printlogo


کد خبر: 261400تاریخ: 1402/1/17 00:00
حجت‌الاسلام‌ رئیسی دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور را مکلف به پیگیری و اجرای مطالبات اخیر رهبر انقلاب کرد
مأمور به تحول

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی سه‌شنبه هفته جاری در دیدار رمضانی مسؤولان و کارگزاران نظام، الزامات عملیاتی شدن «مهار تورم و رشد تولید» را تشریح کردند.
رهبر انقلاب پس از تشریح الزامات تحقق شعار سال، به بیان چند توصیه مهم اقتصادی خطاب به دولت پرداختند. از همین رو روز گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت، اعضای دولت را مکلف به پیگیری و اجرای مطالبات رهبر انقلاب کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به محورها و فرازهای راهگشای بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام، آن را چراغ راه برای همگان دانست و مسؤولان کشور را خط مقدم این خطابه برای تحقق عملی و اجرایی شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» خواند. رئیسی تاکید کرد: همه اعضای دولت و مدیران کشور مسؤولیت دارند مطالبه رهبر معظم انقلاب را که مطالبه عمومی است، با نگاهی نو و طرح‌ها و برنامه‌های مدون با جدیت پیگیری و اجرایی کنند. وی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد در کوتاه‌ترین زمان و حداکثر تا ۲۵ روز ضمن ارائه گزارش عملکرد، برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری ارائه کنند. رئیس‌جمهور شرط تحقق رشد اقتصادی و تولید را مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت‌ها، سرمایه‌ها و امکانات فراوان بخش خصوصی دانست و گفت: در این زمینه مسؤولان دستگاه‌های اجرایی موظفند ساز و کار میدان دادن و مشارکت بخش خصوصی در امر رشد تولید و اقتصاد را تعیین و نقشه راه مدونی ارائه کنند. رئیسی با بیان اینکه مبارزه با فساد شعار مبنایی و ملاک عمل دولت سیزدهم از روز نخست آغاز به کار بوده و در آینده نیز خواهد بود، بر لزوم شناخت و حذف گلوگاه‌ها و اصلاح بسترهای فسادزا در بخش‌های مختلف بویژه بخش‌های صدور مجوز، ثبت سفارش‌ها و اختصاص ارز تاکید کرد و اظهار داشت: مسؤولان در هر سطحی موظفند بخش‌های حساس که زمینه بروز و ظهور فساد اداری و مالی را فراهم می‌کند، با دقت بیشتری مورد توجه قرار دهند و عنصر اعتماد به مدیران را با ابزار نظارت بیشتر و دقیق‌تر، مکمل مبارزه با فساد کنند. رئیس‌جمهور لزوم تکیه بر منابع قابل اعتماد و مطمئن در تامین و هزینه‌کرد بودجه را از الزامات جلوگیری از کسری بودجه و عملکرد شفاف دستگاه‌ها و نهادها برشمرد و بر توجه جدی و پیگیری دولت به اصلاح ساختار بودجه و نظام برنامه‌ریزی در استفاده از منابع تاکید کرد.
رئیسی نظارت بر عملکرد شرکت‌های بزرگ و جلوگیری از سوءرفتار و عمل این شرکت‌ها در استفاده از منابع مالی دولتی را ضروری خواند و تصریح کرد: برخورد قاطع با متخلفان که با استفاده از مواد اولیه داخلی و به قیمت ریال، کالا را تولید ولی با نرخ ارزی و گران عرضه می‌کنند و سبب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به سفره مردم می‌شوند، در دستور کار مسؤولان باشد.
وی همچنین با اشاره به نقش مخرب فعالیت برخی موسسات مالی در اقتصاد کشور، رئیس کل بانک مرکزی را مکلف کرد از اختیارات خود برای ساماندهی فعالیت این موسسات استفاده کند. رئیس‌جمهور پیش‌بینی و پیشگیری برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی و زیان به سفره مردم را در هر وضعیتی، شرط مدیریت مطلوب خواند و بر انجام تدابیر لازم برای تامین و عرضه به موقع و پایدار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تاکید کرد. 
رئیسی همچنین با تاکید بر تلاش بیشتر برای تکمیل کریدور شمال - جنوب به وزیر راه و شهرسازی ماموریت داد در انجام کار با جدیت تسریع کند. وی همچنین پیروزی حقوقی جمهوری اسلامی ایران در نهاد بین‌المللی دیوان لاهه را به عنوان یک شاخص در حقانیت ایران اسلامی در برابر دشمنانش بویژه آمریکا توصیف و تصریح کرد: این رأی باید تا اجرایی شدن کامل آن توسط بخش‌های مسؤول پیگیری و ابعاد آن برای مردم تبیین و روشن شود. رئیسی با اشاره به فرمایشات شفاف و روشنگرانه رهبر انقلاب درباره مسأله حجاب نیز تاکید کرد: با توجه به شرعی و قانونی بودن حجاب، لازم است دستگاه‌های مسؤول با برنامه‌ریزی و درایت لازم کار را دنبال کنند.

Page Generated in 0/0057 sec