printlogo


کد خبر: 261396تاریخ: 1402/1/17 00:00
اخبار

ضرر ۲ میلیارد دلاری بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی سوئد
اَلکتا، بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی سوئد، پس از گزارش ۲ میلیارد دلار زیان سرمایه‌گذاری مرتبط با بحران بانکی ماه گذشته در آمریکا، مسؤول اوراق قرضه و سهام خود را به‌صورت رسمی برکنار و برنامه‌ای برای کاهش ریسک‌پذیری اعلام کرد. بنا به گزارشی از وبگاه بلومبرگ، الکتا روز سه‌شنبه اعلام کرد سهام عمده را در شرکت‌های دور از بازار داخلی خود کاهش خواهد داد. این صندوق «گرولیوس آن» را به‌عنوان سرپرست مدیریت سبد سهام معرفی کرد. 
«جِیکوب لاپیدوس» سخنگوی اَلکتا اعلام کرد لیزلوت لِدین، مسؤول اوراق قرضه و سهام برکنار شده است. لدین مسؤول تبدیل اَلِکتابه یکی از بزرگ‌ترین سهامداران گروه مالی بانک سیلیکون‌ولی، بانک سیگنچر و بانک فرست ریپابلیک است. بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنچر سقوط کردند و بانک فرست ریپابلیک هنوز برای بقای خود در تلاش است.
 مگنوس بیلینگ، مدیرعامل اَلکتا، در بیانیه‌ای اظهار کرد: زیان بانک‌های آمریکا، اعتماد مشتریان به الکتا و مدیریت سهام آن را به طور جدی خدشه‌دار کرده است. وی افزود: اکنون وظیفه ما است که ثابت کنیم مستحق اعتماد مجدد مشتریان هستیم. بیلینگ خاطرنشان کرد مدیریت سهام الکتا به شروعی تازه و مدیریتی جدید نیاز دارد. 
***
نرخ دلار همچنان۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت هر دلار آمریکا روز گذشته (چهارشنبه ۱۶ فروردین) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بدون تغییر نسبت به روز کاری سه‌شنبه در ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ حواله دلار در ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان ثابت ماند.
بر پایه داد و ستد بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار دیروز ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان، هر اسکناس یورو ۴۴ هزار تومان و بهای حواله یورو ۴۰ هزار و ۸۲ تومان، هر اسکناس درهم ۱۰ هزار و ۹۴۶ تومان و هر حواله درهم ۹ هزار و ۹۶۶ تومان کشف قیمت شد.
***
سکه ۳۲ میلیون
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه) با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه، در بازار تهران ۳۲ میلیون تومان معامله شد. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در ساعت ۱۵ و ۲۰ دقیقه روز گذشته معادل ۳۲ میلیون تومان داد و ستد شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد، همچنین نیم‌سکه ۱۹ میلیون تومان، ربع‌ سکه ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلای تهران نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا نیز ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان اعلام شد. بهای هر اُنس طلا در بازارهای جهانی هم ۲ هزار و ۲۳ دلار و ۷۶ سنت بود.
***
کمک‌هزینه مسکن کارگران ۹۰۰ هزار تومان
سخنگوی دولت از موافقت هیأت وزیران با تعیین ۹۰۰ هزار تومان برای کمک‌هزینه مسکن کارگران خبر داد.
علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کمک‌هزینه مسکن کارگران در جلسه هیأت وزیران بررسی و مبلغ ۹۰۰ هزار تومان که از سوی شورای عالی کار پیشنهاد شده بود، تصویب شد. بهادری‌جهرمی در ادامه «دریافت ارز» را یکی از منابع اطلاعاتی دانست که وزارت رفاه می‌تواند از آن برای تعیین دهک خانوار استفاده کند زیرا کسانی که ارز می‌گیرند عموما جزو افرادی هستند که در دهک بالا قرار دارند. وی در همین راستا متذکر شد کسی از کارت ملی دیگران چه برای تراکنش بانکی در داخل مغازه و چه برای دریافت ارز سوءاستفاده نکند و توضیح داد که اینها جزو مواردی است که برای دهک‌بندی افراد و خانوارها و پرداخت یا قطع یارانه ملاک قرار می‌گیرند. بهادری‌جهرمی همچنین گفت: بعضی علاقه دارند دنبال حاشیه بروند ولی دولت باید به اصل بپردازد؛ آنقدر مردم و مملکت کار دارند که وقت رسیدن به حاشیه را نداریم. وی افزود: ماه رمضان ایام برکت و غفران الهی است برخی‌ها در رابطه با کارهای گذشته خودشان، دستاوردها، گزارش‌ها و نتیجه آماری عملکردشان در طول یک دهه گذشته تدبر و یک مقدار استغفار کنند.
***
150 هزار سهامدار عدالت سود مرحله دوم خود را دریافت نکردند
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: 150 هزار سهامدار عدالت به دلیل مشکل شماره شبای معتبر بانکی نتوانستند سود مرحله دوم عملکرد 1400 را دریافت کنند.
محمد باغستانی با بیان اینکه مرحله دوم سود عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1400 شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت 25 اسفند  سال قبل به حساب 43 میلیون و 864 هزار سهامدار واریز شد، افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی از بانک‌ها، سود حدود 150 هزار سهامدار عدالت به حساب آنها واریز نشده است.
وی ادامه داد: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که سود به حساب این تعداد از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.
مدیرعامل سمات اظهار داشت: سهامدارانی که با مشکل شبای معتبر بانکی روبه‌رو هستند، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرآیند دریافت سود سهام قرار بگیرند. باغستانی اضافه کرد: سود سهامدارانی که مشکل شبای معتبر بانکی خود را برطرف کنند، در مراحل بعدی این سود به حساب آنها واریز خواهد شد و نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد.

Page Generated in 0/0059 sec