printlogo


کد خبر: 261430تاریخ: 1402/1/19 00:00
بیانیه مشترک چین و فرانسه؛ از صلح در اوکراین تا حمایت از رفع تحریم‌های ایران
مکرون در مدار شرق

سفر ۳ روزه رئیس‌جمهور فرانسه به پکن به یک دستاورد مشترک با میزبان چینی انجامید که می‌توان آن را به منزله آغاز پایان موجودیت ائتلاف غربی دانست. 
امانوئل مکرون که در بحبوحه سیاه‌ترین روزهای جمهوریت فرانسه با گریز از گسترده‌ترین و پرخشونت‌ترین تظاهرات سراسری ضددولتی چند دهه اخیر این کشور - در اعتراض به افزایش سن بازنشستگی - به پکن رفته بود، موفق شد به نخستین رهبر غربی تبدیل شود که گامی  مثبت برای برون‌رفت از باتلاق جنگ اوکراین در شرق اروپا برمی‌دارد. 
مکرون که از چهارشنبه هفته گذشته در پکن به سر می‌برد، بعد از ۲ دیدار رسمی و غیررسمی با همتای چینی خود، در سومین و آخرین روز سفرش،  بیانیه‌ای مشترک با شی‌جین‌پینگ برای برقراری صلح در اوکراین بر پایه قوانین بین‌المللی صادر کرد.
سفر مکرون به شرق آسیا متعاقب مخالفت‌های اخیر سران آمریکا و اروپا با «طرح ۱۲ ماده‌ای صلح چین برای بحران اوکراین» انجام شد.
کاخ الیزه اما چهارشنبه پیش، قبل از ورود مکرون به پکن در بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و همتای فرانسوی‌اش در گفت‌وگویی تلفنی توافق کردند برای پایان ‌دادن جنگ اوکراین با چین وارد تعامل شوند.
در بیانیه کاخ الیزه آمده بود ۲ رهبر تمایل مشترک خود را برای تعامل با چین برای تسریع در پایان‌ دادن جنگ اوکراین و مشارکت در ایجاد صلح پایدار در منطقه اعلام کردند. با این حال بعید است جو بایدن حتی تصورش را هم می‌کرد که لحن جانبدارانه مکرون در نخستین دیدار با میزبان چینی‌اش با چنان پاسخ دندان‌شکنی از سوی شی مواجه شود که ژیگولوی فرانسوی مجبور شود برای دست خالی ترک نکردن پکن، در بیانیه مشترک با طرف چینی، حتی حمله‌های مسلحانه رژیم اوکراین به تاسیسات هسته‌ای نیروگاه زاپروژیا در جنوب این کشور را که طبق دستور ناتو یعنی خود واشنگتن رخ می‌دهد، محکوم کند. در بخشی از بیانیه مشترک چین و فرانسه آمده است
۲ کشور از تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح به اوکراین حمایت کنند. در این بیانیه همچنین بر تمایل طرفین برای تقویت نظام بین‌المللی چند‌جانبه تأکید شد. 
مکرون و شی در بیانیه مشترک خود فقط به موضوع صلح اوکراین بسنده نکردند و حتی از مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ایران حمایت کردند.

Page Generated in 0/0059 sec