printlogo


کد خبر: 261420تاریخ: 1402/1/19 00:00
شاعران از جلسه صمیمی خود با رهبر انقلاب و تفاوت‌های دیدار امسال و خاطراتی می‌گویند که برای‌شان رقم خورد
پایان دلتنگی

دیدار شاعران با مقام معظم رهبری سنتی است که هر سال در نیمه ماه مبارک رمضان در شب میلاد مبارک کریم اهل‌بیت(ع) برگزار می‌شود. این دیدار، چهارشنبه شب، در شب میلاد امام حسن(ع) پس از 4 سال که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشده بود، برگزار شد. در دیدار امسال که اجرای آن را مرتضی امیری‌اسفندقه و علیرضا قزوه به‌ عهده داشتند، شاعرانی چون مهدی جهاندار، قادر طهماسبی (فرید)، حسین خزایی، محمدامین اکبری، یوسفعلی میرشکاک، محمدمهدی سیار، غلامرضا کافی، حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی، محمدجواد شرافت، محمود حبیبی کسبی، الهام صفالو، محمدمهدی عبداللهی، میلاد عرفان‌پور، علیرضا نورعلی‌پور، ولی‌الله کلامی زنجانی و علی‌محمد مودب شعرخوانی کردند.
محمدمهدی سیار با بیان خاطره‌ای از شعرخوانی در جلسه دیدار با رهبری که چهارشنبه شب برگزار شد، می‌گوید: «با موتور خودم را رساندم به رکعت آخر نماز؛ موتوری می‌گفت اگر قسمتت باشد به نماز آقا می‌رسی، در مسیر کلی خاطره از جبهه و یکی‌ به‌ دوهاش با فرمانده‌ها و سردارها گفت. موتوری می‌گفت ماه رمضان از ظهر تا آخر شب منم و این موتور و از افطار هم که سیگار.
بعد از افطار و قبل از شروع جلسه همین که نشستم و با آقا چشم در چشم شدم، ایشان گفتند: «مثل گل آفتابگردان در شب!» این رباعی را سال ۸۸ خوانده بودم، در نخستین شعرخوانی‌ام در این جلسات. شعرخوانی‌ها با سیدعلی موسوی‌گرمارودی شروع شد. شاید ۲۰ نفر شعر خوانده بودند و آخرین‌شان اسمش مهدی بود. شعرخوانی او که تمام شد، آقا گفتند: «یک مهدی دیگه هم هست اینجا».
اول گفتم یک رباعی بدهکارم به این جلسه به دلیل حافظه خوب! آقا بلافاصله گفتند: «یادتون رفته بود! من یک بیتی اونجا خواندم؟ یادتان هست؟» و هم‌زمان زمزمه کردیم: «غافل دادیم دل به دستت/ ما را یاد و تو را فراموش!» رباعی فراموش شده را خواندم و بعد هم غزل. محمدجواد شرافت بعد از جلسه گفت: شنیدی آقا چه «الحمدلله» گفت بعد از پایان غزلت؟
* رهبر انقلاب: خود ما هم خیلی دلتنگ این دیدار بودیم
الهام نجمی نیز از حضور پررنگ جوانان و تذکری که رهبری به شاعران می‌دادند برای بهبود اشعارشان و... در این دیدار گفت: «امسال بعد از وقفه چند ساله، حضور شاعران از سر دلتنگی، شور و شوقی  که داشتند بیشتر بود و همه برای دیدن ایشان مشتاقانه سر از پا  نمی‌شناختند. البته رهبری هم بعد از افطار گفتند که خود ما هم خیلی دلتنگ این دیدار بودیم. این دلتنگی واقعا مشخص بود و حضور چهرهای بیشتر جوان هم یکی از ویژگی‌های دیدار امسال بود.
در بخشی از این مراسم لیلا حسین‌نیا از تبریز شعرخوانی کرد که رهبری نیز با وی همخوانی کردند و همین امر نشان از توجه ایشان به شعر و شاعر است و البته ایشان شعر را رسانه می‌دانستند.
نجمی از خاطره دیدار با رهبر انقلاب بعد از 4 سال وقفه گفت: خاطره به یادماندنی‌ای که از این دیدار دارم، صمیمت وصف‌ناشدنی بود که رهبری نسبت به شاعران نشان دادند. ایشان در جمع شاعران افطار کردند و من می‌دیدم که برخی شاعران بعد از تماشای ایشان اشک شوق می‌ریختند. 
وی درباره تشویق و تذکراتی که رهبری در شعرخوانی شاعران می‌دادند، بیان کرد: در کنار تشویق هم اگر می‌دیدند باید شاعر در شعر تغییری بدهد، تذکر می‌دادند. حتی یکی از شاعران خانم نیز شعری با موضوع سبک زندگی اسلامی خواند که رهبری خیلی تحسین کردند و شاعر لبنانی هم شعر خواند که رهبری نکاتی را به وی گفتند. رهبری از حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی هم برای سرودن شعرهای قوی و محکم در وزن‌های شعری دشوار تمجید کردند.
فاطمه نانی‌زاد هم درباره بارزترین تفاوت جلسه شب شعر در حضور رهبر انقلاب گفت: بارزترین تفاوت دیدار امسال با دیدارهای گذشته این بود که شاعران بیشتری چه آقا و چه خانم دعوت شده بودند. افزایش مدعوین و شاعران در این دیدار باعث شد جلسه در فضایی که سال‌های گذشته برگزار می‌شد، برگزار نشود. به همین دلیل دیدار امسال در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. نماز هم بنا به رسم سال‌های گذشته در حیاط خوانده نشد.
وی در ادامه افزود: رهبری یک ربع قبل از نماز حضور یافتند و برخی شاعران به طور خودجوش شعرخوانی کردند. امسال سفره افطاری در سالن مجاور حسینیه امام خمینی(ره) برپا و یک سفره برای آقایان و یک سفره هم برای خانم‌ها پهن شده بود. خدا را شکر این بار توفیق داشتم در نزدیکی جایگاه رهبر افطار کنم. این اتفاق برای من لذتبخش بود. سفره‌ای که ما بودیم در مجاور مقام معظم رهبری بود و فاصله‌مان با آقا در حد یک متر بود. حتی نتوانستیم افطار کنیم؛ چراکه محو دیدن روی ماه رهبری بودیم.

Page Generated in 0/0067 sec