دستور داد به نمازگزاران و معتکفان مسجدالاقصی حمله و زمینه برای هتک حرمت این مکان مقدس ادیان ابراهیمی فراهم شود. این در حالی است که طبق تعهداتی که رژیم صهیونیستی در سال 1948 داده است، حریم مسجدالاقصی خارج از محدوده حکمرانی اشغالگران به شمار می‌رود و تولیت آن بر عهده پادشاهی هاشمی در اردن است. تل‌آویو طی ۸ دهه گذشته بارها تعهد داده یهودیان وارد حریم مسجدالاقصی نشوند.
* پاسخ راکتی مقاومت
گفتنی است رسانه‌های عبری دیروز از شلیک دست‌کم 10 راکت از نوار غزه به ‌سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین از جمله شهرک سدیروت همجوار با غزه خبر دادند. این حملات راکتی خسارت‌هایی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین وارد کرد ولی تلفات جانی به‌ همراه نداشته است. همچنین صدای انفجار در شهرک‌های اطراف نوار غزه به گوش رسید. پیش از آن آژیرهای هشدار حملات راکتی و موشکی در شهرک عسقلان (اشکول) به صدا درآمده بود.
* وحشت فرماندهی نظامی اسرائیل
شبکه 13 اسرائیل دیروز همچنین اعلام کرد  فرماندهی نظامی رژیم صهیونیستی نگران است رویدادهای اخیر در مسجدالاقصی به وضعیت انفجاری در  قدس، کرانه باختری و نوار غزه  منجر شود. بر اساس این گزارش، انفجار اوضاع در مسجدالاقصی ایجاب می‌کند اسرائیل در کنار توجه به اتفاقاتی که ممکن است در جبهه شمالی رخ دهد، عمده تمرکز خود را معطوف به عرصه فلسطین کند. روزنامه اسرائیل هیوم در یادداشتی تاکید کرد: «اوضاع (در سرزمین‌های اشغالی) بشدت متشنج است و به سوی انفجار اوضاع و انتفاضه‌ای فلسطینی پیش می‌رود». پایگاه عبر‌ی آی 24 نیز اعلام کرد «رونین بار» رئیس سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی (شاباک)  اعتراف کرده که طی ۳ ماه اخیر بیش از 200 عملیات «بزرگ» ضد تل‌آویو صورت گرفته است. رسانه‌های عبری همچنین اعلام کردند ارتش ۴ گردان جدید را برای استقرار در طول دیوار حایل با کرانه باختری به این منطقه فراخوانده است.
* زخمی‌ شدن نظامی اسرائیلی در الخلیل
یورش بامدادی نظامیان رژیم به شهر الخلیل با مقاومت رزمندگان فلسطینی پاسخ داده شد. در این یورش یک نظامی صهیونیست با گلوله رزمندگان مقاومت فلسطینی در شهرک أمر در شمال ‌الخلیل زخمی و بنا به گزارش رسانه‌های عبری راهی بیمارستان شد.

Page Generated in 0/0044 sec